بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/01/22 - 13:36
  • - تعداد بازدید: 1729
  • - تعداد بازدیدکننده: 352
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در گفت‌وگو با رؤسای بنیادهای نخبگان استانی مطرح شد/ 1

کارگروه‌های تخصصی؛ حلقۀواصل تفکر نخبگانی به مشکلات جامعه

راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی بر مبنای مزیت‌های بومی، مقتضیات اجتماعی و چالش‌های موجود در استان‌ها یکی از اولویت‌های کاری بنیادهای نخبگان استانی در سال‌ گذشته بود.

~/Asset/News/News/Image/نقشه ایران.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یکی از فعالیت‌های مهم بنیادهای نخبگان استانی در سال گذشته، ایجاد و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی بر مبنای مزیت‌های بومی، مقتضیات اجتماعی و چالش‌های موجود در استان‌ها بود.


این اقدام که با هدف تبدیل قابلیت‌های بومی به مزیت‌های رقابتی در اولویت‌کاری بنیادهای نخبگان استانی قرار گرفته است، نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعۀ بومی، پایداری اقتصادی و اشتغال‌زایی و همچنین ماند نخبگان در چرخۀ خدمت‌رسانی به جامعه خواهد داشت.


در همین رابطه، نقطه‌نظرات جمعی از رؤسای بنیادهای نخبگان استانی را جویا شدیم که در ادامه می خوانید:


کارگروه تخصصی، راهی برای توسعۀ زیست‌بوم فناوری


رحمت صادقی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان کردستان بسترسازی برای ایجاد ارتباط و تعامل هم‌افزا میان اجتماع تخصصی با بخش‌خصوصی فعال و دستگاه‌های اجرایی مرتبط را یکی از نتایج فعالیت کارگروه‌های تخصصی می‌داند و معتقد است: با ایجاد کارگروه‌های مناسب می‌توان مزیت‌های نسبی و بالقوه موجود را به اولویت‌های اقتصادی تبدیل کرد.


وی می‌افزاید: تشکیل و راه‌اندازی کارگروه‌های تخصصی علاوه بر اثرگذاری مثبت در اقتصاد استان، تأثیر بسزایی در ترویج گفتمان دانش‌بنیان و ایجاد زیست‌بوم فناوری دارند البته به شرطی که دیگر دستگاه‌ها و نهادها نیز خود را مکلف به همکاری با این کارگروه‌ها بدانند.


کارگروه تخصصی؛ زیربنای برون‌رفت از چالش‌های درون‌استانی است


سید سعیدرضا احمدی‌زاده؛ رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی نیز گسترش تعامل سطوح مختلف حاکمیتی با کانون‌های تفکری نخبگانی را یکی از دستاوردهای کارگروه‌های تخصصی قلمداد می‌کند.


وی می‌گوید: بنیاد ملی نخبگان با عنایت به سند راهبردی کشور در امور نخبگان مبنی بر گسترش تعامل سطوح مختلف حاکمیتی با کانون‌های تفکر نخبگانی به منظور مشارکت آنان در امور مسئله‌شناسی دستگاه‌های اجرایی با حضور فعال نخبگان در فرآیند آینده‌نگری، تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی و اتاق‌های فکر را با حضور نخبگان، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های استان و نمایندگان دستگاه‌اجرایی در دستور کار خود دارد.


رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت تزریق فناوری‌های جدید و ایجاد نگاه فناورانه در صنعت استان، بر لزوم تزریق فناوری‌های نو به حوزه‌های مختلف، تأکید می کند و می گوید: این کارگروه با حضور نخبگان، صاحب‌نظران، صنعتگران و مدیران استان تشکیل می‌شود تا با ارائه فناوری‌های نوین و تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف، زمینۀ ایجاد تحول در زنجیرۀ ارزش‌آفرینی را ایجاد کنند.


کارگروه تخصصی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌های احتمالی دارد


مجتبی بنیادیان؛ رییس بنیاد نخبگان چهارمحال‌و‌بختیاری، آسیب‌شناسی، شناخت، پیشگیری و درمان آسیب­های احتمالی در بخش‌های مختلف را از جمله وظایف کارگروه‌های تخصصی برمی‌شمارد و با تأکید بر ضرورت تشکیل و نقش مهم این کارگروه‌ها در حل مشکلات و معضلات بومی استان، می‌گوید: در این کارگروه‌ها تلاش می‌شود با تجمیع گروهی متشکل از نخبگان، سرآمدان، صاحبان علم و تجربه، ضمن احصاء مشکلات و بررسی آنها، راه‌های رفع مسائل و چالش‌های درون‌استانی نیز شناسایی و زمینۀ لازم برای اجرایی‌شدن آنها فراهم شود.


کارگروه، زمینه‌ساز ایجاد ارتباط نخبگان با بخش‌های مختلف جامعه است


همچنین محمد محمدرضایی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان قم، بهره‌گیری فکری و ارتباط با اجتماعات نخبگانی را مهمترین هدف کارگروه‌های تخصصی می داند و معتقد است: ایجاد زمینه برای ارتباط نزدیک اجتماعات نخبگانی با مسایل و موضوع‌های تخصصی در استان و بهره‌گیری از دیدگاه‌های نخبگان آنان برای حل مشکلات استان از اقدامات کارگروه‌های تخصصی است.


وی ایفای نقش اتاق فکر در موضوع‌های تخصصی مرتبط با توسعه استان و ایجاد هماهنگی میان نهادهای استانی به منظور اجرای تصمیم‌های کارگروه را از دیگر وظایف کارگروه‌های تخصصی محسوب می‌کند.


کارگروه حلقۀوصل تخصص و مشکلات است


محسن جهانشاهی؛ رئیس بنیاد نخبگان استان مازندران با اشاره به روند و ضرورت تشکیل کارگروه‌ها، ایجاد کارگروه را برای حل معضلات و مشکلات لازم می‌داند و می‌افزاید: کارگروه حلقۀوصلی است که مشکلات و معضلات را از طریق  نخبگان و سرآمدان و تعامل‌ آنان با سازمان‌های مربوط حل می‌کند.


وی توسعۀ همکاری نهادهای فرهنگ خاصه صداوسیما را گامی مهم در اثرگذاری بیشتر کارگروه‌های تخصصی می داند.


 


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 153925
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین