بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1395/09/29 - 14:17
  • - تعداد بازدید: 644
  • - تعداد بازدیدکننده: 42
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
استاندار قم:

جشنواره‌های رویش زمینه‌ساز هماهنگی و تعامل اجتماع نخبگانی است

سید مهدی صادقی، برگزاری جشنواره‌های رویش را زمینه‌ساز هماهنگی و تعامل اجتماع نخبگانی برای تولید محصولات باکیفیت ایرانی، گسترش فرهنگ اقتصاد مقاومتی و اصلاح نگاه جامعه دانست.

/Asset/News/News/Image/thum2-6526c9fc9a52159e11a-استاندار_قم_67308.jpg{}
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ ششمین جشنواره اختراعات و ابتکارات «رویش کوهرنگ» و نخستین نمایشگاه فناوری‌های نرم با حضور استاندار قم، مسؤولان دستگاه‌های اجرایی، رئیس بنیاد نخبگان قم و اجتماع نخبگانی برگزار شد.



در این مراسم، سید مهدی صادقی؛ استاندار قم با اشاره به لزوم گسترش فضای اختراعات و ابداعات، گفت: مخترعان باید به‌گونه‌ای حرکت کنند که به‌عنوان الگویی عملیاتی و البته اثرگذار در روند حرکتی کشور به‌سمت توسعه، در جامعه علمی مطرح شوند.



وی با تأکید بر لزوم تقویت بنیه علمی و عملیاتی، افزود: حوزه اختراعات یکی از اجزای فرهنگ غنی اقتصاد مقاومتی ابلاغیه مقام‌معظم‌رهبری است که فعالان آن باید مورد حمایت مادی و معنوی قرار بگیرند.



صادقی با اشاره به اهمیت تعامل بین‌دستگاهی، ادامه داد: برگزاری این قبیل جشنواره‌ها، از سویی زمینه‌ساز هماهنگی و تعامل اجتماع نخبگانی برای تولید محصولات باکیفیت ایرانی می‌شود و از سوی دیگر فرهنگ اقتصاد مقاومتی را گسترش و نگاه جامعه را اصلاح می‌کند. از سوی دیگر سبب می‌شود مسوؤلان و تصمیم‌سازان بیش از گذشته متوجه این فضا بوده و برنامه‌های جدی‌تری را طراحی و اجرا کنند.



استاندار قم با تأکید بر ضرورت تجاری‌سازی اخترعات، اظهار داشت: تجاری‌سازی اخترعات و در تبدیل آنها به محصول بازارمحور و در نهایت تولید انبوه باید در اولویت‌ برنامه‌ریزی‌ها قرار داشته باشد.



در بخش دیگری از این مراسم، محمد محمدرضایی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به تأکیدات مقام‌معظم‌‍رهبری مبنی بر توانایی اجتماع‌نخبگان‌بومی در تولید علم و فناوری، گفت: فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم از مواردی است که می‌تواند رشد علمی و دستیابی به فناوری‌بومی کشور را تسریع کند. ‌



وی میزان تازگی اختراع در سطح ملی و بین‌المللی، طول عمر فناوری حاصل از اختراع، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از به‌کارگیری اختراع و قابلیت ورود به بازار و ارزش‌افزوده اقتصادی و اجتماعی حاصل از تجاری‌سازی اختراع را از ملاک‌های داوری در جشنواره رویش کوهرنگ دانست.



محمدرضایی با بیان اینکه 220 اثر از 8 استان به جشنواره اختراعات و ابتکارات رویش کوهرنگ و نمایشگاه فناوری‌های نرم ارسال‌شده است، اظهار داشت: جشنواره رویش کوهرنگ در محورهای صنایع غذایی و کشاورزی، مکانیک و مکانیک ماشین‌های کشاورزی، برق-الکترونیک-کامپیوتر، عمران، شیمی مواد، پزشکی و پزشکی تجهیزات برگزار شد که سهم قم در این رویداد، 23 اختراع و 3 طرح تجاری‌سازی شده است.



رئیس بنیاد نخبگان استان قم با اشاره به لزوم تجاری‌سازی اخترعات برگزیده، عنوان داشت: این نمایشگاه و جشنواره فرصتی مغتنم برای نمایش و معرفی دستاوردهای مخترعان و توان بالای آنان در حل مشکلات کشور است. از سوی دیگر مسؤولان نیز باید با دقت بیشتری این جشنوراه‌ها را رصد کرده و از بین آثار ارائه‌شده از بهترین‌ها برای رسیدن به محصول حمایت کنند.



احمد امیرآبادی؛ نماینده مردم قم در مجلس‌شورای‌اسلامی نیز با اشاره به عزم جدی مجلس برای حمایت از حوزه اخترعات، گفت: امید است این بخش بیش از پیش مورد توجه قانون‌گذاران و مجریان قرار بگیرد.



لازم به ذکر است، ششمین جشنواره اختراعات رویش کوهرنگ با پیام آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی؛ از مراج عظام‌تقلید کار خود را آغاز کرده بود.



متن این پیام بدین شرح است:



«عزیزان محترم و مبتکر، همان‌گونه که مستحضرید، قرآن و روایات کراراً مردم را به تفکر و تدبر در احوال نظام هستی و کسب علوم موردنیاز جامعه، فرامی‌خواند و به برتری عالمان و درجات آنان اشاره می‌کند. به‌گونه‌ای که پیامبر گرامی اسلام حضرت ختمی‌مرتبت(س) علم موردنیاز جامعه را بر هر مسلمانی واجب شمرده است. ازاین‌روست که مسلمانان درزمانی کوتاه در همه عرصه‌های دانش تجربی و انسانی و عقلی، سرآمد و الگویی برای جهانیان شدند و تمدن بزرگ اسلامی را رقم زدند.



با ظهور انقلاب اسلامی ایران، باز زمینه رشد علمی ،فرهنگی و صنعتی همه‌جانبه فراهم‌شده است که امید آن دارم که از این فرصت خدادادی، نهایت استفاده را داشته باشیم.



مبتکران و مخترعان عزیز و ارجمند ، قدر و ارزش این خلاقیت و موهبتی را که خداوند به شما عنایت فرموده است، بدانید و سعی خود را در جهت رشد، اعتلا و استقلال فکری و صنعتی جامعه به‌کارگیرید که پاداش شما در پیشگاه خداوند و ملت ایران محفوظ است.



حضور ارزشمند شما عزیزان را که نماد خلاقیت و جدوجهد خود را در ششمین جشنواره ابداعات و اختراعات کوهرنگ و نخستین نمایشگاه فناوری‌های نرم به معرض نمایش قرار داده‌اید، گرامی می‌داریم و از همه مسئولان و اساتید دانشگاه می‌خواهم که روحیه خلاقیت و ابتکار را در دانشجویان برانگیزانند تا ان‌شاءالله شاهد هرچه بیشتر اعتلای علمی کشور عزیزمان، ایران اسلامی باشیم.



غبارروبی مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله) در سالروز میلاد پیامبر‌اعظم (صلوات‌الله‌علیهم) و امام جعفر صادق (علیه‌السلام) توسط شرکت‌کنندگان در جشنواره کوهرنگ از دیگر بخش‌های این جشنواره بود».



لازم به یادآوری است، در آیین اختتامیه ششمین جشنواره اختراعات رویش کوهرنگ از غرفه های برتر جشنواره تجلیل شد.
  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 146065
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین