کنعانی گفت: روند اجرای پروژهها در طرح شهید احمدیروشن باید به گونهای باشد که دانشجو خود را متعهد به کار بداند و به جای برچسب نخبگی زدن به خود، بداند که در میدان عمل باید رفتاری مسئولانه نسبت به پروژه داشته باشد.
![~/Asset/News/News/Image/کار تیمی.jpg](/thumbnail/550-h_100/uploads/1/old/Asset/News/News/Image/کار تیمی.jpg)
منصور کنعانی؛ عضو هیئتعلمی دانشگاه شیراز در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به مزایای طرح شهید احمدیروشن، گفت: این نوع حمایت قطعاً شیوة بهتری از انواع قبلی است چراکه فرد هم تیمسازی و اقتضائات و البته ابعاد آن را یاد میگیرد و هم ارتباط نزدیکتری بین دانشجو و اساتید ایجاد میشود.
وی افزود: در این روند اگر محصول و نتیجة حاصلشده نیز بتواند یکی از نیازهای واقعی را پوشش دهد، خروجی طرح بهینه خواهد بود.
کنعانی با اشاره به برخی از چالشهای موجود در این نوع فعالیت پژوهشی، گفت: روند اجرای پروژهها در طرح شهید احمدیروشن باید به گونهای باشد که دانشجو خود را متعهد به کار بداند و به جای برچسب نخبگی زدن به خود، بداند که در میدان عمل باید رفتاری مسئولانه نسبت به پروژه داشته باشد.
استاد خبره پنجمین دورة طرح شهید احمدیروشن اضافه کرد: در این طرح قالب و مدل «حمایت در برابر کار» برای بازیگرانی تعریف شده است که قواعد سیستم واقعی کار و اشتغال را نمیدانند و نمیدانند در سیستم شرکتی و اشتغال، افراد بر اساس میزان تعهد و فعالیت مفیدی که انجام میدهند میتوانند از حمایتها و امکانهای مالی بهرهمند شوند.
استاد رشتة مهندسی مواد تصریح کرد: گرچه مهمترین هدف این طرح آموزش و توانمندی مستعدان برای حضوری موفق در عرصههای دانشبنیان است اما این نباید به معنای بیاهمیت بودن نتیجة کار تعبیر شود؛ فرد باید بداند که نسبت به کار تعهد دارد و باید رابطة متناسبی با پروژه ایجاد کند. با این دید میتوان هسته را به شکل پویا حفظ کرد و روابط مرسوم اقتصادی و شرکتی را که پویایی سیستم و هسته به آن وابسته است، ایجاد کرد.
کنعانی حس تعلق و مالکیت به پروژه را یکی از موارد مهم در موفقیت هستهها عنوان و تصریح کرد: تعریف و ایجاد هسته بر مبنای نیازهای واقعی میتواند افراد و گروههای فعالی را برای رفع مشکلات موجود تربیت کند؛ به عبارت دیگر در این مسیر دو اتفاق رخ میدهد؛ یا هستهها به شرکتهای دانشبنیان تبدیل میشوند و در نتیجه معضلات را پوشش میدهند و یا اینکه این اتفاق رخ نمیدهد و هسته پس از دوره متلاشی میشود که باز هم در این صورت، تکههای این هستهها که شامل افراد توانمند و تربیتشده است، به عنوان موج دوم میتوانند زمینهساز حل مسائل پیشرو و جاری باشند.
استاد خبره پنجمین دورة طرح شهید احمدیروشن تأکید کرد: حس تعلق و مالکیت روی کار، یکی از مهمترین موضوعاتی است که دانشجویان فعال در این طرح باید بیاموزند و بدانند بدون این حس، نمیتوانند در عرصة اشتغال و کارآفرینی موفق شوند.