بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN

 

بنیاد ملی نخبگان هر ساله به منظور هدایت هدفمند دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ‌کشور و پشتیبانی از فعالیت‌های نخبگانی آنان، به تعدادی از دانشجویان و طلاب صاحب استعداد برتر کشور تسهیلاتی را در سه مقطع «کارشناسی/ سطح 2»، «کارشناسی ارشد/ سطح 3» و «دکتری تخصصی/ سطح 4 و بالاتر» اعطا می‌کند.

 

 

 

 

دانشجویان برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، باید مشغول به تحصیل در یکی از دوره‌های «کارشناسی»، «کارشناسی ارشد»، «دکتری تخصصی» یا «دکتری حرفه‌‌ای» باشند و علاوه بر کسب حداقل امتیاز از فعالیت‌های نخبگانی، در مقایسه با سایر متقاضیان، امتیاز بالاتری را به دست آورند.

یادآوری: جزئیات هر یک از فعالیت‌های نخبگانی و امتیاز متناظر آن، در شیوه‌نامه طرح شهید وزوایی (ویژه دانشجویان دانشگاهی) قابل مشاهده است.

 

 

طلاب برای بهره‌مندی از تسهیلات این شیوه‌نامه، باید مشغول به تحصیل در یکی از مقاطع «سطح 2»، «سطح 3» یا «سطح 4 و بالاتر» باشند و علاوه بر احراز شرایط عمومی و اختصاصی، حداقل امتیاز را از فعالیت‌های نخبگانی کسب کرده و به تأیید شورای شناسایی حوزوی برسند.

 

یادآوری: جزئیات هر یک از فعالیت‌های نخبگانی و امتیاز متناظر آن، در شیوه‌نامه طرح شهید وزوایی (ویژه طلاب حوزه‌های علمیه) قابل مشاهده است.

 

 

یادآوری: جزئیات و نحوه اعطای هر یک از تسهیلات، در شیوه‌نامه ذی‌ربط (ویژه دانشجویان و ویژه طلاب) قابل مشاهده است.

 

 

 

 

بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریت‌های خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاه‌های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه‌ریزی کرده است.

رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها شامل: علم، فناوری، فرهنگ، نوآوری، قرآن، هنر، ادب و... و همچنین توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است.

 

 

شهید محسن وزوایی

 

محسن وزوایی، 5 مرداد ماه سال 1339 در محله نظام‌آباد تهران، در دامان خانواده‌ای اصیل و مذهبی دیده به جهان گشود. وی دوره دبستان و متوسطه را با نمرات عالی سپری کرد و دوره دبیرستان را در مدرسه دکتر هشترودی تهران گذراند. محسن وزوایی، در سال‌های نوجوانی با راهنمایی‌های مؤثر پدرش، مرحوم حاج حسین وزوایی که از هم‌رزمان مرحوم آیت اللّه کاشانی بود، قدم به وادی مبارزات ضد استبدادی گذاشت. 

وی در سال ۱۳۵۵ به دانشگاه راه یافت و در رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد. پس از ورود به دانشگاه، به جریان مکتبی انجمن‌های اسلامی دانشجویان این دانشگاه پیوست و هم‌زمان با شرکت در فعالیت‌های سیاسی و جلسات عقیدتی، از سال 1356 مسئولیت هدایت و جهت‌دهی به مبارزات دانشجویی ضد دیکتاتوری را در سطح دانشگاه شریف عهده‌دار شد. در سال‌های ورودش به دانشگاه، نقش فعالی در تشکیلات اسلامی دانشگاه از خود نشان می‌داد. این جوان مبارز و پرشور، از تظاهرات خونین 17 شهریور سال 1357 تا 12 بهمن 1357 و ورود امام خمینی(ره) به ایران، در همه صحنه‌ها از جمله پیشتازان و جلوداران تظاهرات مردمی بود. او در روزهای پرتلاطم انقلاب نیز نقش حساس هدایت را بردوش می‌کشید و در درگیری‌های مسلحانه و سرنوشت ساز 19 بهمن تا 22بهمن 1357، حضوری پرثمر داشت. محسن وزوایی در تصرف دو پادگان مهم جمشیدیه و عشرت‌آباد نیز شهامت بالایی از خود نشان داد.

محسن وزوایی به دنبال تجاوز عراق به ایران، داوطلبانه به جبهه غرب عزیمت کرد. او در طول جنگ تحمیلی، در عملیات‌های متعدد با مسئولیت‌های گوناگون حضور داشت. در 20 آذر 1360، در عملیات مطلع‌الفجر فرمانده بود. در اسفند سال 1360 فرمانده گردان حبیب بن مظاهر و تیپ تازه تأسیس محمد رسول اللّه(ص) گردید که در عملیات فتح المبین، این گردان نوک عملیات بود.

با تأسیس تیپ 10 سیدالشهداء، فرمانده این تیپ شد. همین تیپ، در 23 فروردین ماه 1361 وارد عملیات بیت المقدس شد و برای اجرای بهتر عملیات، با تیپ حضرت رسول صلی الله علیه و آله ادغام گردید و محسن وزوایی نیز فرماندهی محور اصلی را عهده‌دار شد.

محسن وزوایی، این عاشق وارسته و آگاه، پس از ماه‌ها مجاهدت و مبارزه با دشمنان اسلام و حماسه‌آفرینی در عملیات‌های متعدد و به ویژه بیت‌المقدس، سرانجام در دهم اردیبهشت ماه سال 1361، در 22 سالگی هنگام هدایت نیروهای تحت امر خود، بر اثر اصابت گلوله و ترکش به شهادت رسید.[1]


[1] منبع: www.shohadayenokhbe.ir

سامانه ی گفتگوی آنلاین