بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/05/03 - 12:27
  • - تعداد بازدید: 4317
  • - تعداد بازدیدکننده: 49
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان:

دانش‌آموخته باید در مسیر استخدام‌کردن باشد و نه استخدام‌شدن

معین‌فرد با اشاره به لزوم توسعۀ فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی، گفت: تحت هر شرایطی، حالت ایده‌آل اشتغال برای دانش‌آموختۀ دانشگاهی کارآفرینی است.

~/Asset/News/News/Image/783-11-1b.jpg

حمید معین‌فرد؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم توسعۀ فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی، گفت: تحت هر شرایطی، حالت ایده‌آل اشتغال برای دانش‌آموختۀ دانشگاهی کارآفرینی است.


وی با بیان اینکه دانش‌آموخته باید در مسیر استخدام‌کردن باشد و نه استخدام‌شدن، انجام پروژه‌های صنعتی را یکی از راه‌های توانمندسازی دانشگاهیان در عرصه‌های کارآفرینی دانست و افزود: انجام پروژه‌های عملی و واقعی که نیاز و چالش جامعۀ بومی خاصه صنعت است، می‌تواند اعتمادبه‌نفس و مهارت‌کافی را در دانش‌آموختگان به‌ویژه مستعدان‌برتر برای کارآفرینی‌‎ ایجاد کند.


معین‌فرد ادامه داد: تشکیل گروه‌های پژوهشی و توانمند حتی در دوره‌های دانشجویی، زمینه‌ساز ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور است؛ به شرطی که زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای فعالیت هدفمند آنها فراهم باشد. 


این محقق مهندسی مکانیک با اشاره به عدم‌ارتباط سیستماتیک دانشگاه و صنعت، یادآور شد: دانشگاه قطعاً توان و ظرفیت رفع معضلات و مشکلات صنعت را دارد و این موضوع یک امر انکارناپذیر است اما صنعت در بسیاری موارد به دنبال بهانه‌جویی است. علاوه بر آن، برخی اساتید دانشگاه نیز انگیزه لازم را ندارند چراکه قطعاً چاپ مقاله، اقدامی آسان‌تر از انجام پروژه‌ عملیاتی است خاصه زمانی که امتیاز بیشتری نیز آئین‌نامه‌های ارتقاء دارد.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: انجام پروژه‌های صنعتی و عملی، هزینه‌بر و تأمین مالی آنها دشوار است اما خروجی آنها قطعاً در دستۀ منافع ملی قرار می‌گیرد.


وی ادامه داد: بسیاری اساتید حتی در آزمایشگاه و کارگاه نیز روی موضوعات تئوری تأکید دارند و این روندی است که سیاست‌گذاری‌های اشتباه ترسیم کرده است.


معین‌فرد با اشاره به اهمیت برگزاری دوره‌های کارآموزی و کارورزی در صنعت، تصریح کرد: برگزاری این دوره‌ها مخصوصاً پس از پایان تحصیل، نقش مهمی در باز شدن دید صنعتی دانش‌آموختگان دارد. از سوی دیگر، می‌‍توان استارت‌آپ‌ها را نیز توسعه داد.


وی تأکید کرد: در همه دنیا، غالباً استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند اما در همان موارد معدود که به محصول منجر می‌شود، نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در پویایی اقتصاد و حصول ارزش‌افزوده دارند.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان خاطرنشان کرد: شرکت‌های بسیار خوبی در حوزۀ برگزاری استارت‌آپ وجود دارند که می‌توانند با حضور در این عرصه، نقش مهمی در آموزش کارآفرینی داشته باشند.


  


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 151634
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین