بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/02/26 - 14:32
  • - تعداد بازدید: 213
  • - تعداد بازدیدکننده: 207
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد ملی نخبگان:

چراغ راه فناوران، نخبگان و اهالی علم و اندیشه هستند

دهقانی با اشاره به تاکیدات و یادآوری‌های مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و فناوری کشور گفت: چراغ راه فناوران، نخبگان و اهالی علم و اندیشه هستند، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با شناخت و آگاهی بالایی که نسبت به اهمیت علم و فناوری دارند از دو دهه قبل تاکنون و در قالب گفتمان نهضت تولید علم بر اهمیت آیه شریفه العلم سلطان تأکید کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، روح الله دهقانی، معاون علمی رییس‌جمهور طی سفر یک روزه خود به استان قزوین با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

آیت الله عابدینی در این دیدار، ضمن قدردانی از تلا‌ش‌های دولت سیزدهم و معاونت علمی در جهاد علمی و فناورانه، اظهار کرد: در استان ما نیز همه بسیج هستند تا در حوزه فعالیت شما آن چیزی که قرار است، اتفاق بیافتد. در واقع یک نوع هماهنگی، دغدغه و درک مسائل در این زمینه در استان ما وجود دارد و خوشبختانه استاندار ما اخیراً توسط وزیر کشور برای مسائل دانش‌بنیان مورد تشویق قرار گرفتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به حرکت ارزشمند معاونت علمی در حمایت از دانشمندان و جوانان متخصص گفت: بسیاری از مسائل کشور ما امروز به مدد شرکت های فناور، نخبگان و متخصصان حل می‌شود و علم از جایگاهی رفیع در مسائل اساسی جامعه، حتی مسائل دینی برخوردار است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: فرصت‌ها و زمینه‌هایی در اختیار شما اندیشمندان پاک، نورانی و دلسوز و مسلمان هست که دیگران این فرصت‌ها را ندارند و باید چنین فرصت‌هایی را دید و قدر دانست. برای تفسیر کلیدواژه‌های علمی در قرآن هم باید از اندیشمندان و اهل دانش و اندیشه کمک گرفت.

وی با اشاره به آیه 33 سوره الرحمن که می فرماید «یا معْشر الْجنّ والْإنْس إن اسْتطعْتمْ أنْ تنْفذوا منْ أقْطار السّماوات والْأرْض فانْفذوا لا تنْفذون إلّا بسلْطانٍ» (ای گروه جنیان و انسیان اگر مى‏ توانید از کرانه ‏هاى آسمانها و زمین به بیرون رخنه کنید پس رخنه کنید ولى جز با به دست آوردن تسلطى رخنه نمى ‏کنید) اظهار کرد: خدای متعال در این آیه نسبت به خمیرمایه و زیرساخت اساسی اندیشه و تفکر بشری امید می‌دهد و می‌فرماید اگر می‌خواهید به طبقات بالای آسمان و اعماق زمین راه پیدا کنید، بدون علم، دانش، وسیله و امکانات محقق نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شهید فخر‌ی‌زاده یک گروهی را بسیج کرده بود که به‌دنبال آیاتی بروند که کلیدواژه‌های علمی در آن دیده می‌شود، برای مثال خدای متعال می‌فرماید ما آسمان‌ها و زمین را با ستون‌هایی برپا نگه داشته‌ایم که شما آن‌ها را نمی‌بینیداین طور سوژه‌ها توجه شهید فخری‌زاده را جلب می‌کرد و به نزدیکان خود می‌گفت این قبیل آیات را مطالعه و جست‌وجو کنید، این قبیل مسائل می‌تواند ما را در مسابقات علمی بین‌المللی جلو بیندازند، چون این‌ها رمزهایی است که خدا به مسلمانان گفته است.

گفتنی است در ابتدای این دیدار  معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به بیان گزارشی از سفر به قزوین پرداخت و گفت: استان قزوین از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند و خوبی برخوردار است که می‌تواند در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پیشرفت و اعتلای کشور شکوفا شود.

دهقانی با اشاره به تاکیدات و یادآوری‌های مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه علمی و فناوری کشور گفت: چراغ راه فناوران، نخبگان و اهالی علم و اندیشه هستند، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با شناخت و آگاهی بالایی که نسبت به اهمیت علم و فناوری دارند از دو دهه قبل تاکنون و در قالب گفتمان نهضت تولید علم بر اهمیت آیه شریفه العلم سلطان تأکید کرده‌اند. امروز نیز ایشان در ذیل گفتمان مردمی سازی اقتصاد بر اقتصاد دانش‌بنیان، تاکید ویژه دارند.

وی ادامه داد: عزم معاونت علمی ریاست جمهوری برای به کارگیری همه ظرفیت‌های علمی و فناورانه و نوآورانه کشور، جدی است و ظرفیت های استان قزوین در گفت و گو با استاندار محترم مورد بررسی قرار گرفت تا قزوین با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و حکمرانی همچون قانون جهش تولید دانش‌بنیان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و رویکرد تحولی بنیاد ملی نخبگان، یکی از استان‌های پیشتاز در توسعه و پیشرفت کشور باشد.



***
برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید
.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 171375
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین