بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/03/28 - 09:08
  • - تعداد بازدید: 221
  • - تعداد بازدیدکننده: 218
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به همت بنیاد نخبگان استان قزوین/

مستعدان از ساخت‌­های زمین­‌شناسی دامنه‌های جنوبی البرز بازدید کردند

برنامه بازدید از ساخت‌­های زمین­شناسی دامنه‌های جنوبی البرز- طالقان با همکاری بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ برنامه بازدید از ساخت های زمین­شناسی دامنه‌های جنوبی البرز- طالقان، با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و دانشجویان رشته مهندسی معدن‌ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و با همکاری بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد.

این برنامه آموزشی در واقع بخش عملی شناسایی و اندازه ­گیری مشخصات ساختارهای زمین­ شناسی بود که ذیل آن، شرکت‌کنندگان به صورت عملی و در محیط واقعی معدن مراحل و فرایند شناسایی و اکتشاف محدوده ­های معدنی و روش ­های تهیه نقشه­ های اولیه زمین­ شناسی را  آموزش دیده ­اند. استفاده از کمپاس و سایر ابزار برای اندازه­ گیری امتداد و شیب لایه­ ها و نیز ضخامت آنها و ثبت مختصات آنها در جدول برای تبدیل به نقشه زمین­ شناسی و نیز تهیه مقاطع زمین­ شناسی نیز در این برنامه تعلیم داده شد.

در ادامه، دانشجویان در 2 گروه 9 نفره در امتداد پروفایلی که توسط استاد راهبر در نظر گرفته شده بود، مطابق با برنامه خواسته‌‎شده اقدام به برداشت مختصات در ایستگاه­های برداشت کرده­ و در نهایت این مختصات را به نقشه‌های دقیق تبدیل کردند. در هر ایستگاه نیز مشخصات سنگ­ها و زمین و مشخصات دیگر مانند درزه ­ها و گسل­ها و آثار معدنی و توصیف کانی‌شناسی و سنگ­ شناسی ضمیمه و بیان شد که استفاده از نقشه ­ها و عکس­های هوایی در این برداشت اهمیت ویژه­ای برخوردار است.

اولین ایستگاه، در محل شمالی ساخت ­های زمین­شناسی دامنه­ های جنوبی البرز – طالقان برداشت شد. سپس از آنجا دو مسیر مجزای برداشت به سمت جنوب توسط 2 گروه انجام شد و هر گروه 20 ایستگاه به فاصله تقریبی 20 تا 30 متر از هم را برداشت کردند که شامل اندازه­ گیری امتداد و شیب لایه­ ها و نیز ضخامت آنها و همچنین ثبت مختصات آنها در جدول برای تبدیل به نقشه زمین­ شناسی و البته تهیه مقاطع زمین ­شناسی و همچنین تهیه عکس از سنگ محل برداشت به منظور تعیین جنس سنگ­ها بود. در انتها پس از اتمام کار برداشت، مقرر شد دانشجویان، گزارش بازدید را در مدت 2 هفته آینده به استاد راهبر ارسال کنند.

***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 165941
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین