بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1402/03/08 - 12:50
  • - تعداد بازدید: 303
  • - تعداد بازدیدکننده: 289
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
به همت دفتر اثربخشی بنیاد ملی نخبگان/

نشست نخبگانی «بررسی تراز انرژی کشور؛ ارائه راهکار برون‌رفت از ابرچالش‌های این حوزه» برگزار شد

نشست نخبگانی «بررسی تراز انرژی کشور؛ ارائه راهکار برون‌رفت از ابرچالش‌های این حوزه» با حضور جمعی از سرآمدان و متخصصان این حوزه به همت دفتر توسعه اثربخشی و اثرگذاری سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور شناسایی بهتر و دقیق‌تر مشکلات و راه‌های برون‌رفت از چالش‌های حوزه انرژی، نشست نخبگانی «بررسی تراز انرژی کشور ارائه راهکار برون‌رفت از ابرچالش‌های این حوزه» با حضور جمعی از سرآمدان و متخصصان این حوزه در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

در این نشست، پیرامون وضعیت تاریخچه تولید حامل‌های انرژی در ایران، چشم‌انداز تولید و مصرف و سناریوهای مختلف مصرف نکاتی ارائه و نمونه‌ای از تنوع سبدهای عرضه انرژی کشورهای مختلف و در نهایت ابرچالش‌های اجماع‌شده در حوزه انرژی شامل ناترازی تولید و مصرف انرژی و خام فروشی تشریح شد.

درادامه راهکارهای انتقال یارانه (حدود 35 میلیارد دلار) از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره و همچنین ایجاد حکمرانی یکپارچه در حوزه انرژی پیشنهاد شد.

علاوه بر این، بررسی حوزه آب همراه با انرژی امری ضروری و نبود آب کافی برای تولید انرژی و نبود انرژی کافی برای بازتولید آب در آینده از مشکلات جدایی این دو حوزه برشمرده و علت عقب‌ماندگی در حوزه تجدیدپذیر علی‌رغم آشنایی همگانی، واقعی نبودن هزینه خرید انرژی برشمرده شد.

در این نشست، خروج سازمان‌ استاندارد از حالت تشریفاتی و تبدیل شدن آنها به سازمانی با اختیارات اجرایی امری الزامی برای جلوگیری از مسائلی چون کاهش استانداردهای سوخت به دلیل عدم‌وجود نهاد ناظر عنوان شد و مواردی مانند لزوم منطقی کردن قیمت حامل‌های انرژی و توجه به مسائل زیست محیطی روز دنیا مانند ارزیابی ردپای کربن و کاهش کربن دی اکسید در فرایند تولید محصولات از جمله سیاست‌گذاری‌های قابل توجه توصیف شد.

در ادامه به لزوم بررسی طرح‌های صرفه‌جویی شکست‌خورده گذشته مانند افزایش بهره‌وری موتورخانه‌ها و سایر طرح های ماده 12 و فعالیت نیروگاه‌های با راندمان پایین اشاره شد.

همچنین در این جلسه، افزودن مسائل زیست محیطی به بررسی مسائل انرژی به صورت توامان و تنوع بخشی و ارتقای حامل‌های انرژی با توجه به اقلیم ضروری توصیف شد.

تعدیل بروکراسی های موجود، توجه جدی به حوزه تجدیدپذیر و ارتقای سهم آن به 12 هزار مگاوات، تعیین تکلیف هر چه سریعتر وضعیت فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی برای حفظ تولید و مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری از تولید تا مصرف‌کنندگان، توجه به مسئله انرژی به عنوان پایه اصلی اقتصاد و صنعت کشور، تنوع‌بخشی سبد انرژی، تقویت نقش بخش خصوصی در طرح‌ها، شناسایی درازمدت کلان‌روندهای انرژی، لزوم توجه به جنبه اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و بازگشت سرمایه در مسیری که برای طرح‌های بهینه‌سازی طراحی می‌شود، تقسیم راهکارها به کوتاه‌مدت با توجه به راهکارهای محلی درون‌سازمانی و درازمدت به صورت طرح اصلی و فراسازمانی از دیگر مسائل مطرح شده در این نشست بود.

 ***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 165687
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین