بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/05/09 - 12:17
  • - تعداد بازدید: 1155
  • - تعداد بازدیدکننده: 49
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

مزیت بومی با فعالیت گروهی به مزیت رقابتی تبدیل می‌شود

رشیدی‌نژاد گفت: مزیت بومی اگر در سایۀ بکارگیری نیروی‌انسانی و استعدادهای ذاتی استان به مزیت رقابتی تبدیل نشود، حاصلی جز خام‌فروشی نخواهد داشت.

~/Asset/News/News/Image/رقابتی.jpg

مسعود رشیدی‌نژاد؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی برق دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حضور فعال نخبگان در بخش‌های مختلف جامعه، گفت: روند سیاست‌گذاری‌ها باید به شکلی باشد که همواره نخبگان بتوانند در جایگاه خود در بخش‌های مختلف قرار بگیرند.


وی افزود: سیستم اداری کشور باید با تعریف جایگاه مخصوص اجتماع نخبگانی، قابلیت پذیرش نخبگان و مستعدان‌برتر را در خود ایجاد کند تا این افراد از گوشۀ کتابخانه و آزمایشگاه به بطن جامعه وارد شوند و اثرگذاری مطلوب در کیفیت زندگی اجتماعی داشته باشند.


رشیدی‌نژاد ادامه داد: برای حضور فعال اجتماع نخبگانی، نیاز است هم دولت، هم دانشگاه و هم بخش‌ها و دستگاه‌های اقتصادی کشور با یکدیگر تعامل و همکاری کنند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گذراندن فرصت مطالعاتی در داخل کشور را یک امکان مغتنم برای ورود جدی تفکر نخبگانی به جامعه دانست و اظهار داشت: گذراندن فرصت مطالعاتی در مراکز، سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ داخلی کشور سبب می‌شود از سویی فرد با مسائل و مشکلات جامعه بومی آشنا شود و از سوی دیگر، دستگاه پذیرنده در طول دورۀ مطالعاتی به توان و قابلیت نخبگان بومی یقین پیدا کند و حاضر به سرمایه‌گذ‌اری روی این قابلیت‌های ویژه شود.


وی یادآور شد: نه دانشگاه از نیازها و مسائل بخش‌خصوصی مطلع است و نه بخش‌خصوصی دانشگاه را به عنوان یک بازوی قدرتمند قبول دارد. در این شرایط، ایجاد فرصت مطالعاتی در شرکت‌ها و برندهای برزگ بخش‌خصوصی می‌تواند پل ارتباطی این دو باشد. از سوی دیگر، نهادی مانند استانداری نیز می‌تواند با ایفای نقش تسهیلگر خود، تسریع‌کنندۀ این روند باشند.


رشیدی‌نژاد بیان داشت: در این فرصت‌های مطالعاتی می‌توان ابتدا چند طرح و پروژه کوچک را عملیاتی کرد تا به تدریج با جلب‌اعتماد بخش‌خصوصی زمینه برای تعریف پروژه‌های کلان و بزرگ فراهم شود. در این روند هم یافته‌ها و داشته‌های علمی، عملیاتی شده و در خدمت جامعه قرار می‌گیرند و هم می‌توان نتایج آن را در قالب مقاله نیز منتشر کرد و از این راه مسیر تولید علم را نیز به‌خوبی طی کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بررسی تجربیات کشورهای پیشرفته را ضروری دانست و با اشاره به لزوم ایجاد زنجیرۀ ارزش مزیت رقابتی، گفت: بررسی دقیق الگوی توسعۀ کشورهای صنعتی و پیشرفته و بومی‌سازی آن نشان می‌دهد به جای مزیت بومی باید نگاه روی مزیت رقابتی معطوف شود. به‌عبارت دیگر، در هر منطقه و یا استان مزیت‌هایی مانند معدن، آب، استعداد نیروی‌انسانی، صنایع‌دستی و دیگر شاخصه‌ها ممکن است وجود داشته باشد که هر یک به‌طور جداگانه مزیت بومی و نسبی محسوب می‌شوند اما تنها زمانی می‌توان از این مزیت‌ها، ارزش‌افزوده حاصل کرد که آنها را در هم ادغام کرده و به مزیتی رقابتی تبدیل کرد.


وی تصریح کرد: مزیت بومی اگر در سایۀ بکارگیری نیروی‌انسانی و استعدادهای ذاتی استان به مزیت رقابتی تبدیل نشود، حاصلی جز خام‌فروشی نخواهد داشت.


این محقق‌ مهندسی برق با اشاره به لزوم حمایت از فعالیت‌های گروهی نخبگانی در مسیر ایجاد مزیت‌های رقابتی، خاطرنشان کرد: حمایت تنها در پول و وام خلاصه نمی‌شود بلکه مهمترین بخش، حمایت معنوی است. در مسیر پیشرفت، طرح و ایده نخبگانی مهمتر از پول است.


رشیدی‌نژاد زمینه‌سازی برای حضور متخصصان غیرمقیم را یکی از الزامات امروز دانست و گفت: این افراد غالباً روی زمینه‌های نوین و مدرن علم و فناوری تحقیق و پژوهش کرده‌اند و از سوی دیگر، به دلیل فضای حاکم بر جامعۀ علمی کشورهای پیشرفته، تجربیات صنعتی خوبی نیز دارند؛ بنابراین حضور هدفمند و سیستماتیک آنان در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه خاصه در قالب هسته‌ها و گروه‌های پژوهشی می‌تواند اثرات مثبتی برای جامعه داشته باشد.


وی با بیان اینکه در بخش فناوری، در بسیاری موارد فاصلۀ قابل‌اعتنایی با کشورهای پیشرفته داریم، افزود: حضور متخصصان غیرمقیم هم زمینه‌ساز انتقال فناوری‌روز دنیا به داخل کشور است و هم می‌تواند بسترساز تعریف پروژه‌های مشترک با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های برتر جهان باشد. با این روند می‌توان فاصلۀ موجود را به تدریج کم کرد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پایان خاطرنشان کرد: متخصصان غیرمقیم، غالباً نسبت به مام وطن و نام ایران عرق دارند و آماده‌اند در صورت فراهم‌شدن امکانات لازم، داشته‌ها و اندوخته‌های خود را برای پیشرفت ایران بکار گیرند.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 155688
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین