بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/02/18 - 11:12
  • - تعداد بازدید: 1584
  • - تعداد بازدیدکننده: 203
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
به همت بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی/

مراسم «نکوداشت نیم‌قرن تلاش علمی و فرهنگی دکتر محمدجعفر یاحقی» برگزار شد

مراسم «نکوداشت نیم‌قرن تلاش علمی و فرهنگی دکتر محمدجعفر یاحقی» با حضور وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت‌های برجستۀ علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری کشور برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/yahaghi3.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم «نکوداشت نیم‌قرن تلاش علمی و فرهنگی دکتر محمدجعفر یاحقی» با حضور وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت‌های برجستۀ علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری کشور، به همت بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی و با مشارکت اداره‌کل فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی استان در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.


 


در این مراسم، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جایگاه علمی دکتر یاحقی، گفت: وی شخصیتی علمی، اندیشه‌ورز و استادی مؤثر در نظام آموزشی کشور است.




وی ادامه داد: به عنوان یک دانش‌پژوه از دهه ٦٠ با آثار دکتر یاحقی ارتباط نزدیکتری پیدا کردم؛ هرچند آثار ایشان از دهه ٥٠ عرضه شده بود و راهنمای نگارش و ویراش او در سال ٥٣، یکی از آثار پیوسته محل ارجاع ما بوده است.


صالحی با بیان اینکه یاحقی ادیب و زبا‌ن شناس برجسته ایرانی است، ادامه داد: وی آثار متعدد در حوزه ادبیات دارد و در این زمینه تدریس کرده است. علاوه بر آن، قرآن‌پژوهی است که با فرهنگنامه قرآنی و آثار متعدد دیگر در حوزه ادبیات و قرآن کارهای سترگی انجام داده است.


وزیر فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی در ادامه گفت: دکتر یاحقی در فردوسی‌شناسی و فردوسی‌پژوهی هم از جایگاه خاصی برخوردار است. مهر فردوسی در دل وی ریشه عمیق دارد. نیم‌قرن از عمر خود را برای فردوسی گذاشته و عشق به خراسان و خراسان‌شناسی از دیگر ویژگی‌های اوست که مقالات و تألیفات بسیاری در این زمینه دارند.


وی افزود: استاد یاحقی شخصیت خودساخته‌ای دارد  و با همۀ توان جسمی، فکری و ذهنی زحمت کشیده و در عین حال که دارای هوش سرشاری است. کشاورزی، دامداری، نجاری و مکانیکی کرده و فضای زندگی وی همواره کار و فعالیت بوده است. وی نازپرورده نبوده و چون درخت‌های کویری مقاوم بوده است.


صالحی اراده، سرسختی، ایستادگی روی تصمیم و اعتقاد به «خواستن توانستن است» را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی دکتر یاحقی برشمرد و افزود: او با پشتکار ایستادگی می‌کند و در کتاب «آن سال‌ها» نمونه‌های فراوان از این ایستادگی وجود دارد. همچنان که به کتاب و کتابخوانی عشق می‌ورزد، ذوق معلمی دارد و یک دیندار واقعی است.


در بخش دیگری از این نشست، محمد کافی؛ رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص شاگردپروری دکتر یاحقی، اظهار کرد: اکثر فرهیختگان حوزه زبان و ادبیات فارسی از شاگردان این استاد برجسته بوده‌اند و این نشان از تأثیرگذاری او دارد.


وی با بیان اینکه دکتر یاحقی در دانشگاه محصور نیست، یادآور شد: او در بسیاری از نشست‌هایی که در شهرها و حتی کشورهای دیگر برگزار می‌شود، شرکت می‌کند و به ایجاد ارتباطات برون‌دانشگاهی اهتمام جدی دارد.


رئیس دانشگاه فردوسی مشهد حرکت دکتر یاحقی را در جهت ترویج فرهنگ فردوسی‌پژوهی و شاهنامه‌دوستی را بی‌بدیل توصیف کرد و ادامه داد: وی آزادی‌خواهی و مدارا و لطف به مردم را از شاهنامه وام گرفته است و آنها را در زندگی و سبک تدریس و ارتباط با دانشجویان نیز به کار می‌گیرد.


در ادامه، براتی؛ معاون استانداری خراسان‌رضوی نیز اظهار داشت: ایران عزیز پیوسته به آن بزرگمردانی می‌بالد که با بذل بی‌دریغ علم و دانش خویش برای اعتلای فرهنگ و هویت خود گام‌های ارزشمندی برمی‌دارند.


وی افزود: تاریخ سرزمین ما به نام بزرگانی مفتخر است که تا جان در تن داشته‌اند در راستای تربیت نسلی پویا و فرهنگ‌دوست کوشیده‌اند و زندگانی خود را وقف سعادت و تعالی مردم و هموطنان خود کرده‌اند

.


براتی ادامه داد: خراسان بزرگ از گذشته‌های دور قطع یقین در هزار سال شکوفایی فرهنگ و زبان فارسی امروزی علاوه بر نقش‌آفرینی، خاستگاه بزرگان علم و ادب بوده است به‌گونه‌ای که اگر شخصیت‌های علمی، ادبی و فرهنگی خراسان را از تاریخ ادبیات و زبان فارسی جدا کنیم، بخش اعظمی از این تاریخ هزار ساله و پر فرازو‌نشیب دچار خلا می‌شود

.


وی تصریح کرد: شخصیت‌های بزرگی چون رودکی، سنائی، ناصرخسرو، عطار، مولوی، فردوسی و ده‌ها شخصیت بزرگ دیگر حتی در زمان معاصر مانند ملک‌الشعرای بهار، اخوان ثالث، دکتر علی شریعتی، غلامحسین یوسفی، احمد علی رجایی، بخارایی و ده‌ها تن دیگر، ستارگان پر فروغ آسمان شعر و ادب ایران زمین هستند

.


معاون استاندار خراسان رضوی نیز عنوان کرد: جای بسی خرسندی و در عین حال قدرشناسی از تمامی دست اندرکاران این نکوداشت است که با فراهم کردن زمینه برگزاری این همایش فرصت شناساندن چهره علمی، ادبی و فرهنگی شخصیتی بزرگ چون استاد یاحقی را فراهم کرده‌اند

.


براتی تصریح کرد: تکریم شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ادبی در حقیقت تجلیل از علم است و معرفی و بزرگداشت بزرگان علاوه بر قدرشناسی از زحمات آنان، ایجاد حس قدرشناسی در جامعه و الگوشناسی برای جوانان و نوجوانان این مرزوبوم است

.


وی تأکید کرد: روش زندگی و فعالیت استادانی چون دکتر محمد جعفر یاحقی، باید به درستی تبیین و تعریف شود تا جوانان کشور این مفاخر را الگوی خویش قرار دهند و ما نیز به این وسیله به کاهش گسست بین نسلی کمک کنیم.


در بخش دیگری از این مراسم، یکی از استادان فارسی زبان از کشور تاجیکستان به جایگاه دعوت شد و پیام رئیس دانشگاه تاجیکستان را در ستایش محمد جعفر یاحقی قرائت کرد.


در بخشی از این نامه چنین آمده بود: استاد مهربان و دانشمند فاضل، دکتر محمدجعفر یاحقی عزیز، اهل ادب تاجیکستان برای شما احترام زیادی قائل هستند. شما در تاریخ ادبیات و فرهنگ مردمان فارسی‌زبان دنیا یکی از چهره‌های ماندگار هستید

.


بیش از ٢٠ سال است که بنده شما را می‌شناسم و دیده‌ام که همیشه قلم‌دردست به دنبال تحقیق و پژوهش هستید

.


شما در حوزه فرهنگ، زبان و حماسه، رساله‌های ماندگاری دارید و شاگردان شما در سراسر دنیا به‌ویژه تاجیکستان، شما را ارج می‌نهند و دوست دارند

.


سپس دکتر «محمد سرور مولایی» از استادان برجسته ادبیات افغانستان به خدمات فرامرزی محمد جعفر یاحقی اشاره کرد وگفت: فعالیت‌هایی که دکتر یاحقی در خراسان داشته‌اند، بی نظیر است؛ فعالیت‌هایی که امروز مرزهای ایران را درنوردیده و هر کجا صحبتی از ادبیات فارسی به میان می‌آید نام دکتر یاحقی نیز خودنمایی می‌کند.


در ابتدای این مراسم، سعیدرضا احمدی‌زاده؛ رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌رضوی نیز  به تشریح ابعاد شخصیتی دکتر یاحقی پرداخت.


در پایان، دکتر یاحقی به ذکر خاطراتی از دوران فعالیتش در دانشگاه فردوسی پرداخت و گفت: ٥٠ سال قبل راهی این دانشگاه شدم و طالع من به این دانشگاه گره خورد،گره‌ای که حتی امروز با دندان نمی‌توان آن را گشود، آری چندین سال است که من در فضای دانشگاه فردوسی زندگی می‌کنم و نفس می‌کشم و تا زمانی که جان در بدن دارم در این زمینه به کوشش خود ادامه خواهم داد.


وی تصریح کرد: بعد از سال‌ها تدریس در دانشگاه فردوسی وقتی خبردار می‌شوم افرادی در خارج و داخل کشور از حاصل تلاش هایم بهره‌مند می‌شوند لذت می‌برم.


لازم به ذکر است، نصب «کاشی ماندگار» بر سر در منزل دکتریاحقی، رونمایی از کتاب «دیهیم هفتاد (مجموعه مقالات اهدایی به دکتر یاحقی)»، رونمایی از کتاب «آن سال‌ها» و تمبر یادبود مراسم نکوداشت استاد یاحقی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر بخش‌های این مراسم بود.


 

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 152802
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین