بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/02/06 - 00:00
  • - تعداد بازدید: 1786
  • - تعداد بازدیدکننده: 48
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

پایداری اقتصادی در گرو حضور دانش‌آموختگان در مشاغل تولیدی و صنعتی است

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

/Asset/News/News/Image/توسعه پایدار.jpg

مفید گرجی؛ عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان بر لزوم برقراری ارتباط سیستماتیک صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت: ارتباط این دو، زمینه‌ساز بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و توسعه همه‌جانبه است.


وی افزود: در کشورهای پیشرفته مشکلات و مسائل جامعه خاصه صنعت به دانشگاه ارجاع می‌شود و اساتید این موضوعات را در قالب پایان‌نامه، رساله و یا تحقیقات دوره پسادکتری تعریف می‌کنند. با این اقدام هم مشکلات رفع می‌شود و کشور به سمت نقطه مطلوب حرکت می‌کند و هم توان علمی و پژوهشی کشور در مسیر صحیح به کار گرفته می‌شود.


گرجی با اشاره به ضرورت آگاهی کامل از داشته‌ها و دانسته‌های موجود و بومی، ادامه داد: آمایش سرزمین یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه است. اینکه کشور بداند در چه حوزه‌های استعداد و توان دارد و می‌تواند به توسعه برسد و همچنین شناخت کاستی‌ها و کمبودها از ملزومات پیشرفت است.


عضو شورای علمی بنیاد نخبگان استان مازندران تصریح کرد: ایران یکی از 8 کشوری مصرف‌کننده انرژی ناپاک است و تا سال 2030 باید حداقل 10 درصد انرژی خود را از انرژی خورشیدی و پاک تأمین کند. از سوی دیگر پتانسیل بالایی در این حوزه در کشور وجود دارد که اگر توان نیروی متخصص به آن تزریق شود، قطعاً کشور به جایگاه‌های برتر در حوزه انرژی خواهد رسید و به‌تبع آن ثروت‌آفرینی دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی پایدار هم منتج خواهد شد.


گرجی در ادامه با اشاره به لزوم مهارت‌افزایی دانشجویان برای حضور در عرصۀ عملیاتی، گفت: در هیچ کشوری، الزاماً دانشجویان دوره دکتری‌تخصصی به عنوان استاد دانشگاه مشغول فعالیت نمی‌شوند بلکه عده بسیاری از دانش‌آموختگان جذب صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شوند در حالی که در ایران، انگیزه از تحصیل در دوره تحصیلات‌تکمیلی تنها عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه است.


وی افزود: حضور در مشاغل تولیدی و صنعتی علاوه بر اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان و رونق صنعت و در نهایت تولید محصولات باکیفیت، یکی از عوامل مهم در رونق پایدار اقتصادی است.


عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در پایان ورود به عرصه‌های مختلف کارآفرینی را یکی دیگر از راه‌های اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی برشمرد و اظهار داشت: دانش‌آموخته دانشگاهی اگر صنعت‌گر باشد و یا توان مهارتی نسبتاً بالایی داشته باشد می‌تواند در مشاغل خرد به‌عنوان یک کارآفرین موفق شود. البته حضور در این عرصه قطعاً نیازمند حمایت دولتی برای شروع فعالیت هست اما آنچه مهم است، توان و مهارت خود فرد است. از سوی بازار داخل نیز نیازمند ساماندهی و کنترل واردات است تا واحدهای کوچک اجازه بسط و ارتقاء کیفی و کمّی محصولات خود را بیابند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 156067
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین