بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1395/12/04 - 14:17
  • - تعداد بازدید: 1012
  • - تعداد بازدیدکننده: 40
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

متخصصان متعهد می‌توانند کشور را به توسعه‌یافتگی برسانند

فرازمندی با اشاره به اینکه کار بزرگ، اندیشه بزرگ، تخصص و تعهد می‌خواهد، گفت: حرکت منطقی براساس برنامه‌ریزی دقیق و بکارگیری همه توان کشور است که می‌تواند توسعه‌یافتگی را تحقق بخشد.

/Asset/News/News/Image/توسعه پایدار.jpg{}

فرازمندی با اشاره به اینکه کار بزرگ، اندیشه بزرگ، تخصص و تعهد می‌خواهد، گفت: حرکت منطقی براساس برنامه‌ریزی دقیق و بکارگیری همه توان کشور است که می‌تواند توسعه‌یافتگی را تحقق بخشد.


علی فرازمندی؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره لزوم توجه به مقتضیات رشته‌های دانشگاهی در سیاست‌گذاری‌ها، گفت: هر شاخه از علم و هر رشته تحصیلی در دانشگاه، شرایط و شاخصه‌های خود را دارد به‌همین دلیل نمی‌توان برای همۀ آنها سیاست‌ واحد اتخاذ کرد.


وی با اشاره به خصوصیات شاخۀ علوم‌پایه، افزود: این بخش علم روی مرزدانش حرکت می‌کند و می‌توان ادعا کرد تمام دستاوردهای رشته‌های فنی و مهندسی به تحقیقات و پژوهش‌های این حوزه بستگی دارد هرچند در نگاه اول، خروجی و نتایج تحقیقات برای جامعه ملموس نیست.


فرازمندی ادامه داد: بررسی مسیر حرکتی و هدف‌گذاری کشورهای توسعه‌یافته نشان می‌دهد اهمیت دادن به علوم‌پایه یکی از دلایل رشد و پیشرفت آنها بوده چراکه این بخش از علم زیربنا و پایۀ علوم مهندسی است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران با اشاره به لزوم تعریف پروژه‌های سطح‌بالا در هر دو حوزه کاربردی و مرزدانش، تصریح کرد: نباید از رشته‌های پایه مانند شیمی و زیست‌شناسی انتظار خروجی کاربردی در کوتاه‌مدت داشت؛ گرچه این امکان در این رشته‌ها نیز فراهم است اما تأکید بیش از حد بر تولید محصول توسط محققان و متخصصان رشته‌های بنیادین روی تحقیقات مرزدانش اثر منفی خواهد گذاشت و روند تولید علم در کشور را دچار اختلال می‌کند.


محقق برجسته زیست‌شناسی و ژنتیک با بیان اینکه برخی رشته‌ها ذاتاً با تولید محصول همراه و عجین هستند، اضافه کرد: در رشته‌های بنیادین فاصله تحقیق تا محصول، یک‌گام نیست بلکه نتایج حاصل‌شده در پژوهش‌های پایه‌ای باید در دانشکده‌های دیگر در روند تولید محصول قرار بگیرد. به‌عبارت دیگر، دانشکده‌های فنی و مهندسی باید نتایج اولیه را از دانشکده علوم بگیرند و با استفاده از آن محصول مورد نیاز کشور را تولید کنند.


فرازمندی یادآور شد: متأسفانه در غالب موارد، رؤسای دانشگاه‌ها تحصیلات مهندسی دارند که همین موضوع مورد غفلت از حمایت از بخش مرزدانش و تولید علم شده خاصه در سال‌های اخیر که تأکید بر تولید محصولات دانش‌بنیان دوچندان شده است.


وی با اشاره به لزوم تجهیز دانشگاه‌ها و مراکز علمی-تحقیقاتی کشور، اظهار داشت: حرکت در مرزدانش و تولید واقعی علم نیازمند امکانات و ابزار پیشرفته است که در این بخش متأسفانه جامعه دانشگاهی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. مجهز کردن برخی دانشگاه‌های بزرگ و مادر کشور و برنامه‌ریزی برای استفاده همۀ محققان از این امکانات می‌تواند گام مؤثری در ارتقاء و تسریع روند تولید علم داشته باشد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران یادآور شد: مرکز IBB دانشگاه تهران یکی از مراکز خوب و مثال‌زدنی کشور در بخش تولید علم است که گرچه در سال‌های اخیر عملکرد آن تا حدی افت داشته اما در گذشته توانست با امکانات خوب و بکارگیری محققان برجسته و ترازاول دنیا خدمات ارزنده و کم‌بدیلی به کشور عرضه کند.


وی خاطرنشان کرد: وجود مراکز تحقیقاتی در دانشگاه‌های بزرگ و مادر کشور و زمینه‌سازی برای استفاده همۀ کشور از امکانات آن، هم از برون‌رفت سرمایه از دانشگاه جلوگری می‌کند و هم سبب رونق بخش پژوهش و تحقیق می‌‎شود.


فرازمندی در ادامه به لزوم فعالیت‌های بین‌رشته‌ای اشاره کرد و گفت: ایجاد رشته‌ها و به‌تبع آن دانشکده‌های متعدد خروجی جز بزرگ‌شدن سیستم اداری دانشگاه و به‌تبع آن افزایش تعداد دانشجو و افت کیفیت آموزشی ندارد در حالیکه می‌توان با تعریف پروژه‌های بین‌رشته‌ای از ظرفیت و داشته‌های موجود به بهترین‌شکل استفاده کرد.


محقق برجسته زیست‌شناسی و ژنتیک پرهیز از سیاسی‌بازی در بخش‌های علمی را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: در برخی موارد دیده می‌شود، تعدادی از افراد علمی، عرصه تحقیق و پژوهش را با حزب‌سیاسی اشتباه می‌گیرند و تنها فرصت فعالیت به دوستان و همفکران خود می‌دهند؛ این در حالیست که در علم و تحقیق، باندبازی جایی ندارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه کشور به متخصصان متعهد نیازمند است، گفت: کار بزرگ، اندیشه بزرگ، تخصص و تعهد می‌خواهد. در مسیر پیشرفت از سویی نباید بلندپروازی داشت و از سوی دیگر نباید به کندی عادت کرد. حرکت منطقی براساس برنامه‌ریزی دقیق و بکارگیری همه توان کشور است که می‌تواند توسعه‌یافتگی را تحقق بخشد.

  • گروه خبری : SlideShow
  • کد خبر : 154475
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین