بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/06/01 - 11:20
  • - تعداد بازدید: 910
  • - تعداد بازدیدکننده: 45
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

حضور متخصصان صنعت و بازار در گروه‌های پژوهشی ضرورت دارد

محمدی گفت: گروه پژوهشی باید شناخت کافی از بازار سرمایه و نیازهای واقعی جامعۀ هدف داشته باشد؛ بنابراین حضور متخصصان صنعت و بازار در گروه‌های پژوهشی ضرورت دارد.

~/Asset/News/News/Image/دنشگاه و صنعت.jpg


«تدبیر و امید برای تولید و اشتغال»/ هفته دولت گرامی ‌باد



ابوالفضل محمدی؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی دانشگاه بجنورد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم گسترش کار گروهی در حوزۀ پژوهش‌های کاربردی، گفت: انجام پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ نیازمند گروه تحقیقاتی کارآمد است.



وی افزود: بی‌شک بدون فعالیت متخصصان و محققان در قالب گروه، هیچ پروژه و طرح تحقیقاتی بزرگی به ثمر نخواهد نشست.



محمدی گروه پژوهشی کارآمد را ضامن کیفیت نتیجه دانست و ادامه داد: تشکیل گروه منسجمی که اعتماد متقابل بین اعضای آن وجود داشته باشد، می‌تواند وسعت دید بیشتری به پروژه بدهد تا همۀ ابعاد آن مورد بررسی علمی قرار بگیرد.



عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد اضافه کرد: گروه پژوهشی برای اینکه بتواند محصولی دانش‌بنیان و منطبق با نیازهای واقعی بازار تولید کند، از سویی نیازمند حضور تخصص‌های متعدد و مرتبط است و از سوی دیگر، باید شناخت کافی از بازار سرمایه و نیازهای واقعی جامعۀ هدف داشته باشد؛ بنابراین حضور متخصصان صنعت و بازار در گروه‌های پژوهشی الزامی است.

متخصص برجستۀ مهندسی‌شیمی تص

ریح کرد: ورود به عرصۀ تولید و تداوم موفقیت در آن به تخصص‌هایی مانند بازاریابی و تبلیغات هم نیازمند است. هرگز با تکیه بر یک تخصص علمی و یا یک رشتۀ علمی و پژوهشی خاص نمی‌توان محصولی کاربردی و مشتری‌مدار که قابلیت رقابت و فروش داشته باشد، تولید کرد.



محمدی با اشاره به لزوم حمایت از گروه‌های پژوهشی، حمایت را منوط به فعالیت دانست و تأکید کرد: گرچه حمایت‌های مالی و معنوی، زمینه‌یاز تشکیل گروه پژوهشی و ادامه حیات آن است اما این حمایت‌ها نباید به شکلی باشد که گروه با تکیه بر برخورداری از تسهیلات، ایستا شده و درجا بزند. به عبارت دیگر، حمایت باید در ازای فعالیت‌های هدفمند و در سایۀ نظارت دقیق و کارشناسی صورت پذیرد تا گروه تحقیقاتی خود را ملزوم به پیشرفت کمّی و ارتقاء کیفی فعالیت‌ها بداند.



وی خاطرنشان کرد: گروه پژوهشی باید به‌سمت مستقل‌شدن هدایت شود و حمایت‌ها تا جایی ادامه یابد که گروه بتواند به عنوان یک شرکت، بدون استفاده از تسهیلات مالی بلاعوض در عرصۀ تولید محصولات و خدمات دانش‌بنیان در فضای رقابت بازار حضور یابد و بتواند با خوداتکایی، تولیداتش را به فروش برساند. این روند سبب می‌شود از همان ابتدا، اعضای گروه روی تولیدات هدفمند، باکیفیت و با کمترین قیمت تمام‌شده تمرکز کنند. از سوی دیگر، کیفیت و کمّیت فعالیت‌هایشان، ضامن برخورداری مستمر از تسهیلات اعطایی باشد.



عضو هیئت‌علمی دانشگاه بجنورد یادآور شد: طراحی سیاست‌های تشویقی و مشوق‌های حمایتی نیز تسریع‌کنندۀ این مسیر است و می‌تواند گروه‌های پژوهشی را علاوه بر بازار داخلی، حتی برای حضور در بازارهای بین‌المللی و عرصۀ صادرات نیز ترغیب کند.



محمدی با بیان اینکه کالای دانش‌بنیان جای خود را در سبد خرید و فروش بازار پیدا می‌کند، اظهار داشت: محصولات دانش‌بنیان به شرط برخورداری از کیفیت و قیمت مناسب می‌توانند جایگاه خود را در بازار تثبیت کنند و برای این مهم، نیازی به اجبار خرید دستگاه‌های دولتی و خصوصی و یا بخش‌نامه ندارند؛ البته تبلیغات و معرفی مناسب یکی از ارکان موفقیت در بازار رقابت است که نباید مورد غفلت قرار بگیرد.



وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها در گروه‌های تحقیقاتی می‌تواند ضمن افزایش داشته‌های علمی این گروه‌ها، زمینه را برای افزایش تأثیرگذاری دانشگاه در جامعه فراهم کند.



«تدبیر و امید برای تولید و اشتغال»/ هفته دولت گرامی ‌باد


  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151146
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین