بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/09/19 - 12:14
  • - تعداد بازدید: 1410
  • - تعداد بازدیدکننده: 44
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون استاندار همدان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

نخبگان قشر تحول‌گرا و تحول‌زای جوامع بشری هستند

قیاسی با بیان اینکه هیچ پیشرفتی بدون حضور اجتماع نخبگانی میسر نمی‌شود، بر لزوم نقش‌آفرینی یافته‌های علمی در جامعه بشری تأکید کرد.

~/Asset/News/News/Image/نخبه.jpg

رضا قیاسی؛ معاون استاندار همدان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه هیچ پیشرفتی بدون حضور اجتماع نخبگانی میسر نمی‌شود، گفت: نخبگان تحول‌گرا و تحول‌زا هستند و نقش تعیین‌کننده‌ای در روند جوامع بشری دارند.


وی افزود: امروزه تغییرات اساسی در دست نخبگان است و به همین دلیل کشورهای بسیاری هستند که با اعطای امکانات و فراهم‌کردن شرایط ویژه سعی در میزبانی نخبگان دیگر کشورها دارند چراکه از این راه می‌توانند به خوبی تولید ناخالص داخلی خود را بدون صرف منابع و موهبت‌های ذاتی به طور چشمگیری افزایش داده و زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصاد باشند.


قیاسی با اشاره به رشد علمی کشور در دهۀ گذشته، ادامه داد: در سال‌های اخیر جایگاه کشور در تولید علم و تعداد مقاله بسیار خوب بوده که این مهم یک موفقیت محسوب می‌شود و با توجه به جمعیت کشور، جایگاه تثبیت‌شده‌ای در رده‌بندی‌های جهانی دارد.


معاون استاندار همدان با اشاره به لزوم نقش‌آفرینی یافته‌های علمی در جامعه، تصریح کرد: متأسفانه نقش‌آفرینی عینی دستاودرهای تحقیقاتی کشور در جامعۀ بومی بسیار اندک بوده است؛ به همین دلیل ضروری است بخش بیشتری از درآمد کشور صرف فراهم‌کردن نیازهای تحقیقات کاربردی شود و حمایت‌های معنوی از ایده‌ها و طرح‌های نخبگانی نیز افزایش یابد.


وی با بیان اینکه نیروی‌انسانی اثرگذاری بیشتری از منابع و معادن طبیعی دارد، اظهار داشت: اجتماع نخبگانی علاوه بر حفظ و تثبیت جایگاه اجتماعی، نیازمند ابزار و امکاناتی است که بتواند با استفاده از آنها، ایده و ذهن خلاق خود را از روزمرگی خارج کرده و برای اثرگذاری مطلوب بکار بندد. حضور فعال این افراد در بخش‌های تولیدی و صنعتی علاوه بر ثروت‌آفرینی فردی، اقتصاد کشور را پویا کرده و رونق‌بخش محصولات صنعتی خواهد بود.


قیاسی با اشاره به نقش مهم اجتماع نخبگانی در اشتغال‌زایی، تأکید کرد: هیچ نهاد و سازمانی نمی‌تواند جدا از تفکر نخبگانی اشتغال‌زایی پایدار کند. به عبارت دیگر، هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند بیشتر از اندیشۀ نخبگانی در اشتغال‌زایی اثرگذار باشد؛ بنابراین هر هزینه‌ای که با نظارت دقیق، در مسیر نخبگانی انجام می‌شود در واقع سرمایه‌گذاری بدون‌ریسک است.


عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان همدان افزود: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافتۀ امروز در رده‌بندی برخورداری از منابع طبیعی، کم‌برخوردار محسوب می‌شوند اما توانسته‌اند با زمینه‌سازی برای حضور فعال نخبگان در کسب‌وکارهای کوچک خاصه در حوزۀ دانش‌بنیان به توسعه‌یافتگی برسند؛ این در حالی است که کشوری مانند ایران علاوه بر برخورداری از منابع مهمی چون نفت، گاز، اقلیم چهارفصل، دسترسی به آب‌های آزاد جهان، قرار گرفتن در مسیر اروپا به آسیا، پل ارتباطی بین شرق و غرب آسیا و از همه مهمتر نیروی‌انسانی جوان و متخصص، یک کشور منحصربفرد محسوب می‌شود و برای رسیدن به نقطل مطلوب کافی است بتواند مدیریت صحیح بر داشته‌های خود داشته باشد.


معاون استاندار همدان تأکید کرد: برای کشوری که برنامۀ مشخص و ارادۀ جدی برای استفاده از ظرفیت نیروی‌انسانی خود دارد، تعداد بالای نیروی‌ جوان و تحصیلکرده یک فرصت بی‌نظیر برای جهش به سمت پیشرفت است.


قیاسی در پایان خاطرنشان کرد: منبع نمی‌تواند تحول‌ساز باشد بلکه تحول حاصل مغز است.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 145346
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین