بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1401/07/20 - 07:29
  • - تعداد بازدید: 1058
  • - تعداد بازدیدکننده: 694
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین:

شکل‌گیری گفتمان علمی، برآیند تعامل حاکمان با نخبگان علمی است

عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین، گفت: شکل‌گیری گفتمان علمی، برآیند نظام فکری حاکم در ساختار سیاسی و تعاملات و همکاری‌های حاکمان با نخبگان علمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری برنامه‌های نخبگانی، کارگاه «نقش دانشمندان مسلمان در تولید دانش و علوم تاثیرگذار» به همت بنیاد نخبگان خراسان شمالی برگزار شد.

در این کارگاه، محمدحسن بهنام‌فر؛ عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی اسفراین، گفت: شکل‌گیری گفتمان علمی برآیند نظام فکری حاکم در ساختار سیاسی و تعاملات و همکاری‌های حاکمان با نخبگان علمی است.

وی با بررسی شکل‌گیری تمدن اسلامی و هسته‌های نخبگانی، افزود: اسلام به علم‌اندوزی سفارش و تاکید بسیاری کرده و اصل کلمه‌ی علم بیش از هشتاد بار در قرآن کریم به کار رفته و حتی قرآن، علم و ایمان را در کنار هم قرار داده است.

بهنام‌فر ادامه داد: همت و کوششی که مسلمانان در بحث و تحقیق به کار بردند جای شگفت و حیرت است و نمی‌توان ملتی را یافت که در این حوزه بر آنان پیشی گرفته باشد. آنان در هر شهری که قدم می‌گذاشتند همت خود را در آنجا صرف ساختن مسجد و مدرسه می‌کردند و اگر شهر بزرگ بود، به جای یک مدرسه، چند مدرسه بنا می‌کردند. به عنوان نمونه در اسکندریه 20 مدرسه وجود داشته و این به غیر از دانشگاه‌های مهم بغداد، طلیطله، قرطبه و سایر شهرها بود که هر کدام دارای کتابخانه و رصدخانه‌های بسیار بزرگ و سایر آلات و وسایل تحقیقات علمی بودند.

وی اضافه کرد: تنها در کشور اسپانیا، اعراب دارای هفتاد کتابخانة عمومی بوده‌اند و در کتابخانه شخصی خلیفه دوم، ششصد هزار جلد کتاب موجود بوده است.

معرفی چند دانشمند مسلمان تاثیرگذار از جمله: ابن سینا، فارابی، غزالی، ابن رشد و ذکریای رازی، آخرین بخش این برنامه بود.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 161509
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

سامانه ی گفتگوی آنلاین