کارآفرینی، فرآیند ارزش آفرینی، خلق ثروت و سازمان، روش یا محصول جدید و در مجموع فرآیندی فراتر از شغل و حرفه بلکه یک شیوة زندگی است.
در این کارگاه، ضمن اشاره به مفهوم کارآفرینی، عنوان شد: کارآفرینی فرآیند ارزش آفرینی، خلق ثروت، فرآیند تخریب خلاق، خلق سازمان جدید، روش جدید یا محصول جدید و در مجموع فرآیندی فراتر از شغل و حرفه بلکه یک شیوة زندگی است.
در ادامه گفته شد: هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجراء یک پروژه اقتصادی (طرح درآمدزا) را ضمن ساماندهی مجموعه خلاقیتها و فرصتها، همراه با سازماندهی منابع با تقبل ریسک و شکست به عهده گیرد، کارآفرین نامیده میشود.
در ادامه پس از بررسی مفهوم خودشناسی و اهمیت آن در روند زندگی یک کارآفرین، به بررسی اهداف، استعدادها، علایق و تیپ شخصیتی، پرداخته و به به منابع مهم ایدهپردازی اشاره شد.
بررسی مشکلات مردم در رابطه با محصولات موجود (نارضایتی، خواستههای جدید)، بررسی محصولات موجود (جایگزینی/جانشینی، مکمل، تغییر مواد، تغییر طرح)، بررسی فهرست واردات به کشور، بررسی منابع تولید (مواد، نیروی کار، انرژی، حملونقل، زمین) به لحاظ وجود مزیت (هزینه ،کیفیت و دسترسی)، بررسی تحولات تکنولوژی (دانش جدید، مطالعات تحقیق و توسعه، تنگناهای تکنولوژی) از مهمترین موضوعاتی است که یک کارآفرین باید به آنها توجه کند.
همچنین بررسی مشکلات تولیدکنندگان (تحقیق و توسعه شرکتها، مهندسان صنایع، مدیران تولید، طراحان و استادکاران باتجربه)، استفاده از نظرات فعالان بازار (طراحان محصول، مشاوران، مدیران و کارکنان توزیع، تولیدکنندگان حرفهای)، تحلیل روندهای جمعیتی (مهاجرتها، تغییر سنی و...)، تحولات سیاسی و نظامی و روابط خارجی، استفاده از فهرست مشاغل موجود در سایر کشورها، تجربه قبلی (کارآفرین/دیگران، مجلات تجاری، نمایشگاههای بازرگانی، اینترنت، دوستان و آشنایان، واحدهای ورشکست) و رویدادها و حوادث طبیعی و اجتماعی، از مهمترین منابع ایدهپردازی هستند.
غربال ایدههای در دسترس، بررسی روشهای صحیح بررسی بازار و نوشتن مدل بوم کسبوکار از دیگر مباحث این کارگاه بود.