بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/07/23 - 12:02
  • - تعداد بازدید: 928
  • - تعداد بازدیدکننده: 49
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

شناسایی ظرفیت‌های کشور برای رسیدن به توسعۀ پایدار، نیازمند تفکر نخبگانی است

تاجیک گفت: معاونت علمی‌وفناوری و بنیاد ملی نخبگان در سال‌های اخیر با اعطای تسهیلات تشویقی، تأثیرات مثبتی در جهت‌دهی به پژوهش‌ها و تحقیقات کشور داشته‌اند.

~/Asset/News/News/Image/تفکر نخبگانی.jpg

حسن تاجیک؛ عضو هیئت‌علمی گروه شیمی دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر لزوم جهت‌دهی به فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها، به تأثیرگذاری مثبت معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام‌شده در معاونت و بنیاد سبب شده است روند تحقیقاتی کشور تا حد بسیاری در مسیر صحیح قرار بگیرد.


وی با بیان اینکه معاونت علمی‌وفناوری می‌تواند بهترین راهبر برای فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور باشد، افزود: ارائه تسهیلات تشویقی و همچنین سیاست‌گذاری‌های منطقی و البته ارائۀ راهکارهای مناسب توسط معاونت علمی‌وفناوری و بنیاد گام‌های مثبتی بود که در سال‌های اخیر توانست در جهت‌دهی مثبت به فعالیت‌های علمی کشور و زمینه‌سازی برای اثرگذاری بیشتر آنها در جامعۀ بومی نقش‌آفرینی کم‌بدیل کند.


تاجیک ترویج فعالیت گروهی در حوزۀ پژوهش را یکی از اقدامات برشمرد و ادامه داد: امروزه هر مشکلی که در جوامع بشری وجود دارد حتی کوچکترین مشکلات، حاصل مجموعه‌ای از مسائل مختلف است؛ بنابراین برای حل آن نیز باید مجموعه‌ای از تخصص‌ها مهارت‌ها وارد عمل شوند. به عبارت دیگر، حل مشکلات کشور و یا رفع نیازهای واقعی موجود، تنها با یک تخصص خاص امکان‌پذیر نیست.


مشاور استاندار گیلان تصریح کرد: نتیجۀ تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی و برون‌داد آنها تنها زمانی کاربردی و عملیاتی است و می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی اجتماع ایرانی اثرگذار باشد که با نگاه همه‌جانبه انجام شده باشند. زندگی بشر امروزی تک‌بعدی نیست که بتوان با نگرش فردگرایانه مشکلات آن را حل کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته حتی در علوم مرز دانش و بنیادین نیز فعالیت گروهی انجام می‌شود؛ به همین دلیل مقالاتی که منتشر می‌کنند از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند پایۀ علوم مهندسی و کاربردی باشد. در این جوامع، هر تخصص قطعه‌ای از پازل تحقیق است.


تاجیک ادامه داد: لحاظ کردن امتیاز بالا برای مقالات فردی و یا تأکید نظام ارزیابی و ارزش‌گذاری در جامعۀ علمی از یک سو و از سوی دیگر، آموزش ندیدن برای انجام فعالیت گروهی سبب شد امروزه کشور در حوزۀ کار گروهی توانمند نباشد و بسیاری از محققان در فعالیت‌های خود به روزمرگی دچار شوند.


وی در ادامه با اشاره به ضرورت توجه به نیازها و ظرفیت‌های بومی در تعریف پروژه‌های تحقیقاتی گروه‌های پژوهشی، احصاء نیازهای واقعی را یکی از فعالیت‌های نخبگانی برشمرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های و البته نیازهای واقعی کشور برای رسید ن به توسعۀ پایدار، خود نیازمند تفکر نخبگانی است.


این محقق شیمی‌آلی تصریح کرد: هر منطقه از کشور پتانسیل و مزیت‌های منحصربفرد دارد؛ بنابراین نباید و نمی‌توان برای همۀ کشور نسخۀ واحد پیچید چراکه این اقدام نه‌تنها سبب توسعۀ منطقه نمی‌شود بلکه به ظرفیت‌های آن نیز آسیب‌های جدی وارد می‌کند. به عنوان نمونه گیلان اقلیمی مناسب برای صنایع کشاورزی، شیلات، دریایی و گردشگری دارد که تزریق تفکر نخبگانی به آنها ضامن پیشرفت استان خواهد بود.از سوی دیگر، صنایعی که آلودگی زیست‌محیطی بالایی دارند نه‌تنها گیلان را به منطقه‌ای توسعه‌یافته تبدیل نمی‌کند، بلکه سبب می‌شود ظرفیت‌های استان به ورطۀ نابودی کشانده شوند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور اجتماع نخبگانی و گروه‌های پژوهشی هدفمند و مأموریت‌گرا به تدریج سبب جذب اعتماد صاحبان سرمایه و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در استان‌ها خواهد شد. این مهم البته نیاز به تسهیل بروکراسی‌اداری و همچنین حمایت‌های جدی استانداری‌‍‌ها دارد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156601
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین