بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/08/23 - 12:15
  • - تعداد بازدید: 931
  • - تعداد بازدیدکننده: 65
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

رونق کالای ساخت ایران نقش مهمی در ماند نخبگانی دارد

حاتمیان با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌هایی مانند «ایران ساخت»، گفت: اصلاح الگوی مصرف از طریق فرهنگ‌سازی هم سبب رونق تولیدات بومی در بازار داخلی می‌شود و هم نقش مثبتی در ماند نخبگانی دارد.

~/Asset/News/News/Image/901.jpg

عبدالله حاتمیان؛ عضو کمیسیون کشاورزی و نمایندۀ مردم درگز در مجلس‌شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در حوزۀ دانش‌بنیان در سال‌های اخیر، گفت: خوشبختانه روند رو به رشدی در حوزه‌های کسب‌وکار نوپا و تجاری‌سازی شاهد هستیم.


وی افزود: حرکت کنونی نوعی جهش در فرآوری است که الزاماً با حضور مستقیم دولت انجام نمی‌شود بلکه بخش‌خصوصی نیز حضوری جدی و فعال در این حوزه‌ها دارد. البته ارائه تسهیلات و امکانات مناسب با فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان توسط دولت خاصه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان نیز تأثیرگذاری کم‌بدیلی در اشاعۀ این فرهنگ داشت.


حاتمیان با اشاره به برخی مشکلات موجود در این بخش‌ها، ادامه داد: کاهش بروکراسی‌اداری و همچنین تمرکززدایی از امکانات و تسهیلات می‌تواند تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را به ویژه در استان‌های دیگر افزایش دهد. از سوی دیگر، گسترده‌شدن فرهنگ دانش‌بنیان به شهرهای کوچک و فراهم‌کردن امکانات لازم مانند آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی هم نقش بسزایی در اشاعۀ فرهنگ صحیح علم و فناوری داشته باشد.


نمایندۀ مردم درگز در مجلس‌شورای‌اسلامی تصریح کرد: وسیع‌شدن دامنۀ دانش‌بنیان به استان‌های کوچک و شهرهای دیگر، هم در ماند نخبگانی و پیشگیری از مهاجرت درون‌کشوری مؤثر است و هم زمینه‌ساز توسعۀ منطقه‌ای است. از سوی دیگر، تعدد نخبگان و متخصصان در کلانشهرها باعث افزایش چگالی در این شهرها می‌شود تا جایی که ظرفیت‌های موجود در کلانشهر هم نمی‌تواند پاسخگوی نیاز این تعداد متخصص و محقق باشد.  


عضو کمیسیون کشاورزی مجلس‌شورای‌اسلامی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌هایی مانند ایران ساخت و نقش آنها در اصلاح الگوی‌مصرف، اظهار داشت: واردات بی‌رویه مخصوصاً در کالاهایی که نمونۀ مشابه و باکیفیت آن در داخل تولید می‌شود، نوعی بازدارنده برای روند رو به رشد کنونی محسوب می‌‎شود.


حاتمیان حس دیده‌شدن و پذیرفته‌شدن در اجتماع را مهمترین نیاز روحی نخبگان دانست و اظهار داشت: اگر این حس از سوی جامعه و مسؤولان به اجتماع نخبگانی منتقل و علاوه بر آن امکانات لازم برای فعالیت‌های آنان در بخش‌های تولیدی و اقتصادی نیز فراهم شود، درصد مهاجرت تا حد بسیاری کاهش خواهد یافت.


وی با بیان اینکه توسعه‌یافتگی در افزایش امکانات و ابزار نیست بلکه در اصلاح نگرش است، تأکید کرد: آسیب‌شناسی نیازها و مشکلات اجتماع نخبگانی، خود یک فعالیت نخبگانی است و برای حصول آن نیاز به حضور و فعالیت متخصصان و محققان برجستۀ حوزه‌های مربوط است.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151539
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین