بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/03/16 - 08:01
  • - تعداد بازدید: 189
  • - تعداد بازدیدکننده: 187
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در یک بازدید علمی مطرح شد:

ضرورت آشنایی نخبگان با پیشینه غنی کشور در صنعت آب

برنامه بازدید از قنوات استان یزد در قالب سفر راهیان پیشرفت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری برنامه‌های نخبگانی و بازدیدهای تخصصی استادمحور، برنامه بازدید از قنوات استان یزد در قالب سفر راهیان پیشرفت برگزار شد.

در این برنامه عنوان شد: شناساندن توانمندی‌ها و پیشینه غنی کشور در زمینه منابع آب و سازه‌های مرتبط آن امری ضروری برای ایجاد انگیزه و امید و همچنین ارتقای آگاهی و حس دلبستگی به میهن و تقویت روحیه خودباوری است.

در ادامه بیان شد: استان یزد که مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی (وابسته به یونسکو) در آن قرار دارد، در سال‌های اخیر اقدام به توسعه طرح‌های گردشگری آبی به منظور شناساندن تاریخچه غنی کشور در زمینه منابع آب کرده و از این رو در کشور پیشتاز است؛ بنابراین بازدید از طرح‌ها، سازه‌ها و امکانات منابع آبی این استان جهت معرفی الگوهای برجسته، الهام‌بخش و موفق در این زمینه کمک شایانی به حرکت در راستای پیشرفت و توسعه کشور کرده و باعث معرفی فرصت‌ها و امکان انجام فعالیت‌های مؤثر در کشور می‌شود. 

لازم به ذکر است، بازدید علمی-پژوهشی از استان سه روز اجرایی شد که اعضای گروه در روز اول در مرکز قنات حاضر شده و در ابتدای جلسه به وسیله چند کلیپ پویانمایی از فناوری احداث قنات و بروشورهای اهدایی با مقوله احداث قنات و مسیر گردشگری استان یزد آشنا شدند.

در ادامه با حضور فقیه خراسانی؛ پژوهشگر در حوزه‌های جامعه‌شناسی و محیط‌زیست، زرگو؛ پژوهشگر در حوزه کلیماتولوژی و جوادیان‌زاده؛ مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد و مدیر مرکز قنات استان یزد، اهمیت آب‌های زیرزمینی و نقش آنها از گذشته تا به امروز مطرح شد.

سپس در موضوعاتی همچون ماهیت کار مقنی‌ها، تاریخ استان یزد و آیین مردمان یزد در وقف آب، مشکلات احیای قنات و تعریف مسیر گردشگری آب یزد بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در سفر به استان یزد مقرر شد برنامه جامعی با همکاری مرکز بین‌المللی قنات و آب منطقه‌ای این استان برای استان قزوین تعریف شود.

اعضای گروه از موزه آب (به عنوان یکی از هفت منزل زندگی مسیر گردشگری آب)، میدان امیرچخماق، آتشکده زرتشتیان، باغ دولت‌آباد و محله فهادان واقع در شهر یزد بازدید کرده و از ظرفیت‌های سازه‌های آبی و تاریخی این مکان‌ها مطلع شدند. 

همچنین اعضا در کارگاه قنات واقع در سالن کنفرانس موزه وزیری شرکت کرده و با قنات‌های استان یزد و استان‌های همجوار، قنات زارچ به ‌عنوان طولانی‌ترین قنات موجود، قنات وزوان واقع در استان اصفهان آشنا شدند.

در ادامه‌ بازدید از مسجد جامع یزد و باغشهر تفت صورت گرفت و سپس اعضای گروه به همراه مدیر قنات زارچ تا پاسی از شب به بازدید مسیر این قنات پرداخته و از پایاب‌ها و داخل قنات بازدید کرده و از نزدیک با تلاش مقنی‌ها و سازوکار قنات آشنا شدند.

در روز آخر نیز بازدید میدانی به همراه مدیران قنات کشور از قنات مهریز و قنات حسن‌آباد صورت گرفت و در انتها نیز از باغ پهلوان‌پور بازدید به عمل آمد.


 ***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 165794
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین