بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/01/14 - 12:37
  • - تعداد بازدید: 1165
  • - تعداد بازدیدکننده: 74
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

ضرورت نقش‌آفرینی نخبگان در توسعه همه جانبه کشور از نگاه استانداران

حرکت در مسیر حمایت از اجتماع نخبگان بومی نیازمند برنامه‌ریزی و هم‌افزایی دستگاه‌های درون‌استانی است. علاوه بر آن مسیر نیز باید کاملاً تبیین شده و راهکارهای ارائه‌شده نیز طبق مقتضیات بومی باشد.

~/Asset/News/News/Image/مزیت بومی.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در راستای برقراری ارتباط و تعامل گسترده با مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی کشوری و استانی، برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با استانداری‌ها به عنوان بالاترین نهاد اجرایی درون‌استانی یکی از برنامه‌های مهم بنیادهای نخبگان استانی در سال گذشته بود و در این نشست‌ها علاوه بر آشنایی مسؤولان با توانمندی اجتماع نخبگان بومی و آگاهی از دیدگاه‌های استانداران دربارۀ نخبگان و مستعدان‌برتر، زمینۀ فعالیت‌های نخبگانی و اثرگذار فراهم ‌شد.




آنچه در ذیل می خوانید گزارشی است اجمالی از دیدگاه های استانداران در زمینه ضرورت نقش آفرینی نخبگان در توسعه همه جانبه کشور.


ایجاد کارگروه‌های تخصصی رکن توسعه و پیشرفت است


محمدرضا صالحی؛ استاندار خراسان شمالی در همین رابطه با اشاره به اهمیت نقش بنیاد نخبگان استان در پیشرفت و توسعۀ، بر لزوم حمایت از مستعدان‌برتر بومی تأکید می‌کند و می گوید: چالش‌های بزرگ استانی تنها با بکارگیری اندیشۀ نخبگانی قابل حل است.


وی با اشاره به حرکت منطقی در نظام نخبگانی، معتقد است: یکی از اقدامات مناسب بنیادهای نخبگان استانی، ایجاد کارگروه‌های تخصصی برمبنای مقتضیات و مزیت‌های بومی و منطقه‌ای است که سبب می‌شود اندیشۀ تخصصی در جهتی هدفمند عملیاتی شود.


استاندار خراسان شمالی می‎گوید: حرکت در مسیر حمایت از اجتماع نخبگان بومی نیازمند برنامه‌ریزی و هم‌افزایی دستگاه‌های درون‌استانی است. علاوه بر آن مسیر نیز باید کاملاً تبیین شده و راهکارهای ارائه‌شده نیز طبق مقتضیات بومی باشد.


وطن‌دوستی توأم با تخصص و مهارت شایستۀ الگوسازی است


همچنین عبدالکریم گراوند؛ استاندار بوشهر با اشاره به لزوم پاسداشت خدمات علمی و پژوهشی مفاخر بومی، عرق به وطن در عین تخصص و مهارت را درخور تقدیر و الگوسازی توصیف می کند.


نخبگان اولویت‌ها را به عنوان پروژه‌های تحقیقاتی تعریف کنند


اکبر بهنام‌جو؛ استاندار اردبیل نیز معتقد است: تنها جامعه‌ای راه توسعه و پیشرفت را با موفقیت طی می‌کند که بتواند شأن و جایگاه برتر دانشمندان را حفظ کند. نیازهای علمی، پژوهشی و مادی نخبگان و سرآمدان بومی باید تأمین شود تا بتوانند کارهای علمی و فعالیت‌های پژوهشی خود را با سرعت و شتاب بیشتری انجام دهند.


وی با اشاره به لزوم تعریف پروژه‌های کاربردی در فعالیت‌های تحقیقاتی، می افزاید: اجتماع نخبگانی و دانشگاهی کشور باید مشکلات و نیازهای امروز جامعه را به عنوان اولویت پژوهشی انتخاب کنند تا نتیجۀ تلاش آنان بتواند در مسیر توسعۀ کشور اثرگذاری ملموس داشته باشد.


بکارگیری حداکثری نیروی‌انسانی متخصص یکی از ارکان توسعه است


اسماعیل تبادار؛ استاندار فارس نیز با اشاره به نقش بی‌بدیل اندیشۀ نخبگانی در توسعۀ بومی، می‎گوید: اجتماع نخبگانی باید در عرصه‌های مختلف اشتغال‌زایی فعال شوند تا علاوه بر وصول  ارزش‌افزوده مطلوب، استعدادهای موجود در استان به مسیر مناسب هدایت شوند.


وی نظام‌ برنامه‌ریزی استان برای رسیدن به نقطۀ مطلوب و اهداف تعیین‌شده را نیازمند بکارگیری حداکثری توان نیروی انسانی بومی می داند.


تبادار با اشاره به نقش ایده و اندیشۀ نخبگانی در توسعۀ منطقه‌ای، گسترش فرهنگ کارآفرینی را یکی از ملزومات امروز استان و کشور توصیف و تأکید می کند: ظرفیت‌ها و داشته‌های بومی اعم از امکانات سخت‌افزاری و موهبت‌های ذاتی به‌خصوص نیروی‌انسانی متخصص و متعهد و به ویژه اجتماع نخبگانی باید در عرصه‌های مختلف اشتغال‌زایی فعال شوند تا علاوه بر وصول  ارزش‌افزوده مطلوب، استعدادهای موجود در استان به مسیر مناسب هدایت شوند.


استاندار فارس در ادامه می افزاید: نظام برنامه‌ریزی و نظام اقتصادی استان نیز باید به سمت استفاده بهینه از داشته‌های بومی و فعال‌کردن آنها هدایت شوند.


تبادار با اشاره به لزوم پرهیز از موازی‌کاری، بر ضرورت هم‌افزایی بین‌دستگاهی تأکید می کند و می گوید: موضوعات مختلف استان باید هر یک به صورت تخصصی توسط دستگاه مربوطه مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند و سپس برای تعیین تکلیف نهایی به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارجاع داده شود.


استانداری برای بکارگیری نخبگان اهتمام جدی داشته باشد


محمد حسین مقیمی؛ استاندار تهران با اشاره به لزوم توجه ویژه به توان نخبگانی و نقش آن در پیشبرد اهداف توسعه‌ای می گوید : دستگاه‌های درون‌استانی برای رفع مشکلات خود باید روی توان نخبگانی متمرکز شوند. در همین راستا، استانداری تهران نیز برای استفاده و بکارگیری توان اجتماع نخبگانی برای ارتقاء سطح فعالیت‌ها و حل چالش‌های اهتمام جدی دارد.


وی با بیان اینکه حمایت از اجتماع نخبگانی یک ضرورت انکارناپذیر است، می افزاید: اجتماع نخبگانی ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربفردی دارد و به تبع آن، حمایت و پشتیبانی از آن نیز باید متفاوت باشد. به عبارت دیگر، حمایت از نخبگان تنها در مسائل مالی و رفع مشکلات مادی آنان خلاصه نمی‌‎شود.


زمینه‌سازی برای عملیاتی‌شدن ایده‌ها، بهترین حمایت از اجتماع نخبگانی است


مقیمی زمینه‌سازی برای عملیاتی‌شدن ایده‌های نخبگانی را مهمترین رکن حمایت از آنان می داند و می گوید: مهمترین نیاز نخبگان، حس مفید بودن و اثرگذاری مثبت و ملموس در جامعۀ بومی است. به بیان دیگر، داشته‌های علمی و نوآوری‌های آنان در زمینه‌های مختلف باید مورد توجه ویژه قرار گرفته و گام‌های اساسی برای عملیاتی‌شدن آنها برداشته شود.


استاندار تهران همچنین ضمن اشاره به لزوم ایجاد و گسترش تعامل بین اجتماع نخبگانی و صاحبان صنایع، این مهم را یکی از ملزومات پیشرفت و توسعۀ استان و کشور می داند و بر آن تأکید می کند.


مقیمی می‎گوید: در حال‌حاضر تعدادی از سازمان‌ها و نهادهای استانی تفاهم‌نامه‌های خوبی را با بخش‌های مختلف نخبگانی به امضاء رسانده‌اند که امید است با افزایش آنها، زمینه برای فعالیت بیشتر نخبگانی در استان فراهم شود.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 145358
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین