سعادتفومنی با اشاره به لزوم حل مسائل و مشکلات کشور از طریق تزریق تفکر نخبگانی به جامعه، گفت: یکی از اهداف مهم طرح احمدیروشن، رصد مداوم فعالیتهای مستعدان است که با توجه به گستردگی جامعۀ مستعدان، این مهم از طریق سرگروههای خبره این طرح محقق میشود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان، محمود سعادتفومنی؛ قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان در نشست سراسری رؤسای بنیادهای نخبگان استانی با اشاره پیشینۀ طرح شهید احمدیروشن، گفت: رهبرمعظمانقلاب در بیانات خود دربارۀ بنیاد ملی نخبگان، از سال 91 به بعد بارها به اهمیت ایجاد هستههای نخبگانی در دانشگاهها و حول اساتید خبره، تأکید کردند و آن را منشاء برکات بسیاری دانستند.
وی افزود: بر همین اساس، در طراحی این برنامه، از مشورتهای افراد صاحبنظر در دو حوزۀ دانشگاه و صنعت استفاده و پس از آن نیز این طرح به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی اجرا شد که خوشبختانه با موفقیت در این دوره، فراخوان دوم آن نیز با همکاری بنیاد نخبگان استان تهران اعلام شده است.
سعادتفومنی ادامه داد: تحقق اهداف تعیینشده در اقتصاد مقاومتی، ضرورت وجود این طرح را دوچندان میکند خاصه در شرایطی که این باور درست وجود داشته باشد که کشور برای برونرفت از مشکلات و مسائل کنونی و رسیدن به نقطۀمطلوب، چارهای جز حرکت روی نوار اقتصاد مقاومتی ندارد.
قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اقتصاد دانشبنیان یکی از ارکان مهم اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: نیرویانسانی متخصص پایۀ اقتصاد مقاومتی است و نه نفت و منابع طبیعی؛ بنابراین ایجاد زیستبوم جامع در قالب اجرای طرح شهید احمدیروشن میتواند تخصص نیرویانسانی متعهد را بارورتر کند.
وی با اشاره به لزوم توانافزایی و مهارتآموزی دانشجویان، گفت: افراد در دانشگاه غالباً آموزشهای مناسبی میبینند و به دانش مطلوبی میرسند اما تجربۀ حضور در یک مسئلۀ واقعی را کسب نمیکنند. به عبارت دیگر، توان عملیاتی دانشجویان کمتر از دانش کسبشده است؛ در این شرایط حضور آنان در گروههای نخبگانی که روی یک مسئلۀ واقعی فعالیت میکنند، علاوه بر نتایج خوبی که برای رشد و پیشرفت کشور دارد، سبب توانمندسازی نیروی های مستعد خواهد شد.
سعادتفومنی با اشاره به لزوم نظارت مستمر بر عملکرد و کیفیت فعالیتهای نخبگانی، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم طرح احمدیروشن، رصد مداوم فعالیتهای مستعدان است که با توجه به گستردگی جامعۀ مستعدان، این مهم از طریق سرگروههای خبره این طرح محقق میشود.
وی افزود: بسیاری از مستعدان فکر میکنند نمی توانند در روند حرکتی کشور تأثیرگذار باشند و توانایی لازم را برای این مهم ندارند اما حضور در این طرح و آشنایی با مشکلات واقعی کشور و همچنین مواجهه با مسائل واقعی، آنان را به نقطۀ مطلوب میرساند. به عبارت بهتر، مهمترین نتیجۀ طرح احمدیروشن تربیت نیرویمتخصص و متعهد و کارآمد برای کشور است. علاوه بر آن، حضور در قالب یک گروه، به دلیل اثرگذاری مستعدان از یکدیگر، درصد آسیبهای اجتماعی و فردی آنان را با ایجاد شبکه های دوستی کاهش میدهد و همین موضوع سبب میشود فرد بتواند در زندگی روزمره تصمیمگیریهای بهتری داشته باشد و از ضعف اعتمادبهنفس و یا غرور کاذب بری شود. در واقع این طرح، نقش پرورشی بالایی در شخصیت اعضای گروهها دارد.
قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان در بخش دیگری از سخنان خود تربیت نیروی متخصص زیر نظر یک یا چند خبره را اصلیترین هدف این طرح برشمرد و با اشاره به لزوم اعتمادسازی میان جامعه و دانشگاه، اظهار داشت: موفقیت طرح احمدیروشن میتواند پایهگذار اعتماد بخشهای مختلف جامعه خاصه صنعت به دانشگاه و جامعۀ علمی بهویژه اجتماع نخبگانی شود.
سعادتفومنی مستعد، خبره، مسئله و مشاورین مرتبط را چهار رکن هستۀ پژوهشی برشمرد و گفت: بسیاری از مشکلات موجود در کشور از ابعاد پیچیدهای تشکیل شدهاند بنابراین برای رفع آنها نیز باید تخصصهای متعدد بکار گرفته شود.
وی علاقه؛ مهارت، و آمادگی بالای روحی و روانی را از مهمترین ویژگیهای فرد سرگروه (خبره) در هستههای پژوهشی قلمداد کرد و بیان داشت: انتخاب مسئله و اعضای گروه، ایجاد بستر همافزایی و روحیۀ همکاری و تعامل بین اعضا، ترغیب افراد به شرکت در دورههای آموزشی و مهارتافزایی و همچنین در صورت نیاز رجوع به مشاورین، از جمله وظایف خبره است. از سوی دیگر، فعالیت در قالب هسته نباید به روند آموزشی فرد در دانشگاه لطمه بزند.
قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: تنها مسائلی در قالب این طرح بیان میشوند که در وهلۀ اول از موضوعات اولویتدار کشور باشند و حل آنها نقش مهمی در رشد علمی و مهارتی اعضای هسته داشته باشد. دانشمحور و فناوریمحور بودن، شفاف بودن نیز یکی دیگر از ویژگیهای مسئله است. علاوه بر آنها، با توجه به اینکه در گام نخست، هسته برای مدت حداکثر یکسال ایجاد میشود، روند باید به گونه ای باشد که پس از این مدت نتایج قابل توجهی بدست آمده باشد حتی اگر مسئله به طور کلی حل نشده باشد.
وی افزود: مسئلۀ تعریفشده در قالب طرح شهید احمدیروشن باید قابلیت توسعه داشته باشد بهگونهای که افراد شرکتکننده در این طرح بعد از مدتی بتوانند در عرصههای اشتغالزایی دانشبنیان از دستاوردهای آن استفاده کنند. در واقع این مسائل باید نقش هدایتی برای استعدادها داشته باشند.
سعادتفومنی تأکید کرد: چارت مسئله باید مشخص باشد، اینکه برای چه مشکلی، با چه هدفی و چگونه حرکت میکند؛ به چه تخصصهایی نیاز دارد و ویژگیهای مختلف آن چیست؛ همگی باید از همان ابتدا کاملاً مشخص و مدون باشد.
قائممقام رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در این طرح، مهم تیم تحقیقاتی است و نه افراد آن؛ به عبارت بهتر، ممکن است افرادی در قالب یک گروه به پتانسیل و کارآیی بالایی برسند علیرغم اینکه هیچ یک از اعضا به تنهایی فردی با تواناییهای بالا نباشد. در واقع، هسته نخبگانی باید توان جمعی بالایی داشته باشد.
وی تأکید کرد: در این مسیر، بنیادهای نخبگان استانی نیز به تبع بنیاد ملی نخبگان باید نقش سیاستگذاری و برنامهریزی ایفا کنند. هم اکنون بنیاد ملی نخبگان در مرحله زیرساختسازی قرار دارد و در آینده به سمت سیاست گذاری حرکت خواهد کرد.
سعادتفومنی در ادامه با اشاره به پهنهبندی بنیادهای نخبگان استانی و نقش آن در ارتقاء کیفیت برنامهها و فعالیتها، گفت: همفکری و تعامل بیشتر بنیادهای نخبگان استانی، بهترین دستاورد پهنهبندی است.
وی در پایان با اشاره به اشتراکات فرهنگی و اجتماعی استانهای همجوار و همپهنه، اظهار داشت: بنیادهای نخبگان استانی میتوانند برنامههای سالیانۀ خود را با توجه به مقتضیات و امکانات یکدیگر و در فضای تعامل دوسویه طراحی و اجرا کنند. در این روند قطعاً اثرگذاری این برنامهها بر اجتماع نخبگانی شرکتکننده افزایش چشمگیر خواهد داشت.
*بیستوهشتمین نشست سراسری روسای بنیادهای نخبگان استانی با حضور سورنا ستاری؛ معاون علمیوفناوری ریاستجمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد برگزار شد.