کارگاه مدیریت فرآیندهای کسبوکار با هدف افزایش آگاهی اجتماع نخبگانی از مقتضیات بازار کار با حضور جمعی از مستعدانبرتر در تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد ملی نخبگان؛ کارگاه آموزشی «مدیریت فرآیندهای کسب و کار» با هدف افزایش آگاهی اجتماع نخبگانی از مقتضیات بازار کار و آشنایی با چگونگی ایجاد کسبوکارهای نوپا، به همت بنیاد نخبگان استان تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، ابوالقاسم یوسفی؛ مدرس کارگاه توضیحاتی در خصوص مدیریت فرآیند کسبوکار و تحولات آن ارائه کرد و گفت: امروزه استانداردها و ابزارهای نرمافزاری مختلفی ایجاد شده تا بتوان فرآیندهای سازمان را به سادگی مدلسازی کرد و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ از جمله این ابزارها میتوان به مدیریت فرآیندهای کسبوکار (BPM) اشاره کرد.
وی افزود: طبق یک تعریف کلی، مدیریت فرآیندهای کسبوکار (BPM) مدیریت کلان عملکرد سازمان از طریق فرآیندها است.
وی با بیان اینکه تحلیل و آسیبشناسی فرآیندهای کسبوکار، ترکیبی از علم و هنر است؛ به معرفی روشهای تحلیلی شامل تحلیل مالی و هزینهای، تحلیل جریان گردش کار، تحلیل صف و تحلیل شبیهسازی در این حوزه پرداخت.
یوسفی بهبود فرآیندهای کسبوکار را در ارتباط با مشتری، رفتار فرآیندها، ساختار سازمانی، جمعیت سازمانی، اطلاعات، تکنولوژی و طرح جا و مکان عنوان کرد و مهمترین اصل در BPM را ایجاد فرهنگ سازمانی، بهبود و پذیرش مدیریت تغییرات دانست.
یوسفی با ارائه شمای کلی چرخه مدیریت فرآیند، به تشریح اجزای آن شامل شناسایی، اکتشاف، آنالیز، بازطراحی، پیادهسازی و مونیتورینگ و کنترل فرآیند پرداخت و سپس با ارائه فرمهای نمونه در هر مرحلۀ این چرخه، نحوۀ کدگذاری رخدادها، فعالیتها و نحوه ورود و خروج به فرآیند و گردش کار مدیریت فرآیند را توضیح داد.
در این دوره شرکتکنندگان با نحوه مدیریت فرآیند و بهبود سیستمها و روشها آشنا شده و مفاهیم مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسبوکار و مدلسازی فرآیندهای کسبوکار را به منظور درک بهتر مورد بحث قرار دادند.
لازم به ذکر است، آموزش نرمافزارهای مرتبط با مدیریت فرآیند کسبوکار جهت نوتاسیون مدلسازیBPMN II شامل نرمافزار Visual Paradigm و Bizagi Modeler بخش پایانی کارگاه در روز دوم بود.