فاطمه خوشنویسان؛ دانشجوی برتر دکتری مدیریت آموزش عالی در دیدار نخبگان با رهبری پیشنهاد کرد تا به منظور حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچهسازی فعالیتهای نظام آموزش عالی کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب «دانشگاه ملی» اداره شوند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ فاطمه خوشنویسان؛ دانشجوی برتر دکتری مدیریت آموزش عالی در دیدار نخبگان با رهبری، به بیان دغدغههای این حوزه پرداخت و گفت: بدون شک یکی از چالشهای مهمی که در توسعه علمی با آن مواجه هستیم خوانش ناصوابی است که از علوم انسانی با رویکرد بومی می شود. تفوق علوم تحصلی و تقویت بنیانهای سرمایهداری مدرن بستری را فراهم میکند تا بخش قابلتوجهی از علوم انسانی که جنبههای مادی کمتری دارند به حاشیه رانده و ماهیت کارکردی خود را از دست بدهند و چونان علوم ناکارآمد جلوه کنند. موضوعی که لازم است توسط سیاستهای بالادستی مورد حمایت قرار گیرد.
وی بیان کرد تعبیر تقلیل یافته از تولید علم به مثابه تولید مکانیکی مقالات و کتب، مضاف بر آن ایجاد فضای رقابتی برای کسب امتیاز و منافع مادی، علاوه بر پیامدهای منفی، روح زیست علمی را جریحه دار کرده است و از اصالت و اعتبار مفاهیمی چون نظریه پردازی و خلاقیت کاسته است. این دانشجوی برتر دکتری پیشنهاد کرد: امتیاز و منافع مادی این فعالیتها حذف شوند تا سهم واقعی تولیدات علمی اصیل مشخص شود.
وی مسئله ارزیابی کیفیت دانشگاهها و آموزش در همه مقاطع بر اساس شاخصهای ملی و جهانی در وزارت علوم، بهداشت و همچنین آموزش و پرورش را یک نیاز فراگیر دانست و گفت: توجه به ارزیابی و تضمین کیفیت بومی که وزارت علوم به آن اهتمام میکند نیازمند حمایت، تشویق و گسترش است.
خوشنویسان تاکید کرد: در نقد به خود باید عرض کنم بیش از پیش آنچه انتظار میرود در مطالبه نسل جوان و فرهیخته کشور جای گیرد؛ و به مثابه کشتی نجات در طوفانهای فکری است باز خوانش منشور انقلاب اسلامی به ویژه در وصایای حضرت امام (ره) و منویات و رهنمودهای حضرت عالی در قالب گفتمان ایران انقلابی است. چنین امری مستلزم «تدوین محتوایی آموزشی با همین مضمون» در سطح دانشگاهی است.
وی بیان کرد: دانشگاه در گذار یک «انقلاب خاموش» است توجه به جنبههای مذهبی و انقلابی برای جذب اعضای هیات علمی کمرنگ شده است. در دانشگاهها اخلاق حرفهای، معروفات دانشگاهی و رسالتهای دانشگاهی در سطح وظایف نهادی تقلیل یافته و منکرات دانشگاهی از طریق سویههای مادی گرایی، تنبلی دانشگاهی را مشهود کرده است؛ این دانشجوی برتر دکتری افزود: تصمیمگیران در منافع گسترش یا عدم گسترش، حذف رشته یا مجوزهای دانشگاهی سهیماند.
وی پیشنهاد داد تا به منظور حذف رقابت و ساماندهی و یکپارچهسازی فعالیتهای نظام آموزش عالی کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی ادغام و در قالب «دانشگاه ملی» اداره شوند. به گفته وی، تمایل دانشگاهها به استقلال از یک سو و محدودیتهای ساختاری اداری و مالی سبب ایجاد تعارض، تضاد منجر به رقابت و توسعه نامتوازن و رفتارهای سیاسی خواهد شد. در نهایت این اتفاق به افت کیفیت آموزش عالی میانجامد.
تک ساحتی شدن دانشجویان، چالش بزرگ دانشگاهها است
خوشنویسان معتقد است نظام آموزش عالی علیرغم همه وجوه مثبت و قابلتحسین خود نیازمند انقلاب فرهنگی است. تک ساحتی شدن دانشجویان چالش بزرگ دانشگاههای ما است.
وی بیان کرد: دانشجویان ما به طور تکنیکالی تربیت میشوند و حکمت، فلسفه و دانشهای اجتماعی و انسانی را به قدر کفایت نمیدانند. تقویت درسهای علوم انسانی برای سایر رشتهها راهحلی است که از نظر این دانشجوی دکتری میتواند در این زمینه راهگشا باشد.
وی گفت: به دلیل تاکید دانشگاه به پژوهش و مضاف بر آن پیوند منافع اعضای هیات علمی به مقاطع تحصیلات تکمیلی، مقطع کارشناسی در بسیاری از رشتهها به حاشیه و رو به زوال رفته است.
خوشنویسان با مخاطب قرار دادن مقام معظم رهبری بیان کرد: دستور حضرتعالی مبنی بر تقویت مقطع کارشناسی بهویژه در حوزه علوم انسانی باعث تقویت شالوده آموزشی خواهد شد.
وی یکی از دستاوردهای انقلاب را افزایش حضور زنان در دانشگاه دانست و گفت: این در حالی است که هرچقدر زنان مدارج علمی بالاتری را طی میکنند سهم آنان در جذب هیات علمی کاهش مییابد. این دانشجوی برتر دکتری افزود: توجه به عدالت جنسیتی مطالبه جدی زنان در قشرهای تحصیلکرده در مدارج عالی است.
چهرههای فعال و توانمندی در رأس سیاستگذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند.
به گفته وی، به لطف تدابیر دولت تدبیر و امید چهرههای فعال و توانمندی در رأس سیاستگذاری نهادهای علمی و اجرایی کشور قرار گرفتند. امید به استمرار چنین تدبیری کیاستی را میطلبد تا به کارگیری نخبگان در لایههای تصمیمساز و تصمیمگیر کشور تقنین و تضمین گردد. ایجاد سهمیههای جذب و به کارگیری نخبگان در وزارتخانهها و نهادهای تصمیمساز راهحلی است که به گفته خوشنویسان میتواند در این امر راه گشا باشد.
وی مطالبه قشر فرهیخته دانشگاهی را به معنای کمکاری یا سهلانگاری مسئولین ذیربط ندانست و گفت: این مطالبه به معنای انتظار بیشتری است که از آنها در قبال حفظ، هدایت و بهرهگیری از این سرمایههای فکری میرود. این دانشجوی دکتری ادامه داد: به ویژه بعد از انقلاب، ظرفیتهای بی بدیلی در کشور ایجاد شد؛ استفاده از این فرصتها مستلزم ایجاد فضای آرام و به دور از تنشها و تسویه حسابهای سیاسی است.
وی افزود: نباید اجازه داد وزارت آموزش و پرورش و علوم، بهویژه با تغییر دولتها دستخوش ناآرامی شوند.
خوشنویسان رو به مقام معظم رهبری تاکید کرد: قشر فرهیخته و نخبگان کشور هیچ انتظاری بیشتر از آنچه از تریبونهای صف اولی در باره نخبگان گفته میشود ندارند. در این میان اما پرسمان از چرایی تفوق گفتمان و فرهنگ وعظ و خطابه و کم دقتی در ترجمان آن چیزهایی که حضرت عالی مدام به مسئولین اجرایی تاکید میفرمایید؟ غالب این مطالب بی عمل مانده است.
وی بیان کرد: مطالبه نسل و قشر ما دقیقاً همان چیزی است که میگویند و میدانید و میدانیم، اما عمل نمیشود.