بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/10/12 - 14:28
  • - تعداد بازدید: 910
  • - تعداد بازدیدکننده: 57
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دانشمند برجستۀ جهان اسلام:

سلامت فرد و جامعه در گرو اصلاح سبک‌زندگی است

عزیزی با اشاره به لزوم اصلاح سبک زندگی، گفت: آداب و احکام اسلام در راستای تأمین سلامت انسان از جنبۀ جسمی و روحی نقش مؤثر دارد و اگر این آداب و احکام رعایت شود، جامعه به سعادت می‌رسد.

~/Asset/News/News/Image/img_3539.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست «سبک زندگی اسلامی با محوریت حوزۀ سلامت و درمان» با حضور نخبگان، مستعدان‌برتر و مخترعان برگزیده در قزوین برگزار شد.


در این نشست، فریدون عزیزی؛ برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبایی و دانشمند برجستۀ جهان اسلام در علوم پزشکی، سبک زندگی را منعکس‌کنندۀ گرایش‌ها، رفتارها، عقاید، ارزش‌ها و جهان‌بینی یک فرد یا جامعه دانست و گفت: جهان‌بینی توحیدی، انسان را مخلوق خداوند با هدفی متعالی و خلیفه او در زمین می‌داند و تنها انتخاب سبک زندگی و راه و روش حیات در چارچوبی که مهندس آفرینش طراحی کرده، شایسته هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی است.


وی در خصوص اهداف اسلام برای تحقق انسان کامل، خانواده و جامعه سالم و تکلیف جمهوری اسلامی در این راستا، به مطالبی از بیانات مقام‌معظم‌رهبری اشاره کرد و افزود: پیشرفت کشور در بخش ابزاری و سخت‌افزاری (ارزش‌های متداول پیشرفت) علی‌رغم فشارها، تحریم‌ها و تهدیدها خوب بوده است اما در بخش اصلی و نرم‌افزاری یعنی سبک زندگی پیشرفت چشمگیری نداشته است.


برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبایی، رابطه با خود، رابطه با خدا، رابطه با هم‌نوع و رابطه با جهان پیرامون را انواع روابط قلمداد کرد و ادامه داد: این روابط، فراگیر کلیۀ ابعاد زندگی انسان است و اسلام برای هر یک از آنها نوعی راه و روش، تکلیف و مسئولیت ترسیم کرده و الگوی رفتاری مناسب را ارائه می‌کند که رعایت آن در سبک زندگی هموار کننده مسیر کمال انسان است.


عزیزی تصریح کرد: سلامت از نعمت‌های بزرگ الهی است؛ نعمتی که غالباً مجهول و ناشناخته است. سلامت یک رکن مهم حیات فرد و جامعه است.


عضو فرهنگستان علوم‌پزشکی اضافه کرد: سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی، چهار بعد سلامت هستند که آرامش انسان را فراهم می‌کنند. آداب و احکام اسلام در راستای تأمین سلامت انسان از جنبۀ جسمی و روحی نقش مؤثر دارد و اگر این آداب و احکام رعایت شود، جامعه به سعادت می‌رسد.


دانشمند برجستۀ جهان اسلام در ادامه به ارائه مباحثی مانند مبانی و پیامدهای سبک زندگی سالم، طیف دامنه نگاه به سبک زندگی سالم، پرداخت و تأکید کرد: بسیاری از مشکلات بهداشتی از قبیل چاقی، بیماری‌های قلب و عروق، انواع سرطان و اعتیاد که امروزه در اغلب کشورها بخصوص جوامع درحال‌توسعه به چشم می‌خورد، با دگرگونی سبک زندگی افراد ارتباط دارد. الگوهای رفتاری سبک زندگی با سلامت روانی افراد، افسردگی و موفقیت تحصیلی هم ارتباط دارد.


عزیزی با ارائه تعریف چاقی، به زیان‌های حاصل از آن و نیز آمار افزایش وزن و چاقی در کشور اشاره کرد و حذف تماس با غذاها و نوشابه‌های غیرسالم، تبلیغات وسیع سبک زندگی سالم، اعمال مالیات بر غذاها و نوشابه‌های غیرسالم و ایجاد تسهیلات فعالیت بدنی ایمن در جامعه را بعنوان اصول مداخلات برای تأمین محیط سالم مطرح کرد و به راهبردهای اصلی پیشگیری از چاقی و مداخله‌های پیشگیری و درمان چاقی همه‌جانبه اشاره کرد.


وی افزود: به طور کلی راه‌حل مقابله با مشکل رشد فزاینده چاقی و سایر بیماری‌های غیرواگیر، اصلاح شیوه زندگی است.


عضو هیئت‌امنای دانشگاه علوم‌پزشکی قزوین در پایان خاطرنشان کرد: مداخلات مؤثر در سه مرحلۀ زندگی ضروری است: قبل از لقاح و بارداری، دوران اولیه کودکی، کودکان دبستانی و نوجوانی. این مداخلات باید جامع و همه‌جانبه باشد و عزم ملی و توجه خاص کلیه بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه نیز ضروری است.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 146850
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین