درویشی گفت: فعالیت در قالب گروههای نخبگانی و پژوهشی علاوه بر اینکه در هزینه و زمان صرفهجویی میکند، به شرط حضور متخصصان شاخههای مختلف و مرتبط، به دستاوردهای بهتری منتج خواهد شد.
![~/Asset/News/News/Image/تحقیق عملیاتی.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/تحقیق عملیاتی.jpg)
وی افزود: فعالیت در قالب گروههای نخبگانی و پژوهشی علاوه بر اینکه در هزینه و زمان صرفهجویی میکند، به شرط حضور متخصصان شاخههای مختلف و مرتبط، به دستاوردهای بهتری منتج خواهد شد.
درویشی ادامه داد: حضور تخصصهای متنوع و همگن در هستههای پژوهشی سبب پرهیز از نگاه تکبعدی (که یکی از عوامل اصلی غیرکاربردیبودن پژوهشها است) میشود و از سوی دیگر، ضریب اطمینان دادهها و همچنین احتمال عملیاتیشدن نتایج را نیز بهطور چشمگیری افزایش میدهد.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان ایلام تصریح کرد: هستههای پژوهشی برای رسیدن به این نقطه باید از توان متخصصان رشتههای علومانسانی مانند اقتصاد و یا جامعهشناسی نیز برخوردار باشند تا بتوانند پیشفرضهای خود را در فضایی منطقی و واقعی بررسی و نتیجه را دنبال کنند.
وی در ادامه یادآور شد: یکی از عوامل غیرکاربردیبودن اغلب پژوهشهای دانشگاهی، نگاه و نگرش مسؤولان به موضوع پژوهش است که سبب میشود فعالیتها صرفاً به چاپ مقاله، ارتقاء اعضای هیئتعلمی و یا فارغالتحصیلشدن دانشجویان تحصیلاتتکمیلی منجر شود و عملاً بازده عینی و ملموسی برای جامعه بومی نداشته باشد. نگاه به دانشگاه، نخبگان و متخصصان باید نگاهی معنادار و عملیاتی باشد.
درویشی اضافه کرد: در برخی موارد استفاده از توان علمی در امور جاری کشور و صنعت، به تشکیل جلسه پرسش و پاسخ و مشاورههای لحظهای ختم میشود. قطعاً چنین روندی نمیتواند نتیجۀ مطلوب در پی داشته باشد چراکه ارائه مسائل به نخبگان، متخصصان و پژوهشگران مانند ارجاع بیماری به پزشک نیست که بتوان در مدتکوتاهی نسخۀ نهایی را تجویز کرد. در حوزه پژوهش بعضاً به صرف سالهای متمادی تحقیق و بررسی نیاز است تا نتیجهای مناسب حاصل شود گرچه پزشک هم برای ارائه نسخۀ درمان نیازمند آزمایش و معاینات مختلفی است. اصولاً پژوهش ممکن است در زمان مدیریت فعلی به نتیجه نرسد.
عضو هیئتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه ایلام اظهار داشت: مسائل موجود در استانها حتی در بخش سیاستگذاری را میتوان به دانشگاه ارجاع داد تا در یک بازه زمانی مشخص و با صرف بودجهای معین، افقهای واقعی و منطقی را برای توسعۀ استان و منطقه ترسیم کند.
وی افزود: منابع مالی اختصاص دادهشده به پژوهش اندک است اما میتوان به جای تخصیص این منابع مالی به پروژههای خرد و صرفاً نظری، آنها را به سمت طرحهای کلان و ملی که نیازمند فعالیت گروهی است و نتیجۀ عینی برای کشور دارد، متمایل کرد.
درویشی تصریح کرد: گسترش هستههای پژوهشی و تثبیت جایگاه آنان میتوانند بخش قابلتوجهی از مشکلات مذکور را رفع کند.
عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان ایلام در ادامه به رسالتهای اصلی دانشگاه اشاره کرد و گفت: در نهادهای 15 گانه توسعه، رسالت دانشگاه مطالعه و آموزش است. گرچه امروزه بخش بسیاری از پژوهشهای کاربردی و صنعتی کشورهای پیشرفته توسط دانشگاهیان انجام میشود اما باید دانست این فعالیتهای عمدتاً در خارج از دانشگاه و با بودجههای غیردانشگاهی است. بهعبارت دیگر، پژوهشگاههای فعالی در کنار دانشگاه حضور دارند که فعالیتهای پژوهشی را حمایت میکنند و نتایج تحقیقات را به نمونه آزمایشگاهی و در گام بعدی به نمونه صنعتی تبدیل میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش بسیاری از بودجههای دانشگاه صرف هزینههای جاری و حقوق و دستمزد اساتید و کارکنان میشود و عملاً بودجه بسیار کمی برای پژوهش باقی میماند. بههمین دلیل نیاز است بودجههای دانشگاه مدیریت بهتری شوند.