بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/11/17 - 09:00
  • - تعداد بازدید: 240
  • - تعداد بازدیدکننده: 114
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
با هدف آشنایی با جاذبه‌های گردشگری/

مستعدان از برج تاریخی رادکان دیدن کردند

برنامه بازدید از منطقه برج تاریخی رادکان از توابع شهرستان چناران به همت بنیاد نخبگان استان خراسان شمالی برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/c12fjjjjjjgfgfhdfgdf.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور آشنایی هرچه بیشتر نخبگان، استعدادهای برتر و مخترعان استان خراسان شمالی با مناطق علمی تاریخی و آشنایی با دانشمندان بزرگ کشور و جهان‌بینی آنان، برنامه بازدید از منطقه برج تاریخی رادکان از توابع شهرستان چناران به همت بنیاد نخبگان استان برگزار شد.


در این اردو تاریخچه و اهمیت منطقه میل رادکان تشریح و بیان شد: برج رادکان دارای ویژگی‌هایی است که باعث افتخار ایرانیان بوده و تاکنون علی‌رغم پژوهش‌های صورت گرفته تنها بخشی از هویت نجومی برج آشکار شده‌است. بدنه این برج بسیار ساده و دارای آجر چینی معمولی و دارای تزئینات آجرکاری و گچ بری است. به منظور استحکام بخشی بیشتر حد فاصل بندهای آجرها با فشار انگشت دست به داخل فشرده شده که قابل توجه است. در فواصل معین سوراخ‌هایی به چشم می‌خورد که جای داربست بوده که در هنگام احداث بنا تعبیه شده‌است.


در ادامه افزوده شد: ورودی هلالی شکل آن در ضلع جنوبی گنبد و زیباترین قسمت بنا در بخش فوقانی آن قرار دارد، که عبارت از دو ردیف قطار بندی و دو کتیبه است. این برج اثر ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است. برج به ۱۲ دیوار خشتی بیرونی با پهنا و بلندی پایه‌گذاری شده که برج را به ۱۲ بخش ۳۰ درجه‌ای تقسیم می کند،



انتخاب مکان درها، دریچه‌ها در برج اتفاقی نیست، درها درست در راستای طلوع یلدایی (آغاز زمستان) و غروب آغاز تابستان در پهنه برج ساخته شده‌است و این برج تنها برجی است که می‌توان از طریق آن چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را معین کرد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 145921
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین