بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/04/18 - 12:00
  • - تعداد بازدید: 1020
  • - تعداد بازدیدکننده: 51
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

متخصصان غیرمقیم سرمایه‌های کشور هستند

کمالی با اشاره به اهمیت بکارگیری توان حداکثری کشور، گفت:  اضافه‌شدن توان متخصصان غیرمقیم به هسته‌های نخبگانی یکی از راه‌های ارتقاء فعالیت‌ هسته‌ها است.

~/Asset/News/News/Image/متخصص غیر مقیم3.jpg

محمدطاهر کمالی؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه هرمزگان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت حرکت به سمت فعالیت‌های گروهی، گفت: کار گروهی زمینه‌ساز هم‌افزایی بیشتر جامعۀ علمی است.


وی افزود: خروجی فعالیت های پژوهشی گروهی غالباً پویا و قابل ارتقاء است و در نهایت نتیجۀ حاصل‌شده را می‌توان در راستای رفع یکی از نیازهای جامعه بکار برد.


کمالی با بیان اینکه زیرساخت لازم برای انجام فعالیت گروهی باید فراهم شود، ادامه داد: برخی مفاد آئین‌نامه‌های تبدیل‌وضعیت و یا ارتقاء اعضای هیئت‌علمی دانشگاه نیازمند اصلاح هستند چراکه با تأکید بر فعالیت فردی، از اشتراک‌گذاری داده‌ها و اطلاعات بین افراد جلوگیری کرده و محقق را به سمت فردگرایی سوق می‌دهد. در حالی که انتقال و تبادل اطلاعات در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرده و منابع را به سمت یک هدف مشخص، متمایل می‌کند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان حضور یک مدیر مدبّر را یکی از ارکان هسته‌های پژوهشی دانست و اظهار داشت: مدیر یک هسته علاوه بر آنکه باید به لحاظ علمی و پژوهشی در سطح بالایی قرار داشته باشد، باید به اخلاق علمی پایبند بوده و این اخلاق را در گروه نیز نهادینه کند. از سوی دیگر، عملکرد گروه باید به نحوی باشد که ضمن حرکت به سمت هدف، هر یک از اعضا به مهارت کافی برای مدیریت یک گروه تحقیقاتی دست یابند؛ با این روند، از یک هستۀ پژوهشی، هسته‌های دیگری استخراج می‌شوند و در نتیجه هرم نخبگانی شکل می‌گیرد.


وی تصریح کرد: روند حرکتی منظم و منسجم هسته‌های پژوهشی سبب می‌شود علاوه بر رشد علمی، ارتقاء فناوری مبتنی بر دانش و در نهایت تولید محصولات دانش‌بنیان دست‌یافتنی باشد.


کمالی اضافه‌شدن توان متخصصان غیرمقیم به هسته‌های نخبگانی را یکی دیگر از راه‌های ارتقاء فعالیت‌های آنها دانست و ادامه داد: یکی از نکات مهم برای پیشرفت استفاده حداکثری از توان کشور است. بخش مهمی از توان نیروی‌انسانی کشور، متخصصان غیرمقیم هستند که باید به آنان نیز توجه ویژه داشت که خوشبختانه در سال‌های اخیر تعداد قابل‌توجهی از این افراد در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه قرار گرفته‌اند اما در شرایط کنونی حضور فیزیکی آنان بسیار مهم است چراکه سبب انتقال بهتر داشته‌ها و دانسته‌ها آنان می‌شود حتی اگر این حضور فیزیکی یک ماه در سال باشد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان یادآور شد: البته حضور متخصصان غیرمقیم در مراکز معتبر علمی-تحقیقاتی و دانشگاه‌های برتر جهان سبب می‌شود ارتباط خوبی بین جامعۀ علمی ایران با آن مراکز ایجاد شود که خود می‌تواند زمینه‌ساز تعریف پروژه‌های مشترک تحقیقاتی و استفاده از امکانات و تجهیزات آنها باشد.


کمالی خاطرنشان کرد: حضور متخصصان غیرمقیم باید به صورت تدریجی و متناسب صورت بگیرد. به عبارت دیگر، در گام نخست باید امکانات لازم برای فعالیت این افراد فراهم باشد و سپس به تناسب امکانات و نوع فعالیت فرد، شرایط حضور در کشور برای او فراهم شود.


وی در پایان یادآور شد: رفت‌وآمد متخصصان غیرمقیم به داخل کشور، نیازمند حمایت دستگاه‌ها و نهادهای نظارتی است که بتوانند شرایط لازم برای تسهیل سفر این افراد را فراهم کنند. این افراد جزو سرمایه‌های کشور هستند و باید در راستای اهداف کشور از توان و قابلیت آنان استفاده شود.


 


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 146234
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین