بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/02/10 - 14:25
  • - تعداد بازدید: 4612
  • - تعداد بازدیدکننده: 53
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
دنیای کارآفرینان/

کارآفرینی که ایده‌اش را به بازار جهانی عرضه کرد

کاربردي کردن دانش و آموختهها، کار هر کسي نيست. فرد بايد به چنان خودباوري و تواني برسد که از آموختههايش به بهترين نحو استفاده کند و کاستيهاي بازار هدفش را کشف کند.

~/Asset/News/News/Image/بازار جهانی6.jpg

پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان: مرتضي حيدري، 26 ساله، جواني است که با ايدهاي ناب، آموختههايش را به گوي رقابت آورده است. او دانشآموخته کارشناسي ارشد عمران است و به جاي آنکه منتظر کار بنشيند و فرم استخدام پر کند، آستين همت بالا زده و با استارتآپي از جنس توانمنديهايش، هم خودش و هم هفت نفر ديگر را شاغل کرده است.


اگرچه مرتضي و دوستان استارتآپياش، ساکن اراک هستند، اما ايده «اتوسازه» حالا شکل و شمايل جهاني گرفته و محدود به مرزهاي جغرافيايي نيست. نقشهکشي با کمک اين نرمافزار آنلاين، حالا کار مهندسان عمران را هم راحتتر کرده است. البته مرتضي تاکيد دارد که مشتريانش، افرادي فراتر از گروه مهندسان عمران هستند و همه جامعه را شامل ميشوند.


با اين جوان خلاق استارتآپي، گفتوگويي انجام داديم و از تلخ و شيرينهاي عملي کردن ايدهاش صحبت کرديم.


اگر بخوهيد ايده «اتوسازه» را به زباني خودماني توضيح بدهيد، چه تعريفي از اين استارتآپ داريد؟



اتوسازه در اصل يک نرمافزار آنلاين است که هدف آن مديريت اطلاعات ساختمان در بخش سازهاي است. اولين محصولش نرمافزار آنلاين تهيه نقشههاي اجرايي سازههاي بتني است که بهطور آنلاين به مديريت سازههاي بتني ميپردازد. به اين صورت که مهندس عمران وقتي سازهاي را طراحي ميکند، اطلاعات را به نرمافزار ما ميدهد، پس از بارگذاري اطلاعات طراحي، يک نقشه اجرايي بعد از چند دقيقه، به صورت بهينه تحويل ميگيرند.


 اين نرمافزار آنلاين در چه حوزههاي ديگري ميتواند به کاربرش کمک کند؟


در حوزه سازه و ساختوساز ساختمان، چند محصول تخصصي داريم، مثل تهيه نقشههاي اجرايي سازههاي بتني، پي و فونداسيون و سقف و همينطور قسمتهاي مختلف سازه. بخش ديگر فعاليت اتوسازه، مديريت ساختوساز است که ميتواند اطلاعاتي نظير خريد مصالح را نيز به مالک ساختمان ارائه دهد.


 با اين حساب ميتوان گفت مخاطب اتوسازه، فقط مهندسان نيستند؟


بله، ميتوانم بگويم مخاطب اصلي ما عموم مردم هستند. پس از تهيه نقشه ساختمان که به دست مهندس عمران داده ميشود، مديريت اطلاعات سازهاي نيز ارائه ميشود که اين اطلاعات به مالک عرضه ميشود. درواقع به واسطه اتوسازه، مالک به تمام اطلاعات سازهاي دسترسي دارد.



هزينه استفاده از اين نرمافزار براي مصرفکننده چقدر است؟


بستگي به نوع درخواست مخاطب از نرمافزار دارد، اما قيمت استفاده از اتوسازه در مقايسه با نرمافزارهاي ديگر بسيار ناچيز است. مثلا هزينه نقشه به ازاي هر مترمربع 50 هزار تومان برآورد شده است.


  آيا در داخل کشور، نمونه مشابه اتوسازه وجود دارد؟


نرمافزارهاي آفلايني در حوزههاي تخصصي در بازار وجود دارند، اما هيچيک از آنها به صورت يکپارچه، آنچه را که کاربر نياز دارد، در اختيار او قرار نميدهند. همچنين اطلاعات سازهاي را به صورت آنلاين ارائه نميدهند. از طرف ديگر هزينههاي اغلب آنها بسيار بالاست. در گذشته زماني که خودم به آنها نياز داشتم، به دليل قيمت بالاي آنها، نميتوانستم خريداري کنم. درنتيجه مجبور ميشدم با دست کارم را پيش ببرم که اين کار، زمان زيادي را از من ميگرفت. مسئله ديگري که وجود داشت، محدوديتهاي سختافزاري بود که به دليل وجود اين محدوديتها، ناگزير از صرف نظر کردن از برخي از آيتمهاي اين نرمافزارها ميشدم.


 پس شايد بشود نتيجه گرفت که دليل حرکت شما به سمت استارتآپي شدن و تولد اتوسازه، همين محدوديتهاي نرمافزارهاي آفلاين بوده؟


بله. با توجه به تجربهاي که در عمران داشتم، نياز به يک نرمافزار يکپارچه و ارزانقيمت را بسيار حس ميکردم. از آنجايي که تا حدي از برنامهنويسي و فناوري اطلاعات هم آگاهي داشتم و با استارتآپيها آشنا شدم، چند ماهي روي اين مسئله فکر کردم، تا اينکه يک سال و سه ماه پيش، فعاليت من و تيمم در اين مسير آغاز شد.


 براي آغاز راه از حمايتهاي فرد يا نهادي بهره برديد؟


براي عرضه اين ايده اولين ارگاني که از ما حمايت کرد، پارک علم و فناوري بود و محل کوچکي براي استقرار در اختيارمان گذاشت. با توجه به ماهيت کارمان، وام و تسهيلاتي هم به ما عرضه شد. پس از مدتي هم جزو مشاغل دانشبنيان به حساب آمديم و تحت حمايت شوراي کار قرار گرفتيم و تسهيلاتي هم به اين واسطه در اختيار ما قرار داده شد.


 با چه امکانات اوليهاي، کسبوکار استارتآپيتان را کليد زديد؟


با توجه به کاري که ما شروع کرديم، وجود يکسري لوازم کامپيوتري و الکترونيکي کافي بود. درواقع سرمايه مالي آنچناني نياز نبود، درحاليکه سرمايه اصلي ما، تخصص افراد بود که در اختيار تيم قرار داده شده بود.


کمي هم در مورد تيمتان برايمان بگوييد.


اين تيم با حضور من و يکي از اساتيدم شکل گرفت. خودم که کارشناس ارشد مهندسي عمران هستم و استادم که دکتراي زلزله دارند. کمکم اعضاي مختلف تيم هشت نفره ما، به گروه اضافه شدند. اين اعضا با تخصصهاي مختلف مثل فناوري اطلاعات، مهندسي کامپيوتر و مهندسي عمران گرد هم آمديم.


 تلاشهاي اين تيم هشت نفره، به سودآوري هم رسيده؟


الان که با شما صحبت ميکنم، مدت 20 روز است که نرمافزار در دسترس عموم قرار گرفته است. هنوز تبليغات را شروع نکردهايم.


 آيا نمونه خارجي اتوسازه هم وجود دارد که شما از آن ايده گرفته باشيد؟


اينکه بگويم يک نمونه خارجي درست مثل اتوسازه ما وجود داشته و ما با توجه ماهيت کشورمان، آن را بوميسازي کرده باشيم، بايد بگويم خير. اما چند سالي است که در خارج از ايران درخصوص مديريت اطلاعات ساختمان در صنعتهاي مختلف ازجمله ساختوساز استفاده شده است که البته هيچيک از آنها، به صورت يکپارچه وجود ندارد. من با کنار هم گذاشتن همه اينها و با استفاده از مديريت نرمافزار و ديگر اطلاعات، به فکر طراحي يک نرمافزار يکپارچه، آنلاين و با هزينه بسيار پايين افتادم. شايد بتوان گفت که از نمونههاي خارجي ايده گرفتم.


 تا امروز، سرمايهگذار خارجي هم به سراغ اتوسازه آمده؟


بله، با چند سرمايهگذار خارجي در حال مذاکره هستيم. با توجه به ماهيت آنلاين بودن اتوسازه، هيچ محدوديت مکاني براي جهاني شدن آن وجود ندارد. يکي از دلايلي که سرمايهگذاران خارجي زود به سراغ اتوسازه آمدهاند، حتما همين است.


 مهمترين مشکلي که در مسير شکلگيري اتوسازه وجود داشت، چه بود؟


غير از مشکلات مالي که هميشه وجود دارد، مسئلهاي که من را بسيار با چالش روبهرو کرد، کمبود نيروي متخصص بود. متاسفانه يافتن نيروي متخصصي که موضع ما را درک کند و بتوانيم از توان علمي او استفاده کنيم، بسيار کم بوده و هست. با توجه به شرايط کاري و تواناييهايي که براي تشکيل تيم لازم داريم، نيروي متخصصي در اختيار نداريم. فارغالتحصيلان تخصصهاي مختلف بسيار زيادند، اما متاسفانه در مقام عمل، متخصص نيستند. به عقيده من، امروزه بسياري از دانشجوها نه هدف دارند و نه تخصص و مهارت ياد ميگيرند.


 اگر برگرديد به 15 ماه پيش و تازه تصميم به استارتآپي شدن بگيريد، قبل از آن، چه ميکنيد؟ آيا همين مسير را طي ميکنيد؟


اگر به عقب برگردم، بازار ايدهاي را که در ذهن داشتم، بيشتر بررسي ميکنم و ميسنجم. براي رفع نيازي که مطرح کردم، به دنبال راهحل ميگردم. به بررسي اين موضوع ميپردازم که آيا مخاطبان، همين نياز را دارند؟ آيا حاضرند براي رفع اين نياز به روشي که من در ذهن دارم، هزينه کنند؟ اگر به عقب برگردم، زودتر اين محصول را تست ميکنم و با مخاطب وارد تعامل ميشوم. وقتي ميخواهي يک استارتآپي شوي، بيش از هر چيز به يک نگاه ايدهآلگرايانه که در ذهن داري، فکر ميکني و بعد شروع ميکني. در ابتدا از گفتن ايده خود به اطرافيان و سنجيدن بيشتر آن ميترسيم و نگرانيم که مبادا با مطرح کردن اين ايده، ديگران آن را بدزدند. ما استارتآپيها مشکلي که داريم، اين است که خيلي اوقات، نگاه واقعبينانهاي نداريم. نبايد از مطرح کردن ايدههايمان بترسيم. بايد به اين فکر کنيم که اگر اين ايده آنقدر ساده است که هر کسي ميتواند آن را شروع کند، همان بهتر که شروع نکنيم. به کساني که قصد دارند استارتآپي شوند، توصيه ميکنم پيش از هر کاري، ايده و مخاطبان اين ايده را بيشتر بسنجند. 


نکته ديگري که بايد بسيار به آن توجه کرد، اين است که بايد دانست استارتآپي شدن گاهي پر از شادي و اميد است و گاهي سرشار از نااميدي. با اين وجود نبايد نااميد شد و با تشکيل يک تيم متخصص، بايد به کار ادامه داد.„


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 150078
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین