بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/12/20 - 12:16
  • - تعداد بازدید: 1394
  • - تعداد بازدیدکننده: 125
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در مراسم نکوداشت حسین معروفی مطرح شد

شناخت ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی و علمی بزرگان، مسیر نخبگی را تسهیل می‌کند

مراسم نکوداشت حسین معروفی؛ متخصص برجستۀ گیاه‌شناسی به همت بنیاد نخبگان کردستان برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/DSC_0174_thumb.jpg

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم نکوداشت مهندس حسین معروفی؛ متخصص برجستۀ گیاه‌شناسی با حضور اجتماع نخبگانی و دانشگاهی، به همت بنیاد نخبگان کردستان برگزار شد.




در این مراسم، حسین فیروزی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کردستان با اشاره به اهمیت برگزاری مراسم پاسداشت و تقدیر از نخبگان، گفت:  معرفی 24 گونه گیاهی جدید در جهان و 16 گونه گیاهی جدید در کشور توسط مهندس معروفی، نشانگر تلاش و کوشش مداوم است.


وی با اشاره به لزوم توسعۀ پایدار، افزود: حفط محیط‌زیست یکی از ارکان توسعۀ پایدار است؛ بنابراین نیاز است در همۀ امور مرتبط با توسعه از مشورت‌های نخبگان و بزرگان حوزۀ محیط زیست مانند استاد معروفی استفاده کرد.


در ادامه رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان، پاسداشت و نکوداشت تلاش نخبگانی و الگوسازی از مفاخر بومی را از مهمترین اهداف برگزاری این مراسم دانست و گفت: شناخت از ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی و علمی بزرگان، مسیر نخبگی را تسهیل می‌کند.


وی فعالیت دلسوزانه، خستگی‌ناپذیری و تواضع را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی مهندس معرفی برشمرد و افزود: وی تمام حیاتش را وقف علم و دانایی و تحقیق بر پهنه کوهپایه‌های بکر کردستان کرد و به این منطقه شهرت جهانی داد.




در ادامه، فردین اخلاقیان؛ رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به اهمیت فعالیت نخبگانی و اثرگذاری بیشینۀ آن در جامعه، گفت: نتیجۀ فعالیت نخبگانی، کشور را به مرزهای پیشرفت و توسعه نزدیک‌تر می‌کند.




وی افزود: ارائۀ تسهیلات لازم برای بکارگیری اندیشه و طرح نخبگانی، بهترین راه برای شکرگزاری این نعمت ملی است.




در بخش دیگری از این مراسم، حسین معروفی؛ محقق برجسته گیاه­شناسی نیز با اشاره به چالش‌های بسیار کار تحقیقاتی، گفت: علاوه بر مزیت‌های بومی و داشته‌های سرزمینی، تحقیق و پژوهش نیازمند امکانات و ابزار مناسب است.


وی یادآور شد: یکی از بهترین هرباریوم­های استانی و شاید منحصربه‌فردترین هرباریوم استانی که ثبت جهانی نیز شده است، در کردستان وجود دارد. در این مجموعه هرباریوم، بیش از 14 هزار نمونه گیاهی از سطح استان جمع‌آوری شده که مشتمل بر 113 تیره و خانواده گیاهی، 653 جنس گیاهی و بیش از 2215 گونه گیاهی تا به امروز است.


معروفی اظهار داشت: استان کردستان به لحاظ توپوگرافی وضعیت بسیار خشنی دارد. مناطق صعب‌العبور بسیاری در استان وجود دارد و امکان دسترسی به آن‌ها فعلاً میسر نیست. اگر نسل جدید که فارغ‌التحصیل می‌شوند وارد کار شوند و فعالیت را شروع کنند، مطمئناً گونه‌های گیاهی بیشتری شناسایی می‌شود و انتظار می‌رود که از این مناطق صعب‌العبور گونه‌های گیاهی جدیدی برای ایران و جهان پیدا شود.




 محقق برجستۀ گیاه‌شناسی در پایان خاطرنشان کرد:  گونه‌های گیاهی به‌عنوان ذخیره‌های ژنی، سرمایه‌های استانی و کشور محسوب می‌شوند و قدم اول برای حفظ این گونه‌های گیاهی باارزش، شناخت کافی و وافی این گونه‌ها است. تنها با شناخت است که می‌توان گونه‌های نباتی، دارویی، صنعتی و حتی سمی را جداسازی کرد و چه‌بسا گونه‌هایی یافت شود که به لحاظ ژنی بتوانند در اصلاح نباتات مؤثر باشند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 149704
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین