نریمانی گفت: درونیسازی و رعایت موضوعات اخلاقی، یکی از مهمترین نشانههای یک پژوهشگر و فناور واقعی است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اخلاق پژوهش، از شاخههای اخلاق کاربردی است و به معنای بررسی امکان و شرایط رعایت قواعد و اصول اخلاقی در پژوهش است. از اینرو شامل مجموعهای از آداب و اصول اخلاقی است که قرار است تمام اعضاء یک جامعه علمی در فرآیند استفاده، تولید و نشر دانش به آنها پایبند بوده و آنها را رعایت کنند.
با توجه به فعالیتهای استعدادهایبرتر و اهمیت پژوهش در این گروه، بنیاد نخبگان استان اردبیل کارگاه آموزشی اخلاق پژوهش را جهت ارائه معیارهای اخلاق و اصول حاکم بر آن برگزار کرد.
در این کارگاه، محمد نریمانی؛ استاد ممتاز گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی به ارائه موازین اخلاق پژوهش پرداخت و گفت: درونیسازی و رعایت موضوعات اخلاقی، یکی از مهمترین نشانههای یک پژوهشگر و فناور واقعی است.
وی داشتن صلاحیت تخصصی و دانش متناسب با موضوع پژوهش را اولین شرط اخلاق پژوهشی دانست و توجه به انتخاب موضوع پژوهش جهت داشتن اصالت و اعتبار علمی و همچنین استفاده بهینه از منابع مالی با حفظ منافع ملی را مهم برشمرد.
عضو هیئتعلمی گروه روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه ویژگیهای فردی یک پژوهشگر اشاره کرد و اظهار داشت: در نگارش پژوهش باید از آسیب و ضرر به فرد یا گروهی اجتناب شود، جنسیت، نژاد و مذهب و تمایلات سیاسی، تأثیری بر نگارش پژوهش نداشته باشد. علاوه بر آن، داشتن تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان و حامیان پژوهش بایستی مدنظر بوده و حامیان پژوهش به وضوح در گزارشات ذکر شوند. در کنار این موارد، در روند فعالیت هیچگونه ضرر و خسارتی به انسان، حیوان و گیاه و اشیای تحت آزمایش نبایستی وارد شود.
وی در پایان صداقت، بیطرفی، امانتداری، شهامت و پایبندی به جستجوی حقیقت، مشورت و نقدپذیری و دوری از غرور و خودمحوری را از مشخصههای بارز یک پژوهشگر برشمرد.