بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/12/26 - 09:00
  • - تعداد بازدید: 837
  • - تعداد بازدیدکننده: 50
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در راستای تدوین شناسنامه محورهای اصلی فناوری‌های دریایی/

همکاری میان صنعت و دانشگاه برای اجرایی‌سازی نقشه راه فناوری‌های دریایی شکل می‌گیرد

با حمایت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ پروژه مشترک میان صنعت و دانشگاه، به منظور اجرایی سازی نقشه راه فناوری‌های دریایی و در پی آن تدوین شناسنامه محورهای اصلی فناوری تعریف شد.

~/Asset/News/News/Image/دانشگاه و صنعت.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور تدوین شناسنامه هر محور و تهیه نقشه راه فناوری‎های دریایی کشور، نخست با سازمان‌ها، شرکت‌ها و اساتیدی که دریکی از حوزه‌های مربوط علاقه‎مند هستند و یا به آن نیاز دارند جلساتی برگزار‎ و برای هر محور یک مجری که غالباً از بدنه دانشگاهی است انتخاب می‌شود و شرکت‎ها و سازمان‎ها هم در همین زمینه تجارب و دستاوردهای خود را اختیار ما می‎گذارند تا بدانیم در هر حوزه چه‌کارهایی انجام می‎شود و توانمندی کشور تا چه میزان است. از این رو ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی؛ همکاری میان صنعت و دانشگاه در راستای اجرایی سازی نقشه راه فناوری‌های دریایی شکل می‌گیرد. 


امیرحسین صفر قلی دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی ستاد دریایی معاونت علمی در تعریف تدوین کامل نقشه راه فناوری‎های دریایی بیان کرد: تدوین کامل نقشه راه به زمان وابسته است، که قسمتی از آن به ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و بخش دیگری از آن به سازمان‎ها و مجریان مرتبط است، زیرا روال تدوین هرکدام از محورهای تعریف‌شده، بر انتخاب مجری (هیئت‌علمی دانشگاه)، تهیه پیش‎نویس شناسنامه محور موردنظر، برگزاری جلسات کمیته تخصصی، اعمال‌نظر همه افراد و نهادهای ذی‌ربط در آن و در آخر تدوین آن شناسنامه استوار بوده است که سپری کردن همین مراحل برای هرکدام از محورها زمان‌بر است.


صفر قلی از تعریف پنجاه محور اصلی فناوری دریایی خبر داد و گفت: تمامی محورهای تعریف‌شده تا کنون توانسته‌اند تمامی صنایع و فعالیت‎های دریایی را پوشش دهند، هرچند ممکن است از بین این 50 محور چند محور مخاطب نداشته باشد و یا اینکه موردعلاقه سازمان‎ها و حتی اساتید دانشگاه‎ها نباشد،  بدین‌صورت برخی محورها همانند بحث‌های مخابراتی که تاکنون کسی برای تدوین شناسنامه آن اعلام آمادگی نکرده است بدون شناسنامه بمانند. بنابراین اگر موردتوجه سازمان‎ها و اساتید نباشد، تکمیل نخواهد شد.


صفر قلی ادامه داد: تدوین نقشه راه فناوری دریایی پروسه‎ای نیست، که پایان یابد و پرونده آن بسته شود،  زیرا هرکدام از شناسنامه‎ها باید در سال‎های مختلف پایش و بازنگری شوند و اطلاعات آن بر اساس تغییرات به وجود آمده در سازمان‎ها و شرکت‎های خصوصی و دانش‎بنیان به‎روز شود. 


وی درباره اعتبار تخصیص‌یافته به این طرح با اشاره به اینکه سعی کرده‎ایم با همکاری و حضور سازمان‎ها این شناسنامه‎ها تدوین شود و هزینه زیادی صرف نشود، گفت: همان‌طور که گفته شد مجری این طرح‎ها اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‎ها هستند که در راستای تحقیقات خود چه ما بخواهیم و چه نخواهیم رویه‎ها را موردبررسی قرار می‎دهند زیرا موضوع تخصصی او است و به دنبال آن است که درزمینه موردتحقیقش در دنیا چه‌کارهایی انجام و چه روندی سپری می‎شود.


این فعال حوزه فناوری ادامه داد: در همین راستا، ما از آن‌ها درخواست کرده‎ایم که نتایج حاصل از تحقیقات خود را در قالب گزارشی در اختیار ما هم قرار دهند. تا این مرحله نه آن‌ها از ما انتظاری دارند و نه نیاز است که ما هزینه‎ چندانی صرف کنیم. بااین‌حال سعی کرده‌ایم برای مجریان بسته‌های حماتی مختلفی نظیر کمک‌هزینه حمایت از رساله دکترای دانشجوی وی، حمایت از دوره پسادکترا، فرصت‌های مطالعاتی کوتاه‌مدت، سفر اساتید خارجی به داخل کشور به‌منظور برگزاری کارگاه و سمینار و ... در نظر گرفته‎ایم.


دبیر گروه مطالعات و برنامه‌ریزی ستاد دریایی گفت: بدین‌صورت هم خواسته ما برطرف می‎شود و هم در راستای پژوهش و تحقیقات، از بعد مالی کمکی به آن‌ها ‎شده است.


صفر قلی گفت: پس از تدوین شناسنامه و انتشار آن، برای اجرایی سازی هم بر اساس اهمیت محورها و نیاز شرکت‎ها و سازمان‌ها به هر محور، پروژه‎هایی تعریف می‎شود که با همکاری شرکت‎های مختلف آن پروژه‌ها اجرایی شود و هم نیاز شرکت‌های مرتبط مرتفع می‎شود و هم هم‎افزایی بین سازمان‎ها و شرکت‎ها ایجاد و از موازی کاری جلوگیری می‌شود.


وی گفت: یکی از موضوعات مهم در تدوین شناسنامه‎های محورهای فناوری و نقشه راه فناوری دریایی کشور، احصای وضعیت، توانمندی و زیرساخت‎های صنعتی کشورهای دیگر و کشور خودمان است تا بتوانیم دریابیم که کجا راه هستیم و در چه راهی باید گام برداریم.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156965
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین