بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/07/10 - 13:05
  • - تعداد بازدید: 451
  • - تعداد بازدیدکننده: 402
  • زمان مطالعه : 22 دقیقه

نخبگان در نخستین روز چهاردهمین همایش ملی نخبگان چه گفتند؟

چهاردهمین همایش ملی نخبگان صبح روز سه‌شنبه 10مهرماه1403 ، با دیدار صمیمی نخبگان با رئیس جمهوری، وزرا و نمایندگان خانه ملت در سال اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، چهاردهمین همایش ملی نخبگان صبح روز سه‌شنبه 10 مهرماه 1403، با دیدار صمیمی نخبگان با رئیس جمهوری، وزرا و نمایندگان خانه ملت در سال اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن طنین انداز شد.

در این مراسم پنج نخبه به نمایندگی از تمامی نخبگان به بیان نکات و صحبت های خود پرداختند.

در ابتدا محدثه حاجی عبدالوهاب دکترای بیوتکنولوژی دارویی از دانشگاه اوترخت هلند و استادیار و هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی برای بیان صحبت های خود در حضور رئیس جمهور به روی صحنه آمد.

این پژوهشگر بیان کرد: امروز به خوبی می دانیم که راهکار برون رفت کشور از ابرچالش ها و مشکلات موجود و حرکت در مسیر امیدبخش پیشرفت، گذار از اقتصاد بیمار و ناکارآمد منبع محور موجود به اقتصاد دانش بنیان است. اقتصادی که با خلاصی از چنبره  خام فروشی و اتکا به نفت که بسترساز انواع معضلات و مفاسد اقتصادی و جولان دلالان و ویژه خواران و مفسدان اقتصادی است، زمینه ساز مهار تورم، مشارکت حداکثری مردم در عرصه اقتصاد و رونق تولید، جهش تولیدات دانش بنیان و اشتغال آفرینی خواهد بود. اینجانب به عنوان یک دانش آموخته دکتری زیست فناوری که با پشت سر گذاشتن تجربه تحصیل و تحقیق در دانشگاه اوترخت هلند با هدف ادای دین و انجام وظیفه در مسیر پیشرفت و سربلندی کشور چند سالی است که توفیق خدمت در پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی را دارم، به اختصار پیشنهادهایی را جهت رفع موانع و چالش های توسعه تحقیقات و فناوری های راهبردی از جمله زیست فناوری عرض می کنم.

ضرورت شایسته سالاری

حاجی عبدالوهاب مطرح کرد: 1-در شرایط موجود که با کمبود شدید منابع مالی و حداکثر تحریم ها و محدودیت‌ها در عرصه تعاملات و همکاری های بین‌المللی و دسترسی به تجهیزات مواجهیم برای استفاده بهینه از فرصت ها و منابع محدود موجود ضرورت دارد با درس گرفتن از تجربه پرهزینه و گزاف پراکنده کاری ها و فعالیتهای ناهماهنگ و بی برنامه در عرصه تحقیقات، منابع و ظرفیتهای موجود را با انسجام حداکثری و تقسیم کار دقیق ملی در قالب چند برنامه و کلان پروژه ملی در حوزه های اولویتدار کشور هم افزا کنیم. برنامه ریزی هدفمند این پروژه ها که در بازه های میان مدت و بلندمدت به ثمر خواهند نشست و نتایج ملموسی در جلوگیری از خروج ارز و در مرحله بعد صادرات خواهند داشت، نقش موثری در امیدآفرینی و جلب حمایت و مشارکت مردمی و جذب سرمایه های بخش خصوصی خواهد داشت. ۲. سرمایه گذاری و تخصیص اعتبارات و حمایت‌های ویژه از فناوری های پیشرفته از قبیل هوش مصنوعی، زیست فناوری و فناوری های نوین درمانی از قبیل سلول درمانی و ژن درمانی و همچنین حوزه های اولویت دار مورد نیاز کشور از قبیل تولید نسل جدید داروها. اگر کسری از حمایت هایی که دولت از صنایعی مثل خودروسازی دارد شامل صنایع دارویی کشور شود قطعا صادرات و ارزآوری بسیار عظیمی در این حوزه خواهیم داشت. 3. جدی گرفتن تهدیدات رقبای منطقه ای و تلاش کشورهایی مثل امارات و قطر و ... در جذب نخبگان و فعالان شرکتهای دانش بنیان ایرانی با فراهم کردن زیرساختها و اعطای حقوق و تسهیلات مناسب در شرایطی که متاسفانه عدم حمایت کافی، عدم شایسته سالاری و مشکلات و موانع متعدد روز به روز زمینه گرایش به مهاجرت را در جوانان نخبه کشور افزایش می دهد.

وی افزود: ۴تسهیل دسترسی محققان دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان حوزه دارو به زیرساختهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی کشور که تامین هزینه های سنگین آن از عهده این شرکت‌ها خارج است. ۵. رفع مشکلات و روندهای دست و پاگیر و زمان بر واردات مواد اولیه و تجهیزات که باعث شده دسترسی به اقلام وارداتی که در کشورهای دیگر ظرف چند روز به دست سفارش دهنده می رسد در ایران هفته ها طول بکشد و تازه مدت‌های مدید در شرایط نامناسب در گمرک معطل بماند. این در شرایطی است که به دلیل تحریم ها و عدم امکان خرید مستقیم از شرکتهای خارجی اغلب با ریسک خرید مواد تقلبی و خسارت‌های آن در روند تحقیقات مواجهیم. خواهشمندم  لااقل اعضای هیات علمی دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان در دریافت مواد و اقلام آزمایشگاهی از بوروکراسی و معطلی فرساینده در گمرکات معاف باشند. ۶. حمایت ویژه از نهادهای واسط علمی و فناوری به ویژه جهاد دانشگاهی که بتوانند فارغ از  محدودیتها و بروکراسی فرساینده اداری به رشد تحقیقات و توسعه فناوری در کشور کمک کنند. ۷عدم تخصیص گرنت به پژوهشکده هایی که در حیطه تولید محصول کار می کنند از محدودیتهای مضاعفی است  که محققان را از تحقیقات کاربردی دلسرد می کند. ۸. با توجه به محدودیت ها و مضایق ناشی از تحریم ها از دستگاه دیپلماسی و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی انتظار می رود با حداکثر توان در مسیر معرفی توانمندی ها و محصولات دانش بنیان ایرانی در کشورهای مختلف تلاش کنند. توسعه حداکثری خانه های نوآوری و فناوری ایران (آی هیت) از چند کشور محدود به تمامی سفارتخانه ها اگرچه امری دشوار و پرهزینه، اما کاملا ضروری و پرثمر است. ۹. تلاش در جهت ایجاد بازار مشترک با کشورهای اسلامی و دوستان منطقه ای و فرامنطقه ای با رویکردی واقع بینانه و لحاظ منابع طرفین با تمرکز بر توسعه و تبادل فناوری از دیگر راهکارهای پیشنهادی است که تجربه تبادلات فناوری ما با برخی کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نشان دهنده عملی بودن آن است. ۱۰. توجه به تجارب و مدل پیشرفت کشورهای صاحب فناوری با لحاظ توانمندی ها، ظرفیت ها، شرایط و محدودیت های ایران که تجربه موفق آن را در برخی حوزه های فناوری (مثل نانو) داریم باید به سایر فناوری ها توسعه یابد.

 محدثه حاجی عبدالوهاب در بخش پایانی صحبت های خود گفت: ۱۱. هماهنگی و انسجام بیش از پیش دستگاه ها و نهادهای مرتبط با تحقیقات و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری تا وزارتین علوم و بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد، وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه و مجموعه وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی، اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن و انجمن های علمی و صنفی این حوزه و کوچک سازی حداکثری دخالت دولت و برونسپاری امور غیر حاکمیتی به سندیکاها و انجمن‌های مربوطه.  ۱۲. ثبات حداکثری مقررات، مدیریت ها، برنامه های کلان، تشکیلات و ساختارهای فعال در این حوزه از قبیل ستادهای توسعه فناوری و پرهیز از قانونگذاری هر روزه و تغییر و تحولات شتابزده به صرف جابه جایی دولتها.  ۱۳. رفع خودتحریمی و محدودیتهای تحمیلی به مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در قالب فیلترینگ، سرعت پایین و دیگر مشکلات دسترسی به اینترنت در شرایطی که متاسفانه تحریم ها و محدودیتهای شدیدی از طرف کشورهای غربی در دسترسی به منابع علمی، نرم افزاری و تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده از گرنت های تحقیقاتی بین‌المللی علیه محققان  کشور وجود دارد و در دسترسی به برخی منابع مثل اسکوپوس به عنوان جامع ترین منبع مقالات هم به دلیل عدم واریز حق عضویت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور هم مشکل داریم.  ۱۴. به عنوان آخرین درخواست از دکتر پزشکیان، رییس جمهور دانشمند و برآمده از جامعه علمی و دانشگاهی می خواهم شخصا حداقل به صورت فصلی یک جلسه با متخصصان و فعالان حوزه فناوری های پیشرو در کشور داشته باشند.

تاکید بر جایگاه بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهاد حامی نخبگان

یاسان فرمانی جامع دومین نخبه ای بود که برای بیان درخواست ها و نکات خود به روی صحنه آمد و گفت: من یاسان فرمانی جامع، جوان ترین مدال آور تاریخ المپیادهای ایران با 14سال سن با مدال طلای المپیاد کشوری فیزیک سال 1398، نقره المپیاد جهانی فیزیک2020، دانشجوی سال پنجم رشته پزشکی، رتبه 2.5درصد برتر آزمون جامع علوم پایه پزشکی شهریور1401و برگزیده طرح وزوایی و طرح پایش فعال مسیر نخبگی هستم و در حال حاضر با19سال سن در خدمت شما هستم. جناب دکتر پزشکیان، همانطور که خودتان بارها اشاره فرموده اید، هرکسی باید در حیطه تخصصی خود نظر بدهد و از آنجا که هم من هم شما در حوزه پزشکی هستیم، میخواهم از در مشکلات این حوزه وارد شوم، اما چیزی که در نهایت میخواهم به آن برسم تمام نخبگان را در بر خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در سالهای اخیر، اقدامات و بخشنامه های ضدنخبگانی زیادی در جهت محدود کردن این قشر در دست پیگیری بوده و متأسفانه در مواردی هم انجام شده که به چند مورد اشاره میکنم: 1-اول از حوزه المپیادها بگویم. چند سال قبل در جهت لغو کردن امتیازات مدال آوران نقره و برنز کشوری در سهمیه ورود به دانشگاه، بخشنامه ای صادر شد که این عزیزان را در رسیدن و تحصیل در رشته دانشگاهی مدنظر محدود میکرد که خوشبختانه با پیگیری دسته جمعی دانش پژوهان این مصوبه برگشت، اما دوباره زمزمه هایی از این طرح به گوش میرسد و هر ساله این اضطراب را بهشان وارد میکند که حقیقتا مایه دلسردیست. 2-در بحث رشته پزشکی، اخیرا طی مصوبه ای امکان خرید تعهد تحصیل رایگان لغو شد و شرایط این تعهد دشوارتر و وثیقه های مرتبط با آن سنگین تر گردید. توجیهشان هم این بود که میخواهیم از مهاجرت پزشکان جلوگیری کنیم اما به بدترین شکل ممکن. مستنداتش را هم بعد جلسه خدمتتان تقدیم میکنم. 3-اما آخرین و عجیب ترین اقدامی که صورت گرفته، دقیقا در آخرین روز کاری دولت قبل، بخشنامه ای ابلاغ شد که معافیت نخبگان (شامل مدال آوران المپیاد، رتبه های برتر کنکور، رتبه های برتر آزمون های جامع و ...) از طرح نیروی انسانی وزارت بهداشت، از دم کان لم یکن اطلاق شد. عملا با این بخشنامه کاری کردند که نخبه به جای اینکه تمرکز خود را روی تحصیل و پژوهش در حوزه های تخصصی و کارهای رو به جلو بکند، وقت و انرژی خود را در سیستم برده داری تلف کند! مستندات این مورد را هم خدمتتان تقدیم خواهم کرد. اینها تنها چند مثال دم دست برای نشان دادن تفکرات خطرناکی بود که در سیستم کشور وجود دارد. اما نکته بسیار مهم در تمام این موارد است که نخبگان دست تنها و بی دفاع مانده بودند و بجز مواردی کمتر از انگشتان یک دست که با سخت کوشی های شبانه روزی صنفی که این مصوبه ها برگشت، در بقیه موارد چاره ای جز سر پایین انداختن و پذیرفتن نداشتند. اما آیا نخبه نباید نهادی حامی خود داشته باشد که بتواند سرش را بالا بگیرد؟ بنیاد ملی نخبگان بعنوان یک نهاد حامی نخبگان فعالیت میکند اما بزرگترین مشکل آن، در قدرت و حاکمیت آن است. اگر در مواردی که گفتم، بنیاد بعنوان یک نهاد قدرتمند با حق قانونگذاری و یا حق وتوی مصوبات مخرب (مانند قدرت شورای عالی انقالب فرهنگی) حضور میداشت و این اختیار به او داده میشد که در موارد مقتضی دفاع تمام قد و مقتدرانه از نخبگان بکند، اصلا این طرح های بعضا توهین آمیز به مرحله مطرح شدن هم نمی رسید، چه برسد به تصویب شدن و بعدا پیگیری برای بازگشت آنها. خلاء قدرت بنیاد در سطح وزارتخانه ها و نهادهای قانونگذار بوضوح به چشم می آید که امیدوارم اصلاح شود.

فرمانی جامع در بخش پایانی صحبت های خود گفت: اما سخن پایانی و مقداری تلخ و از ته دل. زیاد گفته اند که نخبگان نیاز به حمایت و انگیزه دارند و شما هم زیاد شنیده اید. میخواهم امروز بیان دیگری بگویم: شما انسان باهوش و نخبه را نمی توانید با زور محدود کنید. همانقدر که او توانایی و پتانسیل رشد و پیشرفت دارد، اگر بخواهید با زور و قهر با او رفتار کنید، همان هوش و ذکاوت را در جهت خلاص کردن و راحت کردن کار خودش به کار خواهد برد و وای اگر آن روز بیاید که اولویت نخبه این شود. نمونه بارز در همین سیستم پزشکی با مجازات زندان برای قصور پزشکی داریم می بینیم که هیچ جای دنیا نیست و نتیجه آن هم این شد که رشته های حیاتی خالی شده اند. با زور و محدودیت بیشتر هم فقط قضیه بدتر خواهد شد. وقتی نخبه می بیند عده ای که آبروی ایران را در سطح جهانی بردند، حواله های خودرو گرفتند اما کسی او را که افتخار آفریده نمی بیند، قطعا انگیزه ای نخواهد داشت. به جای قهر، دل نخبگان را به دست بیاورید.

در ادامه ویدئویی مربوط به سند راهبردی نخبگان و اهداف بنیاد ملی نخبگان برای حاضران در سالن به نمایش درآمد.

سپس آرش امینی به عنوان نخبه سوم برای بیان نکات خود به روی صحنه آمد و بیان کرد: آرش امـینی هسـتم، هـیأت عـلمی دانـشکده مـهندسـی بـرق دانـشگاه صـنعتی شـریـف. در دره دوم طـرح هسـته هـای مـسالـه مـحور احـمدی روشـن بـنیاد نـخبگان (حـدود ۷ سـال قـبل) یـکی از راهـبران طـرح بـودم کـه در خـصوص ارزیـابـی کـیفیت فـایـل هـای ویـدئـوی بـود. دانـشجویـانـی کـه در ایـن طـرح حـضور داشـتند بـسیار بـا انـگیزه و بـا تـلاش بـودنـد و پـس از اتـمام دوره رسـمی طـرح، بـا جـدیـت بـه کـار ادامـه دادنـد تـا مـحصول نـرم افـزاری تـولـید شـد و تـوسـط صـدا و سـیما هـم مـورد تسـت قـرار گـرفـت. اعـضای تـیم تـصمیم بـه ثـبت شـرکـت گـرفـتند و مـحصول نـیز دانـش بـنیان شـد. امـا در نـهایـت مـوفـقیتی در فـروش مـحصول حـاصـل نشـد و شـرکـت هـم بـه حـالـت تـعلیق در آمـد. یـکی از اعـضای تـیم بـه خـارج از کـشور رفـت امـا سـایـریـن در داخـل کـشور مـشغول بـه ادامـه فـعالـیت در زمـینه هـای مـختلف هسـتند. بـحث بـنده ایـن نیسـت کـه بـایـد بـه صـورت دسـتوری از ایـن شـرکـت یـا امـثال آن حـمایـت شـود زیـرا راه کـار دراز مـدت نیسـت. مــشکل کــار مــا در ایــن بــود کــه مــحصول مــورد نــظر بــرای بــازار فــعلی داخــل کــشور کــمی زود بــود و احـتمال بـازار آن در پـنج یـا شـش سـال آیـنده بـه وجـود مـی آیـد کـه از دیـد یـک هـیأت عـلمی مـانـند بـنده قــابــل پــیش بــینی نــبود.

جذب نخبگان در شرکت های خصوصی زیرمجموعه دولت

وی ادامه داد: رویــه بــنیاد در تــصحیح ایــن چــالــش در ســالهــای اخــیر حــرکــت بــه ســمت طــرح احـمدی روشـن تـقاضـامـحور بـوده اسـت کـه در آن شـرکـت هـا یـا نـهادهـا بـرای تـولـید مـحصول یـا خـدمـت مـورد نـظر خـود بـا هـمکاری بـنیاد اقـدام بـه تـشکیل هسـته هـای مـسالـه مـحور مـیکـنند. در ایـن صـورت، اگـر هسـته خـروجـی مـناسـبی داشـته بـاشـد، مـشکل فـروش نـخواهـد داشـت. بـه نـظر بـنده حـرکـت در ایـن جهـت صـحیح اسـت، امـا سـاخـتار بـنیاد بـرای ارتـباط مـناسـب بـا اسـاتـید و دانـشجویـان شـکل گـرفـته اســت و مــشکلت اداری و حــقوقــی زیــادی در ارتــباط بــا شــرکــت هــا دارد. بــر عــکس، مــعاونــت عــلمی ارتــباط بــسیار خــوبــی بــا شــرکــت هــا دارد. در نــتیجه، مــنطقی اســت کــه زیــر بــخشی در مــعاونــت عــلمی برای بهینه سازی تعاملت در طرح احمدی روشن تقاضا محور مامور شوند. نـکته مـرتـبط دیـگر بـه کـارگـیری نـخبگان در شـرکـت هـا و نـهادهـای دولـتی اسـت. بـه نـظر بـنده، طـرح جـذب نـخبگان در دسـتگاه هـای اجـرایـی از پـایـه اشـتباه بـود و مـشخص بـود کـه نـخبه واقـعی بـه احـتمال زیـاد اثــرگــذاری زیــادی در یــک مــحیط اداری و بــروکــراتــیک نــخواهــد داشــت. در بــسیاری از مــوارد، چــنین افـرادی مـانـند یـک پـیونـد عـضو نـامـوفـق تـوسـط بـدنـه پـس زده مـیشـونـد. ایـن تـفکر کـه بـا جـذب یـک نـخبه در یــکی مــحیط کــاری عــادی، جــو نــخبگانــی ایــجاد مــیشــود غــلط اســت؛ اگــر نــخبه تــوســط مــحیط دفــع نـشود، در بهـتریـن حـالـت، نـخبه پـس از چـندی تـبدیـل بـه یـک نـیروی کـاری عـادی مـیشـود. اثـرگـذاری نـخبه زمـانـی شـکل مـیگـیرد کـه در یـک مـحیط بـا نـخبگان دیـگر قـرار داده شـود.

آرش امـینی در پایان گفت: پـیشنهاد خـاص بـنده بـرای اسـتفاده مـوثـر از نـخبگان ایـن اسـت کـه شـرکـتهـا و نـهادهـای سـودده دولـتی، زیـرمجـموعـه هـایـی کـوچـک و چـابـک بـا مـامـوریـت هـای مـشخص و بـا قـالـب شـرکـت هـای خـصوصـی تـاسـیس کـنند تـا نـخبگان در ایــن شــرکــتهــا جــذب شــونــد. هــمچنین، ایــن شــرکــت هــا مــیتــوانــند از طــرح احــمدی روشــن بــنیاد بــه عـنوان بـازوی جـذب نـیروی نـخبه و هـمچنین پیشـبرد اهـداف کـاری خـود اسـتفاده کـنند. بـنده در حـال حـاضـر بـا یـکی از زیـرمجـموعـه هـای هـمراه اول کـه بـا هـمین سـاخـتار در حـوزه هـوش مـصنوعـی شـکل گرفته است همکاری میکنم و این مجموعه موفقیت خوبی در جذب نیروهای نخبه داشته است.

اضافه شدن هنر به زیرمجموعه های بنیاد ملی نخبگان اتفاقی مبارک

در ادامه این برنامه امیرمحمد مقدم به عنوان هنرمند نخبه موفقی که جوایز متعددی هم کسب کرده است، با اشاره به اضافه شدن هنر به زیرمجموعه های بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد: هنر، زبان مشترک بین انسان ها است؛ زبانی که هر نسلی با آن، آرزوها و امیدهایش را به تصویر می‌کشد و از دل تاریخ تا امروز، ارزش‌های جاودانه‌ای را به ارمغان می‌آورد. هنر، پلی است میان روح‌های بی‌قرار جامعه‌ای که به دنبال تغییر است. هنر همواره مرزی میان واقعیت و آرزو را محو می‌کند و انسان‌ها را به تفکر، تأمل و گاه به اقدام وامی‌دارد. در هر ضربه قلم و هر پرده رنگ، آینده‌ای نقش می‌بندد که با هنر به تصویر کشیده می‌شود.همان‌طور که جامعه بدون جوانان زنده نیست، هنر نیز بدون آرمان‌های اجتماعی معنا ندارد .امروز با افتخار می‌خواهم به یک تغییر مهم و مثبت در ساختار بنیاد ملی نخبگان اشاره کنم.

مقدم بیان کرد: برای اولین بار، هنر به زیرشاخه‌های این بنیاد اضافه شده است. این اقدام نه تنها نشان‌دهنده اهمیت هنر در جامعه ماست، بلکه فرصتی است تا هنرمندان به عنوان نخبگان فرهنگی، در کنار سایر نخبگان علمی و فنی، به شناسایی و توسعه استعدادهای خود بپردازند. این رویکرد می‌تواند به تأسیس بستری مناسب برای رشد هنرمندان جوان و ارتقاء کیفیت آثار هنری در کشور منجر شود.برای جوانان، هنر نه فقط یک سرگرمی، بلکه زبانی برای بیان هویت و رؤیاهایشان است. و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای بیان انسان، نه تنها انعکاسی از احساسات و افکار، بلکه وسیله‌ای برای شکل‌دهی فرهنگ، هویت و توسعه اجتماعی است.یکی از دلایل اصلی مغفول ماندن هنر، عدم سرمایه‌گذاری کافی در بخش‌های فرهنگی و هنری است. دولت‌ها و نهادهای اقتصادی اغلب بر توسعه‌های صنعتی و فناوری تمرکز دارند و به هنر به عنوان یک عامل کلیدی در رشد اجتماعی و اقتصادی توجه نمی‌کنند. این در حالی است که صنایع خلاق و هنری، به ویژه در دنیای امروز، ظرفیت بالایی برای اشتغال‌زایی، تولید درآمد و تقویت هویت ملی دارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر، در نظام‌های آموزشی نیز هنر به عنوان یک درس جانبی و غیراصلی تلقی می‌شود و اهمیت آن در تربیت نسل‌های خلاق، نوآور و آگاه نادیده گرفته می‌شود. در حالی که تربیت هنری می‌تواند به توسعه خلاقیت وتفکر در دانش‌آموزان کمک کند.در رسانه‌ها و فضای عمومی نیز، هنر غالباً به عنوان یک سرگرمی به نمایش گذاشته می‌شود و نقش عمیق آن در تغییرات اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی نادیده گرفته می‌شود .در نتیجه، هنر به جای اینکه به عنوان یک نیروی محرک فرهنگی و اجتماعی عمل کند، به یک فعالیت حاشیه‌ای تبدیل می‌شود که تنها تعداد محدودی از افراد به آن علاقه‌مند هستند.برای تغییر این وضعیت، نیاز به تلاش‌های مشترک دولت، نهادهای فرهنگی، رسانه‌ها و جامعه است. دولت می‌تواند با گسترش حمایت‌ها از هنرمندان جوان، زمینه‌ای فراهم کند که این استعدادهای خلاق بتوانند هنر خود را در سطح ملی و بین‌المللی به نمایش بگذارند. ایجاد بورس‌های هنری و حمایت از پروژه‌های خلاقانه، قدم‌هایی است که می‌توان در این راه برداشت و دولت می‌تواند با حمایت از پروژه‌های نوآورانه هنری، زمینه را برای خلق آثاری فراهم کند که نه تنها جامعه را به چالش بکشد، بلکه آینده فرهنگی کشور را نیز روشن‌تر سازد.در سال‌های اخیر، تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری به طور قابل توجهی افزایش یافته، اما بازار کار متناسب با این تخصص‌ها همچنان محدود است. علیرغم علاقه‌مندی جوانان به هنر، فرصت‌های شغلی برای هنرمندان به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب، کمبود فضاهای فرهنگی و عدم سرمایه‌گذاری کافی در صنایع خلاق، بسیار کم است. از دولت محترم تقاضا داریم که با همکاری بخش‌های خصوصی و عمومی، برنامه‌های ویژه‌ای برای ایجاد فرصت‌های شغلی در زمینه‌های هنری تدوین کند. این شامل حمایت از تولید آثار هنری، قراردادهای شغلی با هنرمندان و ایجاد فضایی برای فروش آثار می‌باشد تا هنر به عنوان یک نیروی محرکه فرهنگی در جامعه تقویت شود.هنر هنوز جایگاه واقعی خود را در افکار عمومی پیدا نکرده و بیشتر به عنوان تفریح یا فعالیتی جانبی دیده می‌شود، در حالی که نقش آن در شکل‌دهی هویت ملی و بهبود جامعه بسیار مهم است. کمبود آموزش‌های هنری و نبود برنامه‌های فرهنگی کافی در رسانه‌ها باعث شده هنر به حاشیه رانده شود. برای تقویت جایگاه هنر، نیاز به تلاش‌های بیشتر در زمینه آموزش و ترویج آن در میان مردم است تا اهمیت آن به عنوان بخشی از توسعه فرهنگی و اجتماعی شناخته شود.

امیرمحمد مقدم در بخش پایانی صحبت های خود گفت: در این راستا، پیشنهاد می‌کنم که رسانه‌ها باید برنامه‌های تلویزیونی و مستندهایی تولید کنند که به معرفی تاریخچه و دستاوردهای هنر ایرانی بپردازند. به عنوان مثال، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه تسهیلات برای هنرمندان جوان می‌تواند به تشویق و تقویت نسل جدید هنرمندان کمک کند.با حمایت بنیاد ملی نخبگان از هنرمندان، می‌توانیم آینده‌ای خلق کنیم که در آن، خلاقیت، نوآوری و هویت ملی همگام با هم رشد کنند.
به امید روزی که هنر در تمامی ابعاد جامعه دیده شود و هنرمندان ما به عنوان نخبگان فرهنگی، به درستی شناخته شوند.باید با هم به ارتقای جایگاه هنر در جامعه‌مان کمک کنیم و ارزش‌های فرهنگی خود را حفظ کنیم.همگی ما در مسیر ساختن جامعه‌ای بهتر با هم مسئولیم.

اهمیت هیئت‌های اندیشه ورز بنیاد ملی نخبگان و تاثیرگذاری نخبگان در حل مسائل کلان کشوری

علیرضا فراست آخرین نماینده نخبگان بود که برای بیان درخواست ها و نکات خود به روی صحنه آمد و گفت: اینجانب علیرضا فراست دانش آموخته دکتری تخصصی زیست فناوری پزشکی از دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن سینای جهاد دانشگاهی هستم. بنده در دوران دانشجویی در کمیته ها و شوراهای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی عضویت و یا مسئولیت داشته ام. همچنین از تسهیلات شهید وزوایی بنیاد ملی نخبگان در مقطع دکتری بهره برده ام. هم اکنون نیز افتخار فعالیت در حوزه های مطرح شده شده را دارم و به عنوان دبیر هیئت اندیشه ورز زیست فناوری، با محوریت اشتغال زایی خدمتگزاری می نمایم.

وی ادامه داد: به عرض می رسانم، هیئت های اندیشه ورز در بنیاد ملی نخبگان در جهت تاثیر گذاری نخبگان برای حل مسائل کلان کشوری و استانی شکل گرفته است. در این هیئت ها، به واسطه شناسایی مسائل، تصمیم گیری، برنامه ریزی و ارائه راهکارها برای حل مساله، حس دلبستگی و مسئولیت پذیری نخبگان افزایش می یابد.این هیئت ها می توانند به عنوان بازوی فکری مسئول هر سازمان باشند و بدین ترتیب می توانند زمینه ساز رفع خلأهای علمی و فکری و چالش‌ های پیش روی استان و کشور نیز باشند. با گسترش هیئت های اندیشه ورز، شبکه های نخبگانی در کشور روز به روز بیشتر خواهد و علاوه بر استفاده از پتانسیل نخبگان داخل کشور می توان از پتانسیل متخصصین مهاجرت کرده در جهت بهبود منافع ملی سود جست و زمینه ساز بازگشت تدریجی آن ها به کشور گردید.

فراست در بخش پایانی صحبت های خود مطرح کرد: مواردی به شرح ذیل پیشنهاد می گردد:1- در دولت تازه شکل گرفته ارتباط نخبگان با حاکمیت به واسطه این هیئت های اندیشه ورز گسترده تر گردد و این نیازمند نگاه ویژه جناب آقای رئیس جمهور و اعضای محترم هیئت دولت و سایر مسئولین به این مساله است. 2- همه دستگاههای اجرایی مسائل کلان و استانی در زمینه فارغ التحصیلان متخصص و نخبگان هر حوزه را به بنیاد نخبگان هر استان معرفی نمایند تا در ذیل آن این هیئت ها گسترده تر گردند.3- راهکارهای ارائه شده به سازمان ها، استانداری ها و... در کوتاه ترین زمان ممکن اجرایی گردد. 4- جهت ورود نخبگان به سازمان های اجرایی، افرادی که از بطن این هیئت ها به سازمان ها توسط بنیاد ملی نخبگان) معرفی می شوند مورد استفاده قرار گیرند.5- دبیران این هیئت ها به عنوان مشاور مسئول هر سازمان یا دستیار نخبه فعالیت داشته باشند. ان شا الله بتوان از نخبگان، خبرگانی ساخته و شاهد پیشرفت روز افزون کشور عزیزمان ایران باشیم.

در ادامه این مراسم حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان با حضور روی صحنه به بیان نکاتی پرداخت.

سپس دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری، رئیس بنیاد ملی نخبگان، دبیر هیات دولت، معاون وزیر ارتباطات و وزیر علوم برای رونمایی از تمبر یادبود روز ملی نخبگان و چهاردهمین همایش ملی نخبگان روی صحنه حاضر شدند و پس از رونمایی به تقریر این تمبر پرداختند.

سخنرانی رئیس جمهور پایان بخش این مراسم بود.

در ادامه شرایط برای بازدید از پارک علم و فناوری پردیس برای نخبگان مهیا شد تا بتوانند از آنجا نیز دیدن کنند.

 










  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 173449
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تصاویر

سامانه ی گفتگوی آنلاین