بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/01/15 - 13:15
  • - تعداد بازدید: 1293
  • - تعداد بازدیدکننده: 52
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

مشخص‌شدن اولویت‌های کشور، زمینه‌ساز استفاده بهینه از انرژی انسانی است

کریم‌زاده با اشاره به اینکه فعالیت پژوهشی نیازمند نگاهی واقع‌بینانه است، گفت: اصولاً کار علی و پژوهشی باید در زیرساخت‌سازی و یا فراهم‌کردن بستر توسعه اثرگذاری باشد.

~/Asset/News/News/Image/ففففللللللل.jpg

فتح‌الله کریم‌زاده؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ضرورت انجام کار گروهی در تحقیقات دانشگاهی، گفت: امروزه با گسترده شدن علم، هیچ فردی در همۀ زمینه‌ها تخصص و مهارت ندارد بنابراین فعالیت فردی قطعاً کاربردی نخواهد بود.


وی با اشاره به لزوم ایجاد و نهادینه‌شدن فرهنگ کار تیمی، افزود: فرهنگ این مهم باید در بین دانشگاهیان در همۀ رده‌ها نهادینه شود و افراد یاد بگیرند در قالب گروه و بدون سهم‌خواهی و منفعت‌طلبی، حول موضوعی مشخص، توان و داشته‌های خود را هزینه کنند. برای رسیدن به این نقطه، هر فرد باید بنا بر تخصص خود در جای مناسب قرار بگیرد و تحت نظارت، عملکرد مناسب داشته باشد و در نهایت نیز متناسب با نوع و میزان فعالیت، از خروجی کار بهره‌مند شود.


کریم‌زاده ادامه داد: امروزه حتی در مرزدانش نیز مقالۀ تک‌اسمی معنایی ندارد. اگر کیفیت مقالات خارجی از مقالات داخلی بالاتر است، مهمترین دلیل آن انجام کار گروهی واقعی است. در کشورهای پیشرفته، مقالات چنداسمی در ارزش‌گذاری‌ها، بالاتر از مقالات تک‌اسمی قرار می‌گیرند؛ در حالیکه در اساسنامه‌ها و آئین‌نامه‌های داخلی ارزش مقالات فردی بیشتر است حتی اگر کاربردی در جامعۀ بومی نداشته باشند.


این محقق مهندسی مواد تصریح کرد: برای استفاده بهینه از انرژی انسانی موجود در کشور، در گام نخست باید اولویت‌های کشور مشخص شود که این خود نیازمند کاری گروهی و کارشناسانه است. در گام بعد نیز با توجه به موضوعات تعریف شده، تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در قالب گروه تجمیع شوند و تحت حمایت و نظارت فعالیت کنند. در این روند، هم نتیجۀ حاصل شده به لحاظ علمی از کیفیت و سطح دانشی بالا برخوردار خواهد بود و هم کشور از فعالیت تحقیقاتی نخبگان خود بهره‌مند می‌شود.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: فعالیت پژوهشی با نگاه ایده‌آل‌گرایانه انجام نمی‌شود بلکه نیازمند نگاهی واقع‌بینانه است. اصولاً کار علی و پژوهشی باید در زیرساخت‌سازی و یا فراهم‌کردن بستر توسعه اثرگذاری باشد.


کریم‌زاده با اشاره به نقش مهم دستگاه‌های درون‌استانی، استانداری را بهترین محل برای حمایت از گروه‌های تحقیقاتی بومی دانست و گفت: ترسیم خط‌مشیء توسعۀ استان و تزریق توان گروه‌های نخبگانی به آن، تنها با حمایت استانداری‌ها انجام می‌شود. این نهاد می‌تواند با محوریت توسعۀ منطقه‌ای، آمایش سرزمین، بررسی نیازها، چالش‌ها و اولویت‌های استان و همچنین مزیت‌های موجود، صاحبان صنایع و دانشگاهیان را دور یک میز جمع کند و زمینۀ لازم برای تعریف پروژه‌های مشترک و به اشتراک‌گذاری منابع و داشته‌های دوطرفه را فراهم آورد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان تأکید کرد: جامعۀ علمی و صنعتی کشور باید انتظارات متقابل از هم را بدانند و نیز بدانند انتظارات موجود تنها در سایۀ تعامل دو سویه و اشتراک‌گذاری منابع برآورده خواهد شد.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 149353
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین