بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1396/10/16 - 16:24
  • - تعداد بازدید: 3065
  • - تعداد بازدیدکننده: 82
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
پاسخی مستند به گزارش روزنامه عصر اقتصاد درباره خروج نخبگان؛

نرخ مهاجرت ایران پایین‌تر از میانگین جهانی است

در سال 1394-1395 کشور چین بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا (31درصد) را داشته و کشورهای هند (14درصد)، کره جنوبی (7 درصد)، عربستان سعودی (6درصد) و کانادا (3درصد) به ترتیب در رده های بعدی بوده و ایران با تعداد 12356 دانشجو در رتبه یازدهم قرار گرفته است.

~/Asset/News/News/Image/mohajerat.jpg

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، روزنامه عصر اقتصاد مورخ 12 دیماه گزارشی با تیتر "مناقشات آماری در خصوص خروج نخبگان از کشور" منتشر کرده بود. در ادامه متن منتشرشده در این روزنامه آمده است:


به دنبال اعلام اخلاف نظر مسوولان علمی و پژوهشی کشور در خصوص میزان مهاجرت نخبگان که به فرار مغزها معروف است، پرویز کرمی مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی این معاونت طی نامه ای، ضمن دفاع از نظرات دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و پاسخ به شبهات و بزرگ نمایی در این خصوص، جایزه یک میلیاردریالی برای ارائه سند منتسب به صندوق بین المللی پول درباره مهاجرت نخبگان ایرانی تعیین کرده است.


شرح پاسخ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ذیل می آید:


نرخ مهاجرت در ایران از میانگین بین المللی و کشورهای اروپایی هم پایین تر است


براساس گزارش های به روز و معتبر بین المللی، در سال 2014، جمعا 231.5 میلیون نفر خارج از وطن خود زندگی می کرده اند که ایران جزو کشورهای اصلی مهاجرفرست دنیا محسوب نمی شود. همچنین در گزارش سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (سال 1394) ایران جزو 20 کشور نخست و در گزارش بانک جهانی (سال 1395) جزو 30 کشور نخست ارسال کننده مهاجر قرار ندارد. 


در همین راستا، نرخ مهاجرت ایران به کل جمعیت به صورت تجمی، 1.5 درصد تا سال 1394 بوده است که از میانگین جهانی 3.2 درصدی و اکثر کشورهای با وضعیت توسعه مشابه پایین تر است.


همچنین طبق آمار و اطلاعات موسسه مشاوره بین المللی آموزش و قوانین آمریکا، تعداد دانشجویان بین المللی از 1.3 میلیون در سال 1990 به 5 میلیون دانشجو در سال 2014 رسیده است و ایران جزو کشورهای با تعداد بالای ارسال کننده دانشجو به کشورهای پیشرفته محسوب نمی شود. چین، روسیه، کره جنوبی و هند؛ چهار کشور نخست ارسال کننده دانشجو به کشورهای توسعه یافته هستند (2015، OECD). ایران با داشتن 32758 دانشجو در OECD در میان ده کشور برتر فرستنده دانشجو قرار ندارد.


بر اساس آخرین گزارشOECD در مورد افراد ترک وطن کرده، مجموعاً 845 هزار نفر ایرانی مهاجر در کشورهای OECD وجود دارد که معادل 1.5 درصد از جمعیت کشور است که کمتر از نصف میانگین جهانی 3.2 درصدی و کمتر از یک سوم میانگین 5 درصدی در کشورهای اروپایی است.


از سوی دیگر، براساس گزارش موسسه آمار اداره مهاجرت آمریکا (www.migrationpolicy.org) در سال 2015 آمریکا میزبان بیش از 1.4 میلیون دانشجوی خارجی بوده است. این اطلاعات براساس تعداد ویزای F1 صادرشده است که مدت آن بیش از یک سال و ویزانی تحصیلی محسوب می شود. کشورهای مبدا دانشجویان خارجی در آمریکا نیز در سال های گذشته به طور قابل ملاحظه ای تغییر یافته اند. در سال 1394-1395 کشور چین بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در آمریکا (31درصد) را داشته و کشورهای هند (14درصد)، کره جنوبی (7 درصد)، عربستان سعودی (6درصد) و کانادا (3درصد) به ترتیب در رده های بعدی بوده و ایران با تعداد 12356 دانشجو در رتبه یازدهم قرار گرفته است.


جایزه یک میلیارد ریالی برای اثبات ادعای فرار مغزها در ایران


همچنین بنا به گزارش منتشر شده در پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری "به تاریخ چهارم دیماه" برای مدعیانی که «رتبه نخست خروج مغزها» را به ایران نسبت داده‌اند، در صورت اثبات ادعا و ارائه سند از (آمار صندوق بین المللی پول در سال 2009)، مبلغ یک میلیارد ریال معادل صد میلیون تومان جایزه در نظر گرفته است.


بخشی از متن گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نواوری نیز جهت اطلاع عینا تقدیم می شود:


این روزها اصرار بیش از حد برخی دوست‌نما در داخل و برخی دلسوزنما در خارج بر خروج استعدادهای ایرانی از کشور و تهیه آمار و ارقام دروغین به هر قیمتی برای اثبات این امر، ما را بیش از هرچیز به یاد این اصطلاح قدیمی «گفتی باور کردم، اصرار کردی شک کردم» می اندازد.


پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری در روزهای اخیر و در پی داغ شدن موضوع خروج نخبگان ایرانی از کشور از سوی عده‌ای به ظاهر وطن‌پرست با عرق میهنی، بر حسب رسالت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به جامعه ایرانی داخل و خارج از کشور که از تفکر سلامت و بی حب و بغض بهره میبرند،  به گردآوری اخباری مستند در خصوص موضوع مذکور پرداخت که انتشار چندین مطلب به استناد آمار معتبر بین‌المللی که خلاف اطلاعات کذب منتشر شده را بیان می‌کرد، حاصلی بر این تلاش بود.


تیم تحریریه پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری در این نوشتار کوتاه اعلام می‌کند که ۱۰۰ میلیون تومان جایزه به نامبرده و کسانی اهدا خواهد کرد که سند معتبر گزارش موصوف صندوق بین المللی پول در سال 2009 را ارائه و منتشر کنند.


همین جا اضافه می نماییم اگر سند معتبر آمار ادعاشده از سوی صندوق بین المللی پول در سال 2009،  عنوان شده در گزارش آن روزنامه از سوی جنابعالی یا خبرنگار محترم به این مرکز ارائه شود یک میلیارد ریال نیز از سوی این مرکز تشویقی به ارائه دهنده تقدیم می شود.


کاهش چشمگیر مهاجرت به کانادا


همچنین براساس گزارش اداره مهاجرت کانادا (www.cic.gc.ca) در سال 1394 تعداد دانشجویان ایرانی 2354 بوده است که در رتبه 12 تعداد دانشجویان خارجی در کانادا قرار گرفته است. همچنین در سال 1395 تعداد کل مهاجرین ایرانی در کانادا 11665 نفر بوده که نسبت به تعداد مهاجرین سال 1394 (16773نفر) کاهش چشمگیری داشته است.


برای اطمینان و کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس اینترنتی (canadaimmigrants/Iranian-immigrants-canada) مراجعه کنید.


بنا بر همه این مباحث، بیایید کمک کنیم یک بار برای همیشه، جامعه رسانه ای کشور را از آمار و ارقام جعلی در خصوص مهاجرت نخبگان، پاک و منزه کنیم و با تکیه به آمار متقن و موثق، مشکلات را آسیب شناسی کنیم و راه حل ها و مسیرهای درست را نشان دهیم.


 


((پی دی اف جوابیه منتشرشده در روزنامه عصر اقتصاد))

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 147710
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین