بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/04/20 - 17:12
  • - تعداد بازدید: 1822
  • - تعداد بازدیدکننده: 44
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان:

حضور در هسته‌های پژوهشی فرصتی برای مهارت‌آموزی است

نشست هم‌اندیشی «ملاحظات هسته‌های نخبگانی» با حضور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/سعادت8.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست هم‌اندیشی «ملاحظات هسته‌های نخبگانی» با حضور دکتر محمود سعادت؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان و تعدادی از اعضای هسته‌های پژوهشی (طرح شهید احمدی روشن) در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.


در این نشست، محمود سعادت‌فومنی؛ قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، بررسی ابهامات و پاسخگویی به پرسش‌های مستعدان برتر در حوزۀ هسته‌های پژوهشی را هدف تشکیل این نشست برشمرد و گفت: برگزاری این قبیل نشست‌ها سبب می‌شود مطابقت بیشتری بین رویکرد و برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان با جامعۀ مخاطبان وجود داشته باشند.


وی افزود: در نشست‌های هم‌اندیشی، تعامل مناسبی بین بنیاد ملی نخبگان و اجتماع نخبگانی برقرار می‌شود که از سویی از توقع‌آفرینی در بین مستعدان‌برتر جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر، آنان را با امکانات و ظرفیت‌های موجود آشنا می‌کند.


سعادت‌فومنی ادامه داد: تشکیل این هسته و ارائه آن به جامعۀ نخبگانی در قالب طرح شهید احمدی‌روشن، اقدامی جدید است و طبیعی است که انتقاداتی را در پی داشته باشد.


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: یکی از انتقادات جدی به طرح شهید احمدی‌روشن، ایجاد خلل در فعالیت‌های دانشجویی مستعدان‌برتر است. به‌عبارت دیگر، برخی منتقدان بر این باورند که این طرح دانشجو را از دانشگاه خارج کرده و توان و اندیشۀ آنان را در فعالیتی دیگر بکار می‌گیرد؛ در نتیجه به کیفیت و کمّیت فعالیت‌های دانشجوی آسیب می‌رساند.


وی اضافه کرد: این در حالیاست که فعالیت در هسته‌های پژوهشی، فعالیتی آموزشی-پژوهشی در کنار فعالیت‌های دانشجویی است. در واقع دانشجوی مستعدبرتر در اوقات فراغت از فعالیت‌های دانشجویی، در این طرح حضور پیدا می‌کند.


سعادت‌فومنی با تأکید بر لزوم مهارت‌آموزی و توان‌افزایی مستعدان‌برتر در هسته‌های پژوهشی، خاطرنشان کرد: کسب درآمد و یا ره‌آورد مالی هدف طرح شهید احمدی‌روشن نیست بلکه در این طرح فرد باید تلاش کند در سایۀ همکاری با صاحبان صنایع، متخصصان حوزه‌های عملیاتی و افراد باتجربۀ بخش‌های صنعتی و شرکت‌داری، مهارت‌های لازم برای کارگروهی و کارآفرینی و یا ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را کسب کند. البته در این مدت از حمایت‌های مادی بنیاد ملی نخبگان نیز برخوردار خواهد بود.


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یکی از معضلات هسته‌های پژوهشی، عدم‌‎وجود تخصص در بخش‌های مدیریتی و مالی است، ادامه داد: هسته‌ها باید از تخصص‌های موردنیاز متنوع و البته مرتبط برخوردار باشند تا دچار اختلال در فعالیت‌های خود نشوند. از سوی دیگر، مستعدان‌برتر در رشته‌های مدیریتی و مالی، تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان وجود دارند که حضورشان در هسته‌های پژوهشی هم سبب توانمندتر شدن آنان و هم رفع مشکلات هسته‌های پژوهشی در حوزه‌های مذکور شود.


وی کارگروهی و تعامل را لازمۀ موفقیت هسته‌های پژوهشی دانست و گفت: علاوه بر اینکه اعضای هسته‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند، هسته‌های پژوهشی نیز می توانند با یکدیگر در تعامل و ارتباط باشند. چه بسا ایده‌ای کوچک که بتواند مشکل بزرگی را رفع کند. از سوی دیگر، باید دانست هرچه انتقال داده‌ها بیشتر شود، اطلاعات و دانش نیز افزایش می‌یابد.


سعادت‌فومنی بر لزوم ارتباط بیشتر هسته‌های پژوهشی با صنعت تأکید کرد و اظهار داشت: بنیاد ملی نخبگان برنامۀ بازدیدهای تخصصی را به عنوان یکی از اولویت‌های فرهنگی خود برای برقراری ارتباط نظام‌مند و هدفمند مستعدان‌برتر فعال در طرح شهید احمدی‌روشن در دستورکار خود قرار داده است که با موافقت مسؤول هسته‌ها، اعضای هسته‌های پژوهشی می‌توانند از صنایع و بخش‌های مورد نیاز بازدید کنند.


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه با بیان اینکه فعالیت در هسته‌های پژوهشی در امتیازات جوایز تحصیلی مستعدان‌برتر محسوب می‌شود، یادآور شد: استعداد از دوران دانش‌آموزی بروز می‌کند و به تدریج تحت آموزش قرار می‌گیرد و سپس فرد مستعد وارد حوزۀ عملیاتی می‌شود و اگر توانست پس از تلاش‌های بسیار، اثرگذاری بی‌بدیل یا کم‌بدیل در جامعه تخصصی خود بر جا بگذارد، به جرگۀ نخبگان وارد می‌شود. در این بین بنیاد ملی نخبگان یک نهاد تسهیلگر و البته حامی است. بنابراین حمایت منطقی از هسته‌های پژوهشی یکی از رسالت‌های این نهاد است.


در ادامه این نشست، جلسۀ پرسش و پاسخ با حضور قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.


حضور یکی از متخصصان و افراد باتجربه صنعت در هسته‌های پژوهشی، برگزاری کارگاه و کلاس مهارت‌آموزی مدیریت پروژه و مباحث مالی و اداری، حمایت مالی بیشتر از هسته‌های پژوهشی، نقش مهم هسته‌های پژوهشی در توانمندتر شدن مستعدان‌برتر، زمینه‌سازی برای گسترش حضور دانشجویان دورۀ کارشناسی در هسته‌ها، افزایش تعامل وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با هسته‌های نخبگانی، افزایش تعداد بازدیدهای تخصصی به منظور آشنایی بیشتر با مشکلات و واقعیت‌های موجود در صنعت، احصاء نیازهای واقعی جامعه و ارائه آن به هسته‌های پژوهشی، هویت‌بخشی به پروژ‌ه‌های تعریف‌شده از راه ارتباط بیشتر هسته‌های پژوهشی با بنیاد ملی نخبگان و فراهم‌کردن بستر مناسب برای حضور مستعدان‌برتر رشته‌های علوم‌پایه در پروژه‌های صنعتی از مهمترین مباحث و سؤالات مطرح‌شده بود.


**هدایت و حمایت مستعدان‌برتر مهمترین هدف هسته‌های پژوهشی است


همچنین قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در دومین نشست هم‌اندیشی «ملاحظات هسته‌های نخبگانی» با اشاره به اهمیت طرح شهید احمدی‌روشن، گفت: برگزاری نشست‌های مشترک بین اعضای هسته‌های پژوهشی با بنیاد ملی نخبگان به منطقی‌شدن انتظارات و توقعات دوطرفه کمک می‌کند و سبب می‌شود در کوتاه‌ترین زمان به نقطۀ مشترک برسند.


وی افزود: تلاش بر این است که در آینده، تعداد بیشتری از مستعدا‌ن‌برتر به سمت انجام فعالیت‌های عملیاتی در قالب هسته‌های پژوهشی جهت‌دهی شوند.


سعادت‌فومنی ادامه داد: در مدت کوتاه از اجرای این طرح، بازخوردها و نظرات اعضای هسته‌های پژوهشی احصا می‌شود تا در آینده با رفع ابهامات و بررسی نکات اصلی، این طرح با کیفیت بهتری انجام شود.


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان تربیت نیروی‌انسانی کارآمد را مهمترین هدف طرح شهید احمدی‌روشن برشمرد و اضافه کرد: گرچه تشکیل هسته‌های پژوهشی گامی مثبت در راستای رفع مشکلات کشور از راه بکارگیری دانش‌روز و تحقیقات کاربردی است اما مهمترین هدف بنیاد ملی نخبگان از اجرای این طرح، هدایت و حمایت مستعدان‌برتر است به‌گونه‌ای که بتواند در قالب هسته‌های پژوهشی، افراد با استعدادبرتر را به افرادی توانا در حوزه‌های عملیاتی تبدیل کند.


وی تصریح کرد: مستعدبرتر در طول فعالیت در هسته‌های پژوهشی، چگونگی برخورد با مشکلات موجود و تطبیق خود با شرایط واقعی را می‌آموزد و یاد می گیرد که در شرایط کنونی چگونه با استفاده از علم و ظرفیت خود و در راستای نیازهای جامعه بومی فعالیت نخبگانی انجام دهد.


سعادت‌فومنی با اشاره به ضرورت تعریف موضوعات کاربردی، اظهار داشت: پروژه‌های تعریف‌شده برای هسته‌های پژوهشی، در ردۀ اولویت‌های کشور هستند. مشتری‌محوری، دانش‌بنیان بودن و قرارگیری در زمرۀ نیازهای اولویت‌دار از مهمترین شاخصه‌های انتخاب موضوع هسته‌های پژوهشی است.


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با ابراز امیدواری از روند طی‌شده، حضور فعال در هسته‌های پژوهشی را یکی از مصادیق فعالیت‌های نخبگانی دانست و خاطرنشان کرد: مستعدبرتری که علاوه بر علم دانشگاهی، توان انجام پروژه‌های کاربردی در فضای واقعی را دارد سرمایه‌‌ای بزرگ برای کشور است؛ به‌همین دلیل مهمترین هدف طرح شهید احمدی‌روشن تربیت نیروی‌انسانی متخصص و کاربلدی است که بتوانند در آینده از مسیر استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان باکیفیت ایجاد کنند.


در ادامه این نشست نیز، اعضای هسته‌های پژوهشی نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کردند.


حمایت مالی از پروژه‌ها و تأمین فضای آزمایشگاهی، افزایش تعامل با مراکز تحقیقاتی، الزام‌آور شدن فعالیت در هسته‌ها برای اعضای هسته‌ها، ایجاد ارتباط منطقی با صنعت و شرکت‌های بزرگ، توجه بیشتر به قیمت تمام‌شدۀ محصولات تولید شده، تسهیل مسیر ورود دانشجویان کارشناسی به هسته‌های پژوهشی، افزایش بازدیدهای تخصصی برای اعضای هسته‌ها، تعریف مسئله بر اساس نیازهای موجود، افزایش تعامل هسته‌های پژوهشی با بنیاد ملی نخبگان و لزوم آینده‌پژوهی در تعریف پروژه‌ها از مهمترین نکاتی بود که اعضای هسته‌های پژوهشی به آنها اشاره کردند.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 154357
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین