ذوالعدل با اشاره به ظهور رشتههایی مانند روانشناسی صنعتی، گفت: در دنیای امروز هیچ علمی، بدون تعامل با دیگر علوم کامل نیست.
![~/Asset/News/News/Image/دانشگاهها.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/دانشگاهها.jpg)
محمد ذوالعدل؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی یاسوج در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه تحقیق برای پی بردن به حقیقت انجام میشود، گفت: در علوم مختلف نیز پژوهش و تحقیق برای پی بردن به اصول منطقی علم و یافتن حقایق کاربردی انجام میشود.
وی افزود: تحقیق، جستجوی مستمر در فرآیند سیستماتیک برای یافتن دانستهها، روشنسازی یافتهها، کلاسبندی آموختهها و تولید دانش جدید است که در ایران غالباً این فعالیتها در رشتههای علومپایه و مهندسی انجام می شود.
ذوالعدل با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در علومپزشکی، اظهار داشت: بسیاری از فعالیتهای انجام شده در علومپزشکی، براساس یافتهها و دادههای موجود در علوم دیگر انجام میشود تا جاییکه در اقدامات بهداشتی و درمانی نیز اثرگذاری مطلوبی دارد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی یاسوج تصریح کرد: پیشبینی آینده و برنامهریزی دقیق و منطقی برای آن یکی از فواید مهم تحقیق و پژوهش در علومپزشکی است خاصه در دورۀ جدید که پزشکی از حالت مکانیکی خارج شده و نگاه آسیبشناسانهای در آن حاکم شده است.
وی ادامه داد: پزشکی امروز به جای نگاه به بیماری، متمرکز بر بیمار است و از آنجایی که بیمار، یک انسان است و انسان پیچیدگیهای خاص، روابط و تأثیرپذیریهای منحصربفرد خود را دارد و هر بیماری در هر بخش از بدن که باشد، انسان را دچار مشکل میکند؛ بنابراین درمان بیماری نیازمند نگاه همهجانبه به جنبههای مختلف اجتماعی، روانی، ساختاری، روحی، روانی و غیره بیمار است.
ذوالعدل تأکید کرد: امروزه مرزهای دانش در هم تنیده شدهاند و بستری از دستاوردها از مسیر همافزایی بین علوم انجام میشود. به عنوان نمونه اخترعات بسیاری در زمینههای پزشکی ثبت شدهاند که نقش مهمی در ارتقاء تکنیک و نوآوری در بخش درمانی و بهداشتی داشتهاند. در واقع علوم به تنهایی ابتر و ناقص هستند به همین دلیل ظهور رشتههایی مانند مهندسیپزشکی را شاهد هستیم.
عضو هیئتعلمی دانشگاه علومپزشکی یاسوج یادآور شد: کشورهای پیشرفته براساس نیازهای موجود، رشتههای دانشگاه را تعریف میکنند. در همین تفکر است که نیاز به دانشگاه نسلسوم و کارآفرین احساس و احصاء میشود. به عبارت دیگر، در این کشورها دانشگاه محلی برای رفع نیازهای جامعه، بهبود کیفیت زندگی اجتماع و همچنین اثرگذاری مثبت بر روند توسعه و پیشرفت است.
ذوالعدل خاطرنشان کرد: مزیتهای بومی و منطقهای یکی از پایههای تعریف رشتهها و قطبهای علمی است. به عنوان نمونه در کشوری به پهناوری ایران، برخی مناطق در پوشش گیاهان دارویی، برخی به دلیل نزدیکی به دریا و آبهای آزاد در حوزۀ دریایی و زیستمحیطی و برخی در گرشگردی پتانسیل بالایی دارند. توجه به هر مزیت، علاوه بر رشد منطقه برای کشور نیز نافع خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه حتی رشتههای نوظهوری مانند روانشناسی صنعت تعریف شده است. این یعنی برای رسیدن به نقطۀ مطلوب و جامعهای پیشرفته که صنعت آن پیشران و شرکتهای آن معتبرترین برندهای جهانی باشند، نیازمند تلفیق تخصصها هستیم تا از طریق بارش فکری و نگاه همهجانبه به مسائل مشترک، بتوان راهحل منطقهای برای حل آنها یافت.