بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/09/04 - 12:13
  • - تعداد بازدید: 1212
  • - تعداد بازدیدکننده: 81
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

لزوم اعتقاد صاحبان صنایع به توانایی‌های جامعۀ علمی

شاه‌محمدی گفت: محققان و متخصصان باید در کشور به عنوان پزشک صنعتی مطرح شوند تا صنعت، بیماری‌ها، کاستی‌ها و مشکلات خود را به آنها ارجاع دهد.

~/Asset/News/News/Image/صنعت-و-دانشگاه.jpg

شایان شاه‌محمدی؛ رئیس دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه پیشرفت و توسعه بر مدار کار گروهی، حرکت می‌کند، گفت: بسیاری از دستاودرها علمی و اختراعات بزرگ که توانسته‌اند به اثرگذاری برسند، حاصل کاری تیمی هستند.


وی افزود: جهان پیشرفته و رو به رشد امروز، دیگر مانند گذشته نیست که یک فرد تنها با اتکا به توانایی‌ها و داشته‌های خود بتواند علم و یا فناوری‌ تولید کند بلکه برای حرکت به سمت این دو، نیاز به ادغام تخصص‌ها و مهارت‌های مختلفی است.


شاه‌محمدی ادامه داد: در روند کنونی، تنها کشوری در مسیر توسعه به موفقیت می‌رسد که بتواند خود را با سرعت رشد علم و فناوری منطبق کند. در جهان امروز، پیشرفت حاصل تبادل اطلاعات آنی و جانبی و همچنین گستردگی داشته‌ها و دانسته‌ها است.


رئیس دانشگاه شهرکرد تصریح کرد: در مسیر توسعه و پیشرفت علاوه بر دانشگاهیان، صاحبان صنایع نیز باید حضور پررنگی در عرصه‌های علم و فناوری داشته باشند. به عبارت دیگر، با تشکیل گروه‌های تخصصی از هر دو بخش صنعت و دانشگاه و تعریف پروژه‌های مشترک می‌توان نگاه همه‌جانبه‌ای به مسائل داشت.


وی توجه ویژه به مزیت‌های بومی و مقتضیات درون‌استانی را یکی دیگر از نکات مهم در مسیر توسعه دانست و اظهار داشت: در گام نخست توسعه، یعنی در پیشرفت منطقه‌ای، در وهلۀ اول باید داشته‌ها و نیازهای واقعی مناطق احصا و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود که البته این مهم نیازمند حضور فعال و عزم راسخ مسؤلان استانی خاصه استانداران است.


شاه‌محمدی اولویت‌بندی و ارجاع چالش‌ها و مشکلات موجود به گروه‌های تحقیقاتی را یکی از عوامل مهم در هم‌افزایی دانست و یادآور شد: با این اقدام تا حد بسیاری از موازی‌کاری و اختلال مأموریت‌های بین‌دستگاهی پیشگری می‌شود. مشخص‌شدن طرح‌های اولویت‌دار استان و ارجاع هر یک از آنها به مراکز علمی-تحقیقاتی و یا دانشگاه‌های مشخص، تعریف سازوکار لازم برای عملیاتی‌شدن نتایج فعالیت‌های پژوهشی، تسهیل در بروکراسی‌اداری و همچنین ایجاد واحدهای فعال تحقیق و توسعه در صنایع بومی نیز از دیگر راه‌های اثرگذاری مثبت گروه‌های نخبگانی در توسعه و پیشرفت استان و کشور است.


رئیس دانشگاه شهرکرد، اعتقاد صاحبان صنایع به توانایی‌های جامعۀ علمی را یکی از پیش‌نیازهای لازم برشمرد و بیان داشت: محققان و متخصصان باید در کشور به عنوان پزشک صنعتی مطرح شوند تا صنعت، بیماری‌ها، کاستی‌ها و مشکلات خود را به آنها ارجاع دهد و همان گونه که در دانشگاه، دفاتر ارتباط با صنعت وجود دارد، در صنعت نیز دفاتر ارتباط با دانشگاه ایجاد شود تا با یک برنامه‌رزی دقیق و عملیاتی بتوان در سایۀ تعامل دوسویه چالش‌های موجود را رفع کرد و گام‌های بلندی برای بهبود صنعت برداشت.


وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور فعال استانداران به عنوان بالاترین مقام اجرایی و مقام عالی دولت در استان، سبب می‌شود دیگر دستگاه‌ها و مسؤلان نیز تلاش خود را برای حمایت از اجتماع نخبگانی و بکارگیری ایده‌ها و نظرات آنان دوچندان کنند.  


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 155023
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین