بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/06/25 - 13:29
  • - تعداد بازدید: 1340
  • - تعداد بازدیدکننده: 46
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

توسعۀ تشکیلاتی از موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان است

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: توسعۀ تشکیلاتی سبب ایجاد کارگروه‌های درون‌استانی متعددی می‌شود که همین عامل زمینه‌ساز موازی‌کاری و همپوشانی فعالیت‌ها است.

~/Asset/News/News/Image/دانش بنیان6.jpg

مجید محنایی؛ معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم پیشگیری از تعدد کارگروه‌های درون‌استانی، بر لزوم ایجاد سازوکار منطقی برای ورود مستعدان‌برتر به بازار کسب‌وکار تأکید کرد.


وی افزود: در سال‌های گذشته برای رفع هر معضل و یا مشکلی و یا حتی حس نیاز به وجود یک گروه متخصص در استان، کارگروه‌ درون‌استانی تشکیل شده است که همین موضوع، زمینه‌ساز تراکم کارگروه‌ها و به تبع آن موازی‌کاری و همپوشانی فعالیت است.


محنایی ادامه داد: مدیریت صحیح و ایجاد سازوکار مدون و منطقی در کنار ادغام کارگروه‌های مختلف بر محور اهداف واحد، یکی از ملزومات امروز استان‌ها برای بهره‌گیری بهینه از توان نخبگانی و حتی اشتغال دانش‌آموختگان است.


معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد با بیان اینکه بخشی از نیروی‌های متخصص باید جذب صنعت و بخش‌های خدماتی شوند، اظهار داشت: یکی از اقدامات مناسبی که اخیراً انجام شد، آزمون سراسری برای جذب در شرکت‌های دانش‌بنیان بود که قطعاً بخش قابل‌توجهی از معضل بیکاری را کاهش خواهد داد. علاوه بر آن، تشکیل و ایجاد گروه‌های پژوهشی مأموریت‌گرا توسط نخبگان و سرآمدان بخش‌های مختلف ازجمله اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و متشکل از مستعدان‌برتر و دانش‌آموختگان نیز می‌تواند راه دیگری برای اشتغال باشد.


محنایی تصریح کرد: توسعۀفناوری نیاز به نیروی‌انسانی را از جهت حضور فیزیکی کاهش می‌دهد؛ به عبارت دیگر، با توسعۀ فناوری، دستگاه جایگزین فرد خواهد شد چراکه ساختار و اهداف و همچنین دید اقتصادی صنایع نوین با ساختار سنتی متفاوت است. بنابراین، در کارآفرینی مدرن، ملاک کیفیت خروجی و افزایش بهره‌وری با اثرگذاری بیشتر است. به همین دلیل، اجتماع نخبگانی باید متناسب با فناوری‌روز وارد عرصل کارآفرینی شود.


عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان کهگیلویه‌وبویراحمد توسعۀ تشکیلاتی را یکی از دست‌اندازها و موانع بزرگ در سر راه گسترش کارآفرینی دانش‌بنیان برشمرد و ادامه داد: بنیادهای نخبگان استانی ظرفیت بالایی دارند و می‌توانند در کنار نمایندگی بنیاد ملی نخبگان، به عنوان بازوی معاونت علمی‌وفناوری هم فعالیت کنند خاصه اینکه ارتباط نزدیکی بین فضای نخبگانی و شرکت‌داری دانش‌بنیان وجود دارد. به بیان دیگر، شرکت دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی حمایت می‌شود در حالیکه نخبگان، مستعدان‌برتر و مخترعان‌برگزیده که از سوی بنیاد ملی نخبگان حمایت می‌شوند، بهترین افراد برای حضور در این عرصه هستند.


محنایی تأکید کرد: یکی دیگر از راه‌های کاهش تشکیلات اداری، برقراری ارتباط نظامند بنیادهای نخبگان استانی با کارگروه‌های درون‌استانی مانند کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال، سرمایه‌گذاری و غیره است. این کارگروه‌ها غالباً اهداف مشترک دارند که بنیاد می‌تواند به عنوان محور، از موازی‌کاری و دوباره‌کاری آنها جلوگیری کرده و توان موجود را به مسیر صحیح هدایت کند.


معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به لزوم اشتراک ‌منابع موجود، خاطرنشان کرد: بودجۀ تحقیقاتی دستگاه‌های اداری باید در اختیار دانشگاه و گروه‌های پژوهشی قرار بگیرد نه اینکه صرف امور رایانه‌ای شود. به عبارت دیگر، بودجۀ تخصیص‌یافته باید در محل مناسب خود یعنی تجهیز آزمایشگاه‌ها و یا خرید ابزار مورد نیاز برای فناوری‌های‌روز هزینه شود.


وی در پایان یادآور شد: ایجاد آزمایشگاه مرکزی با استفاده از بودجه‌های تحقیقی دستگاه‌ها و نهادهای درون‌استانی و زمینه‌سازی برای حضور جامعۀ نخبگانی در آن می‌تواند با سرویس دادن به دستگاه‌ها، نیازهای استان را برآورده و زمینل توسعۀ دانش‌بنیان را فراهم کند.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 144243
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین