بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/11/10 - 10:20
  • - تعداد بازدید: 1293
  • - تعداد بازدیدکننده: 1280
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان:

ذوق و حرفه‌ای‌گری در ارائه خدمات فرهنگی لازمه اثرگذاری است/ برنامه‌های فرهنگی در حوزه نخبگان باید با محوریت خود نخبگان اجرایی شود

میثم شهبازی گفت: برای تعریف فعالیت فرهنگی در فضای نخبگانی باید ترازها و استانداردهای نخبگانی در طراحی و اجرای برنامه‌ها رعایت شود و این قبیل برنامه‌ها با کیفیت و شاخص‌های بالاتری نسبت به سایر برنامه‌های فرهنگی طراحی و اجرا شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اولین نشست شورای فرهنگی‌ بنیاد ملی نخبگان با حضور ناصر باقری مقدم قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید کرمی؛ سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان، عباس ابراهیمی معاون نخبگان و سرآمدان، سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان و میثم شهبازی معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد در محل بنیاد ملی نخبگان برگزار شد.

میثم شهبازی؛ معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در این نشست گفت: در کشور در حوزه فعالیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای تجربیات خوبی به صورت موردی یافت می‌شود اما به صورت کلی در برنامه‌های فرهنگی ذوق و حرفه‌ای بودن به معنای واقعی به صورت فراگیر وجود ندارد که این مهم یکی از ضعف‌های امروز است.

وی افزود: در حوزه فرهنگ چند عارضه وجود دارد، اول اینکه این قبیل فعالیت‌های نتیجه‌گرا نبوده‌اند؛ در واقع در حوزه فرهنگ همواره در ارائه گزارش‌ها، از نتیجه غفلت شده است. از طرف دیگر و به عبارت ساده، در بخش فرهنگ بودجه‌های زیادی هزینه می‌شود اما چون این هزینه‌ها روی نتیجه تأکید ندارند، عملاً برون‌داد چشمگیری وجود نداشته است.

شهبازی ادامه داد: نکته مهم دیگر مقاومت جامعه دانشگاهی برای حضور در برنامه‌های فرهنگی است که این موضوع به دلیل پیش‌فرض‌های نادرست دانشگاهیان نسبت به برنامه‌های فرهنگی و مجریان آن است. این موضوع سبب می‌شود برنامه‌های فرهنگی محدود به افرادی باشد که حتی در صورت عدم‌برگزاری این برنامه‌ها نیز، به دلیل فضای تربیتی خانوادگی، در مسیر مورد نظر، حضور فعال و کنشگر دارند. نکته مهم دیگر اینکه برنامه‌های فرهنگی عمدتاً یکطرفه هستند و فضای معلم-شاگردی دارند. این مدل اجرای برنامه فرهنگی در فضای دانشگاهی مورد اقبال قرار نخواهد گرفت چراکه نه با فضای نخبگانی همگن است و نه گشودگی لازم در فضای دانشگاهی برای برگزاری این قبیل برنامه‌ها وجود دارد. به موارد فوق می‌توان فقدان ذوق و حرفه‌ای‌گری در ارائه خدمات فرهنگی را نیز اضافه کرد.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در فعالیت‌های فرهنگی، در گام اول باید فرایندی جذاب و گیرا طراحی شود و در گام بعد محتوای لازم به مخاطب ارائه شود. در واقع برای تعریف فعالیت فرهنگی در فضای نخبگانی باید ترازها و استانداردهای نخبگانی در طراحی و اجرای برنامه‌ها رعایت شود و این قبیل برنامه‌ها با کیفیت و شاخص‌های بالاتری نسبت به سایر برنامه‌های فرهنگی طراحی و اجرا شوند؛ در غیر اینصورت، نه تنها نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود، بلکه ممکن است خود برگزاری برنامه فرهنگی نتیجه عکس دهد. نکته مهم دیگر اینکه در برگزاری برنامه‌های فرهنگی، رویکرد باید جذب و توسعه باشد و افراد جدیدی به دایره مخاطبان این قبیل برنامه ها اضافه شوند و جامعه هدف به صورت مستمر گسترده شود.

وی تأکید کرد: خود نخبگان نیز باید در طراحی و اجرای این قبیل برنامه‌ها به کار گرفته شوند. در واقع، برنامه‌های فرهنگی در حوزه نخبگان باید با محوریت خود نخبگان اجرایی شود.


***
ما را در شبکه‌های اجتماعی به آدرس bmnirann@ دنبال کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 164207
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین