بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/09/12 - 13:51
  • - تعداد بازدید: 1930
  • - تعداد بازدیدکننده: 133
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در شیراز صورت گرفت/

برگزاری دوره تربیت مربی خلاقیت و ایده‌پردازی

مرحله اول دوره تربیت مربی خلاقیت و ایده‌پردازی (جایزه امید) در شیراز برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/DSC_0190(1).JPG

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اولین مرحله از دوره تربیت مربی خلاقیت و ایده‌پردازی (جایزه امید) با شرکت جمعی از معلمان شهرستان‌های خنج و لامرد به همت بنیاد نخبگان استان فارس در پژوهشسرای دانش‌آموزی رازی شیراز برگزار شد.


این دوره آموزشی بر اساس نیاز به آموزش و ترویج مبانی مرتبط با خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری و آنچه به عنوان نوارزش‌آفرینی از آن یاد می‌شود و همچنین تمرکززدایی از آموزش این مباحث از مرکز استان به شهرستان‌های مختلف، هدف‌گذاری شده است. مبانی نظری و عملی که در این دوره طراحی و آموزش داده می‌شود منطبق با آخرین روش‌ها و مباحث آموزش خلاقیت در دنیا است.


در مرحله اول، چهار سرفصل اصلی با عنوان‌های تئوری‌های خلاقیت، تکنیک‌های خلاقیت، روانشناسی آموزش خلاقیت و انواع خلاقیت و موانع مرتبط با آن ارائه شد.


در این کارگاه، تئوری‌های خلاقیت و ایده پردازی در کنار برنامه‌های عملی خلاقیت که بر پایه این تئوری‌ها پایه‌گذاری شده بودند، ارائه شد. همچنین از معلمان خواسته شد تا با در نظر گرفتن اصول هر نظریه به بیان برنامه‌ای که می‌توان از قالب آن نظریه به دست آورد، بپردازند. در بخشی دیگر از این کارگاه، توضیحاتی در مورد مدارس فصلی خلاقیت و ایده‌پردازی ارائه شد و معلمان دوره با نظریه‌هایی که پایه و اساس این مدارس را تشکیل می‌دهند، آشنا شدند. همچنین این معلمان با کارگاه‌هایی که در مدارس فصلی خلاقیت و ایده‌پردازی برگزار می‌شود، آشنا شدند.


کارگاه دوم، تکنیک‌های خلاقیت بود که به مدت چهار ساعت برگزار شد. در این کارگاه نیز معلمان با اصول نظری و عملی سه تکنیک خلاقیت و ایده‌پردازی اعم از طوفان فکری، استخوان ماهی و اسکمپر آشنا شدند. همچنین در بخش‌هایی از این کارگاه، معلمان به انجام فعالیت‌هایی در راستای انجام این تکنیک‌ها در شرایط مختلف آموزشی پرداختند.


در بخشی از کارگاه نیز آموزش‌هایی با محوریت طراحی نقشه ذهن انجام شد و معلمان نیز فعالیتی در این راستا انجام دادند. در مراحل بعدی این دوره، معلمان با انواع دیگر تکنیک‌های خلاقیت آشنا خواهند شد.


سرفصل روانشناسی آموزش خلاقیت یکی دیگر از سرفصل‌های این دوره بود که در روز دوم و به مدت چهار ساعت برای معلمان ارائه شد. در این کارگاه موضوعاتی از قبیل رویکردهای موجود در رابطه با خلاقیت، ویژگی‌های شخص خلاق، خلاقیت و مغز، کلاس خلاق و یادگیری خلاق و روش‌های تدریس خلاقیت برای معلمان به‌صورت تعاملی و کارگاهی ارائه شد. در نهایت معلمان شرکت‌کننده در این کارگاه با برخی اصول در طراحی و محتوا سازی کارگاه‌های خلاقیت آشنا شدند.


در نهایت معلمان در کارگاه انواع خلاقیت و موانع مرتبط با آن شرکت کردند. این کارگاه نیز که همانند کارگاه‌های دیگر چهار ساعت به طول انجامید. معلمان را با موانع مختلف خلاقیت از جمله موانع ادراکی، محیطی، شخصیتی و غیره آشنا ساخت. این کارگاه از آن رو برای معلمان از اهمیت بالایی برخوردار بود که به آنها کمک می‌کرد تا با دید وسیع‌تری نسبت به موانع موجود به طراحی و اجرای برنامه‌های خلاقیت و ایده‌پردازی در مناطق خود و در آینده بپردازند.


معلمان شرکت‌کننده در این دوره می‌بایست طرح آموزش خلاقیت و ایده‌پردازی خود را بر اساس آموزش‌های ارائه شده در مرحله اول در مدت زمان یک ماه تهیه و به کمیته علمی مدارس فصلی خلاقیت و ایده‌پردازی ارائه دهند. همچنین، در آغاز مرحله دوم آزمونی از مباحث ارائه شده در مرحله اول از معلمان به عمل خواهد آمد.

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 150810
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین