بزاززاده میگوید: استارتآپ با ایده آغاز، با سرمایهگذاری پایهریزی و با شتابدهنده نتیجهبخش میشود؛ در این چرخه حضور فعال و ریسکپذیری سرمایهگذار یک رکن محسوب میشود.
مهرداد بزاززاده؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی مالکاشتر در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم حرکت به سمت خصوصیسازی و کارآفرینی، گفت: سیاستگذاریها باید به نحوی باشد که دانشآموختگان خاصه مستعدانبرتر به سمت خوداشتغالی و کارآفرینی حرکت کنند.
وی افزود: با توجه به تعدد فارغالتحصیلان، برگزاری استارتآپها و توسعۀ مشاغل از طریق بکارگیری ظرفیت بخشخصوصی یکی از ضروریات امروز کشور است. در واقع، دانشآموختۀ دانشگاهی باید بتواند از منابع غیردولتی به درآمد برسد تا ضمن اثرگذاری، ارزشافزوده نیز خلق کند.
بزاززاده با اشاره به اهمیت مهارتآموزی دانشجویان در عرصههای کارآفرینی، ادامه داد: دانشگاه رسالت خود را آموزش مباحث کلی، اساسی و دانشافزایی است به خوبی انجام میدهد و با توجه به تعداد دانشجو، توان ارائۀ مباحث عملیاتی را ندارد؛ در چنین شرایطی استفاده از ظرفیت مراکز تحقیقاتی برای مهارتآموزی و ارتقاء توان عملیاتی افراد یک ضرورت است.
این محقق هوافضا اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی میتوانند به خوبی خلاء موجود بین دانشگاه و صنعت را پر کنند و فرد دانشآموخته را برای فعالیت اثرگذار در جامعه و صنعت آماده کنند.
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی مالکاشتر کارگروهی بین دانشکدهها را از دیگر روشهای مهارتآموزی برشمرد و تصریح کرد: میتوان با همکاری دپارتمانهای مختلف، ضمن تعریف واحدهای درسی عملی، پروژههای مشترک نیز تعریف کرد تا افراد در سایۀ انجام تحقیقات کاربردی با فضای واقعی کار و اشتغال آشنا شوند و مهارت کافی را کسب کنند.
بزاززاده برپایی استارتآپها را اقدامی مناسب توصیف کرد و اظهار داشت: استارتآپ با ایده آغاز، با سرمایهگذاری پایهریزی و با شتابدهنده نتیجهبخش میشود. در این چرخه که حمایتهای دولتی نیز نقش مؤثری در آن دارد، حضور فعال و ریسکپذیری سرمایهگذار یک رکن محسوب میشود.
وی اضافه کرد: تعداد و ظرفیت سرمایهگذاران در کشور کم نیست اما این افراد ترجیح میدهند در عرصههای دیگر سرمایهگذاری کنند چراکه به دلیل ساختار اقتصادی کشور، فرد میتواند بدونریسک و با بالاترین درجۀ اطمینان به درآمد بالا دست یابد؛ به همین دلیل برای ترغیب و تشویق این افراد به سرمایهگذاری نیاز به سیاستهای تشویقی احساس میشود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی مالکاشتر در پایان تأکید کرد: گرچه هر دانشگاهی در سطح کلان زمینۀ فعالیت منحصربفرد خود را دارد اما دانشگاه باید رسالت منطقهای خود را نیز انجام دهد و نقش تعیینکننده در توسعه و پیشرفت استان ایفا کند. به عبارت دیگر، حرکت در مرز دانش نباید سبب غفلت از مسائل بومی، استانی و منطقهای شود.