بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/01/15 - 12:31
  • - تعداد بازدید: 414
  • - تعداد بازدیدکننده: 404
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان:

رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان یکی از دستاوردهای فعالیت اجتماع نخبگانی است

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان گفت: رشد محصولات دانش‌پایه و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان از جمله دستاوردهای فعالیت‌های نخبگان محسوب می‌شود که در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری هر روزه در رسانه‌ها به آنها اشاره می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ سید محمد صادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان درباره دستاوردهای نخبگان اظهار کرد: دستاوردهای افراد خروجی فعالیت‌های آنان محسوب می‌شود، هم در خصوص افرادی که به نحوی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند شده اند و هم افرادی که از تسهیلات بنیاد استفاده نکرده‌اند اما در جایگاه‌های شغلی خود به مرحله اثرگذاری رسیده اند و باعث اعتلای کشور در نظام ایرانی اسلامی شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین رشد محصولات دانش‌پایه و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان از جمله دستاوردهای فعالیت‌های نخبگان محسوب می‌شود که در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری هر روزه در رسانه‌ها به آنها اشاره می‌شود.

وی درباره روند حمایت‌ها در بنیاد  بیان کرد: شناسایی و هدایت فرد در مسیر پرورش استعداد اولین گام برای حمایت از نخبگان است. مرحله بعدی توانمندسازی است و توانمندسازی استعدادهای برتر شناسایی‌شده در دو محور توانمندسازی‌های عمومی و توانمندسازی‌های تخصصی مبتنی بر استعداد فرد صورت می‌پذیرد و پس از آنکه استعداد برتری شناسایی شده و در مسیر استعدادش هدایت و سپس توانمند شده است، وقت جذب و به‌کارگیری این فرد است.

مرحله پس از جذب و به‌کارگیری، مرحله زمینه‌سازی برای اثرگذاری است و مرحله نهایی که پس از اثرگذاری فرد انجام می شود، تکریم و الگوسازی است.

موحد گفت: برنامه‌های جذب بنیاد در قالب چندین طرح پیگیری می‌شود که عبارتند از طرح شهید رهنمون برای جذب در دستگاه‌های اجرایی، طرح شهید تهرانی‌مقدم برای جذب در نهادهای فناورانه، طرح شهید چمران برای جذب به صورت پژوهشگر پسادکتری و طرح شهید شهریاری برای جذب در هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها که به طور کلی سالیانه بنیاد، بالغ بر 600 نفر برای طرح شهید رهنمون، بالغ بر 200 نفر برای طرح شهید تهرانی مقدم، بالغ بر 100 نفر برای طرح شهید دکتر چمران و بالغ بر 120 نفر برای طرح شهید شهریاری شناسایی می‌کند.  

وی ادامه داد: برای جذب در نهادهای فناورانه بر اساس آمارهایی که در اختیار داریم حدود 20 درصد موفق به جذب در نهاد فناورانه می‌شوند و در حدود20 درصد مشغول به کار بوده که از سایر تسهیلات این طرح بهره‌مند شده‌اند و بقیه نیز صرفاً برای دریافت تسهیلات فرهنگی و رفاهی که در این طرح وجود دارد درخواست خود را ثبت می‌کنند.

موحد در پایان تصریح کرد: برای جذب در دستگاه‌های اجرایی باید خاطر نشان کنم که به دلیل فقدان الزاماتی برای جذب افراد شناسایی شده توسط بنیاد در دستگاه‌های اجرایی، آیین‌نامۀ جذب و نگهداری استعدادهای برتر و نخبگان مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و در اسفندماه سال 1400 ویرایش جدید این آیین‌نامه توسط هیئت دولت تصویب شده و به خواست خدا به زودی و بعد از تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی آن انتظار داریم که تحولی در جذب استعدادهای برتر در دستگاه‌های اجرایی رخ دهد.

منبع: برنا

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 157395
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین