بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/07/03 - 11:59
  • - تعداد بازدید: 1990
  • - تعداد بازدیدکننده: 65
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در گفت‌وگو با اعضای شوراهای‌اسلامی شهر بیان شد:

مدیریت نخبگانی مهمترین رکن توسعۀ پایدار جوامع

مدیریت شهری، به دلیل ارتباط نزدیک با کیفیت زندگی اجتماع و به عنوان یکی از نمادهای مدیریتی کلان، بیش از دیگر ابعاد مدیریتی نیازمند نگرش و اندیشۀ نخبگانی است.

~/Asset/News/News/Image/جامعه9.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ یکی از ارکان توسعه و پیشرفت جوامع بشری، حضور فعال نخبگان بومی در عرصه‌های مختلف مدیریتی است؛ به بیان بهتر، مدیریت نخبگانی مهمترین رکن توسعۀ پایدار هر کشوری است که بدون وجود آن، هیچ جامعه‌ای به توسعه نخواهد رسید حتی اگر به لحاظ نیروی‌انسانی متخصص و متعهد، منابع زیرزمینی، موهبت‌های ذاتی و اقلیم استراتژیک، غنی باشد.


در این بین مدیریت شهری، به دلیل ارتباط نزدیک با کیفیت زندگی اجتماع و به عنوان یکی از نمادهای مدیریتی کلان، از اهمیت خاصی برخوردار است. بنا به همین ضرورت، در قالب گفت‌وگو با اعضای شورای شهرهای مراکز استان‌ها ابعاد مختلف این مهم مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت:


نقش‌آفرینی علم روز در مدیریت تحولات؛ رکن توسعه‌یافتگی است


سید غریب سجادی؛ رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با اشاره به اهمیت حضور فعال نخبگان در مدیریت شهری، می‌گوید: سپردن مسئولیت اجرایی به متخصصان و سرآمدان دانشگاهی که قابلیت‌های منحصربفردی در حوزه‌های عملیاتی نیز دارند، یکی از ارکان اصلی توسعۀ شهری است. در جوامعی که در حال توسعه و در حالت گذار از سنتی به مدرنیته هستند، اهمیت حضور پررنگ و فعال نخبگان دوچندان می‌شود چراکه یکی از ملزومات توسعه‌یافتگی نقش‌آفرینی علم روز در مدیریت تحولات است.


نخبه‌گماری؛ زمینه‌ساز افزایش اعتماد اجتماعی به مسئولان


سجادی ادامه می‌دهد: علم، مهمترین شاخصۀ مدرنیته است؛ بنابراین بدون حضور صاحبان علم که همان نخبگان هستند، دستیابی به توسعه و پیشرفت امکان‌پذیر نیست. حضور نخبگان در رده‌های بالای مدیریتی مخصوصاً در مدیریت شهری، سبب می‌شود اعتماد اجتماعی به مسئولان نیز افزایش یابد و رابطه مردم و دستگاه‌های اجرایی تحکیم شود؛ چراکه مردم حضور نخبگان در رده‌های بالای مدیریتی را شایسته‌سالاری قلمداد می‌کنند و همین مهم سبب می‌شود از هیچ تلاشی برای نیل به اهداف تعیین‌شده دریغ نکنند.


رئیس شورای اسلامی شهر سنندج با بیان اینکه زبان مشترک مهمترین اصل در مدیریت شهری است، می‌افزاید: متأسفانه مدیران و اجتماع نخبگانی هنوز به زبان مشترک نرسیده‌اند. در واقع هنوز سیستم مدیریتی هزینه کردن برای پیاده‌سازی ایده‌های نخبگانی را یاد نگرفته است و از سوی دیگر، دانشگاه و جامعۀ علمی نیز در بسیاری موارد، بدون در نظر گرفتن لایه‌های زیرین مدیریتی، ایده خود را در محیطی ایده‌آل و آرمان‌گرایانه پردازش و مطرح می‌کنند که طبیعی است کارآیی لازم را نداشته باشد.


مدیریت نخبگانی؛ راهی برای گریز از مدیریت آزمون و خطا


ابراهیم امانی؛ عضو شورای‌اسلامی‌شهر بجنورد نیز حضور این افراد در رأس امور و مدیریت تحولات را سبب کاهش هزینه و زمان و افزایش بهره‌وری سیستم می‌داند و با تأکید بر استفاده بیشینه از توان نخبگانی، می‌گوید: تربیت نسل مدیران هوشمند که بر دانش و ابزار روز مدیریت مسلط هستند و ادبیات آن را به خوبی می‌شناسند و علاوه بر همه این موارد، انگیزه لازم برای پیشبرد اهداف اجتماعی را دارند، یکی از اصول پویایی جوامع است.


امانی معتقد است: سرمایه‌گذاری برای تربیت مدیران، یکی از اقداماتی است که حتی به لحاظ هزینه نیز صرفه اقتصادی و اجتماعی دارد. در واقع برای گریز از مدیریت آزمون و خطا و یادگیری از راه تجربه که آسیب‌های جدی برای کشور دارد، بهتر است در حوزه‌های آموزش و مهارت‌افزایی هزینه کرد.


سپردن مدیریت تحولات به نخبگان؛ بهترین نماد شایسته‌سالاری


ابراهیم مرادی؛ عضو شورای شهر کرمانشاه نیز ضمن اشاره به ضرورت حضور فعال اجتماع نخبگانی در مدیریت کشور و شهر، نخبه را بهترین فرد برای تصمیم‌سازی و ایده‌پردازی می‌داند و اعتقاد دارد: حضور نخبگان در مدیریت سیستم اداری کشور و شهر، بهترین مصداق شایسته‌سالاری است. اهمیت و شأن نخبگان را باید از بیگانگان آموخت وقتی که همۀ شرایط لازم برای فعالیت نخبگان ایرانی فراهم می‌کنند و به هر هزینه‌ای تلاش می‌کنند این افراد را به مهاجرت ترغیب کنند. 


وی خاطرنشان می‌کند: جامعه باید جایگاه ویژه نخبگان را بپذیرد و به استحکام آن همت کند. نباید فراموش کرد که حضور نخبگان در رده‌های بالای مدیریتی تا حد بسیاری در اعتماد اجتماعی به مسئولان نیز اثرگذار است.


عضو شورای شهر کرمانشاه تأکید دارد: نخبه با مدیریت سفارشی و ژنی سازگاری ندارد چراکه معتقد است این نوع نگاه نمی‌تواند کشور را به توسعه برساند.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 148821
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین