بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1400/11/03 - 10:00
  • - تعداد بازدید: 231
  • - تعداد بازدیدکننده: 140
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
در وبینار «اجتماعات نخبگانی دانشگاهی و آموزش و پژوهش مسأله محور» عنوان شد:

لزوم هدایت علم به سمت رفع مشکلات جامعه در بخش‌های مختلف

آموزش مسئله محور، یعنی آموزشی که حل مسائل نظری و مسائل میدانی و عملیاتی مورد نیاز جامعه را هدف خود قرار داده است.

~/Asset/News/News/Image/جامعه3.jpg
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ وبینار «اجتماعات نخبگانی دانشگاهی و آموزش و پژوهش مسأله محور با رویکرد بیانیه گام دوم»، به همت بنیاد نخبگان استانکهگیلویه‌وبویراحمد و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه یاسوج و کارگروه علم و فناوری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، برگزار شد.



در این برنامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی؛ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه هر انسانی به لحاظ آفرینش به گونه‌ای آفریده شده که در راستای تأمین نیازهای خود حرکت می‌کند، گفت: نیازهای انسان در دسته کلی نیازهای اولیه (نیازهای زیستن) و نیازهای ثانویه (نیازهایی برای به‌زیستن (حیات طیبه) تقسیم‌بندی می‌شوند. ظرفیت مجموعه دانشگاه خاصه دانسته‌ها و یافته‌های اساتید و دانشگاهیان باید در مسیر حل مشکلات جامعه به کار گفته شوند.



حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی ادامه داد: آموزش مسئله محور، یعنی آموزشی که حل مسائل نظری و مسائل میدانی و عملیاتی مورد نیاز جامعه را هدف خود قرار داده است. پژوهش مسئله محور نیز به پژوهشی گفته می‌شود که معطوف به حل مسائل نظری و مسائل واقعی موجود در سطح جامعه باشد که در نهایت منجر به حل مسائل و مشکلات اساسی شود. منظور از اینکه جامعه باید از علم منتفع شود، یعنی دانش ما باید معطوف به پنج نهاد اساسی کشور باشد که شامل نهاد خانواده، نهاد حکومت، نهاد بهداشت، نهاد تعلیم و تربیت و نهاد اقتصاد است.



وی یادآور شد: در حکمرانی نهاد علم مشکلات زیادی داریم. به طور مثال بخشی از تحقیقات و پژوهش‌های کشور باید معطوف به ارتقای خود آموزش و پژوهش باشد. در واقع، آموزش و پژوهش مسئله محور می‌خواهد همه نیازهای انسان را حل کند و عوامل بدبختی، فقر، ناامنی، جهل، بیماری و ... شناسایی و مقابله و حذف کند. در بیانیه گام دوم انقلاب، اولین توصیه مقام معظم رهبری، توصیه به علم و پژوهش است. یعنی اگر می‌خواهیم در گام دوم انقلاب به یک جامعه پیشرفته تبدیل شویم که الگوی اسلامیـ ایرانی پیشرفت در حال برنامه‌ریزی برای آن است، باید علم و پژوهش ما معطوف به حل مشکلات ایران شود.



لک‌زاییگفت: آموزش و پژوهش مسئله محور باید به هفت توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم معطوف شود: یعنی منجر به اجرا و تقویت اقتصاد مقاومتی شود؛ منجر به تأمین استقلال و آزادی جامعه شود؛ معطوف به تقویت اخلاق و معنویت شود؛ عزت ملی و روابط خارجی و دشمن‌شناسی را تئوریزه کند.



این وبینار، با حضور جمعی از اساتید دانشگاه‌های استان، مستعدان برتر تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان و اساتید راهبر و دانشجویان برگزیده طرح شهید احمدی روشن برگزار شد.








  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 147358
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین