بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1397/12/14 - 12:17
  • - تعداد بازدید: 990
  • - تعداد بازدیدکننده: 84
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
در مراسم نکوداشت پروفسور محمود یعقوبی عنوان شد:

جامعۀ اعتلا یافته، نیازمند ابعاد انسانی و اجتماعی متعالی است

مراسم نکوداشت پروفسور محمود یعقوبی؛ استاد برجسته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز و برگزیده جایزه علامه طباطبایی در شیراز برگزار شد.

~/Asset/News/News/Image/00006[(086978)2019-03-03-11-57-31](1).JPG

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ مراسم نکوداشت پروفسور محمود یعقوبی؛ استاد برجسته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز و برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان، با حضور نخبگان، سرآمدان و دانشگاهیان همزمان با برگزاری ششمین کنفرانس سالیانه انرژی پاک در دانشگاه شیراز برگزار شد.


در این مراسم، سعید سهراب‌پور؛ مشاور عالی رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ویژگی‌های استاد یعقوبی، شاگردپروری را یکی از بارزه‌های اخلاقی وی برشمرد و گفت: استاد یعقوبی در تربیت نیروی‌انسانی متخصص و متعهد کارنامۀ درخشانی دارد بطوری که برخی از شاگردان وی امروزه به عنوان اساتید دانشگاهی منشاء خدمات علمی و پژوهشی بسیاری هستند.


وی با اشاره به نقش دکتر یعقوبی در حوزۀ پژوهش، دید وسیع علمی را یکی دیگر از ویژگی‌های این استاد برجسته قلمداد کرد و افزود: دریافت جایزه علامه طباطبایی که توسط بنیاد ملی نخبگان اهدا می شود و بالاترین جایزه علمی کشور است، دریافت جایزه کتاب سال، سردبیری و ریاست در هیئت‌تحریریه چند مجله معتبر علمی، عضویت پیوسته در فرهنگستان علوم، همگی از افتخارات و دستاوردهای استاد یعقوبی است.


در بخش دیگری از این مراسم، حبیب شریف؛ رئیس بنیاد نخبگان استان فارس نیز گفت: براســاس ســند راهبــردی کشــور در امــور نخبــگان شناســایی، هدایــت اســتعدادهای‌برتــر بــه ســمت نخبگــی، نخبــه‌شناســی، نخبــه‌گمــاری و پــس از آن الگــوســازی و تکریــم از نخبــگان، ســرآمدان و مشــاهیری است کــه ســال‌ها عمــر خــود را در مســیر اعتلای دانــش، فرهنــگ و جایــگاه ایــران اسلامی در تمــام ابعــاد صــرف کــرده‌انــد، از رسالت های بنیاد ملی نخبگان است.


وی افزود: هدف از تکریم به عنوان یکی از مهمترین اقدامات بنیاد در چند سال اخیر، توسعه و ترویج فرهنگ تکریم، شناسایی اثرگذاری علمی و فرهنگی نخبگان، شناسایی رموز موفقیت آنان، زمینه‌سازی حضور هر چه بیشتر این افراد در جامعه به منظور اثرگذاری بیشتر، معرفی مشاهیر ایرانی در سطوح ملی و بین‌المللی و در نهایت الگوسازی شیوه زندگی علمی و فرهنگی این افراد است.


رئیس بنیاد نخبگان فارس عشق، علم و عمل را سه خصلت برجستۀ استاد یعقوبی برشمرد و اظهار داشت: تمام آنچه این استاد برجسته در سال‌های فعالیت خود در حوزه‌های مختلف کسب کرده است، مرهون همین سه ویژگی است.


وی افزود: اســتاد دکتر محمود یعقوبی بنــا بــر اذعان شـاگردان، همـکاران و دوسـتان، نمونـه بـی‌بدیلـی از شـیفتگان خدمـت، تلاش، حسن خلق، تواضع، ساده‌زیستی و مهربانی و معرفـت است کـه تمـام ایـن خصوصیـات نیـک را با بلند همتی، در خدمـت علـم، دانـش و جامعـه­ی خـود گرفتـه و به لطــف خداونــد توانســت به جایگاه بلند در علم و معرفت برسد.


در ادامه، محمود یعقوبی؛ برگزیده جایزه علامه طباطبایی و استاد برجستۀ مکانیک نیز اظهار داشت: تلاش اساتید و دانشجویان به‌خصوص در دوره تحصیلات‌تکمیلی طی این دو دهه اخیر در رشد علمی و افزایش سهم ایران در دستاوردهای علمی جهان، یکی از نقاط قوّت جمهوری‌اسلامی‌ایران است تا جایی که سهم کشور در تولید علم جهانی از یک‌دهم درصد به ۲.۶ درصد  یعنی 26 برابر در تولید علم جهانی ارتقا یافته است و امروز ایران کشوری مهم و سهامدار در تولید علم است.


وی افزود: انتقادات به غیرکاربردی بودن علم در جامعه، متوجه دانشگاهیان نیست چراکه آنان وظیفه خود در تولید علم و پژوهش را به خوبی انجام داده‌اند؛ این انتقاد باید از افرادی شود که در تبدیل علم به ثروت، خدمت و سرمایه کوتاهی کردند.


 


یعقوبی با اشاره به تعداد کم مقالات حیطه علوم‌انسانی و عدم‌توجه کافی به این حوزه از علم، تصریح کرد: برخلاف کشورهای پیشرفته جهان، فقط 5 الی 6 درصد مقالات چاپ شده دانشمندان ایرانی در حیطه علوم‌انسانی است؛ یعنی مشارکت جامعۀ علمی ایران در این بخش به دلایل مختلف در تولید علم جهانی در علوم انسانی بسیار بسیار نسبت به سایر علوم کمتر است و این از مشکلات موجود در نظام دانشگاهی کشور سرچشمه می‌گیرد.


برگزیده جایزۀ علامه طباطبایی ادامه داد: بزرگترین سهم دانشگاه در اقتصاد کشور، کاستن از زیان‌ها و خسارت‌های بسیاری است که علل انسانی و اجتماعی دارد؛ یعنی اگر دانشگاه در تربیت نیروی‌انسانی متخصص فعالیت می‌کند، باید به بخش‌های علوم انسانی و اجتماعی آن نیز ارزش و توجه ویژه داشته باشد چراکه جامعۀ اعتلا یافته نیازمند ابعاد انسانی و اجتماعی متعالی است.


عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز در ادامه اظهار داشت: صمیمیت، اعتمادسازی، رفتار دوستانه با دانشجویان، ارتقاء منزلت شخصیت دانشجویان، از ویژگی‌های مهم در تعامل با دانشجویان است که می‌توان آنها را در زمرۀ فعالیت‌های پرورشی محسوب کرد.


لازم به ذکر است، در پایان این مراسم با حضور مشاور عالی رئیس بنیاد ملی نخبگان، رئیس بنیاد نخبگان استان فارس و معاون دانشگاه شیراز، لوح ارج‌نامه و هدایای بنیاد نخبگان استان فارس و سایر دستگاه‌های استان به استاد دکتر یعقوبی اهدا شد.


برگزیده جایزه علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان؛ عضو پیوسته فرهنگستان علوم از سال 1373؛ عضو یک درصد دانشمندان برتر جهان در سال 2018؛ برنده جوایز آبادی (وزارت مسکن)، جشنواره خوارزمی، بوتــــــان، کنفرانس اســلامی، استاد افضلی پور؛ استاد نمونه کشوری در سال 1386؛ برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی 1386؛ استاد برجسته مهندسی مکانیک ایران 1377؛ طراحی، مشاوره و راه‌اندازی اولین نیروگاه پایلوت خورشیدی سهموی ایران؛ مدیر مسئول، سردبیر و عضو هیات تحریریه  11مجله علمی-پژوهشی ملی و بین‌المللی؛ چاپ حداقل 195 مقاله در مجلات بین‌المللی یا داخلی و ارایه 210 مقاله در کنفرانس‌های علمی، بخشی از کارنامۀ استاد محمود یعقوبی است.


 


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 154765
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین