بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/08/21 - 10:00
  • - تعداد بازدید: 1655
  • - تعداد بازدیدکننده: 44
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

رسیدن به بلوغ اخلاقی لازمه حضور در یک گروه است

حسن‌پناه گفت: برخی افراد سطح دانش فردی بالایی دارند اما نمی‌توانند به عنوان عضوی از یک سیستم فعالیت کنند. برای حضور در یک گروه، فرد باید به بلوغ اخلاقی رسیده باشد.

~/Asset/News/News/Image/اخلاق.jpg

داود حسن‌پناه؛ عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ویژگی‌های کار گروهی، گفت: امروزه پروژه‌های تحقیقاتی و علمی، در قالب ادغام و اجماع چند تخصص مرتبط و متنوع انجام می‌شود.


وی افزود: نگاه همه‌جانبه به موضوعات، لازمۀ تعریف آنها در قالب پروژه‌های تحقیقاتی است. به عبارت دیگر، یک مشکل تنها زمانی حل می‌شود که از همۀ جوانب مورد بررسی کارشناسانه قرار بگیرد. امروزه حتی موضوعات نظری نیز در قالب کار گروهی انجام می‌شوند و در پایان هر مقاله می‌توان نام چند متخصص از رشته‌های مختلف را مشاهده کرد.


حسن‌پناه ادامه داد: یکی از آفت‌های کار گروهی، سهم‌خواهی و عدم‌تقسیم‌بندی صحیح کارها است. وقتی قرار است چند محقق در قالب یک گروه و برای رسیدن به یک هدف واحد روی موضوعی مشترک فعالیت کنند، باید از همان ابتدا عرصۀ فعالیتی هر یک و میزان اثرگذاری و همچنین سهم او از شکست و پیروزی احتمالی مشخص باشد.


عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به اینکه فعالیت در قالب گروه یک توانایی و مهارت ویژه است، اظهار داشت: در برخی موارد، افراد سطح دانش فردی بالایی دارند اما نمی‌توانند به عنوان عضوی از یک سیستم فعالیت کنند. برای حضور در یک گروه، فرد باید به بلوغ اخلاقی رسیده باشد.


وی با اشاره به لزوم توجه به مزیت‌های بومی در تعریف پروژه‌های تحقیقاتی، اضافه کرد: تمرکز روی حوزه‌های خاص، توان علمی کشور را محدود می‌کند. خوشبختانه هر منطقه از ایران دارای مزیت‌های بومی است که می‌تواند به مزیت رقابتی تبدیل شوند به شرط آنکه دانش‌فنی لازم به آنها تزریق شود. از سوی دیگر، عدم‌توجه به مقتضیات استانی، سبب می‌شود به تدریج محققان و متخصصان از شهرهای کوچک به سمت کلانشهرها مهاجرت کنند که این موضوع آسیب‌های بسیاری در پی دارد.


حسن‌پناه یادآور شد: عدم‌توجه به کشاورزی که یکی از بخش‌های بااستعداد کشور برای اثرگذاری در اقتصاد و استقلال مالی کشور است، سبب می‌شود در کوتاه‌مدت حتی برای تأمین بذر نیز کشور وابسته شود. البته تأکید بر مزیت‌های موجود دلیل بر کتمان اثرگذاری و اهمیت فناوری‌های نوین نیست بلکه به این معنا است که نباید فناوری های‌تک موجب غفلت از نیازهای روز شود.


عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی اردبیل در پایان با اشاره به لزوم همکاری و تعامل دستگاه‌های درون‌استانی با جامعۀ علمی، خاطرنشان کرد:  متأسفانه در برخی استان‌ها، تعامل در پایین‌ترین سطح قرار دارد و به همین دلیل تحقیقات همواره درگیر بروکراسی اداری است؛ این در حالی است که در پیشرفته‌ترین کشورها نیز مشکلات در قالب هم‌افزایی و تعامل حل می‌شوند.


 


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 154406
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین