بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/05/15 - 14:08
  • - تعداد بازدید: 25
  • - تعداد بازدیدکننده: 25
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دهقانی:

استفاده از نخبه بومی افق روشنی پیش روی استان اصفهان قرار داده است

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: اصفهان شهری است که توانسته نخبگانش را به دلیل زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی در خودش نگه دارد. این استفاده از نخبه بومی، هزینه‌های پایین‌تر و ظرفیت‌های بومی، یک فرصت ویژه ایجاد کرده است تا افق روشنی پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان این استان و به ویژه توسعه فناوری‌های زیستی قرار بگیرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ روح الله دهقانی در آیین امضای توافق‌نامه ایجاد «مرکز هم‌آفرینی داروهای زیستی و نوترکیب» که با حضور حسن مسلمی نایینی رئیس جهاد دانشگاهی برگزار شد، عنوان کرد: امروز و مقارن با چهل و چهارمین سالگرد تاسیس شجره مبارک جهاد دانشگاهی، یک موافقت‌نامه سه‌جانبه بین جهاد دانشگاهی، بخش خصوصی همکار و سرمایه‌گذاری معاونت علمی امضا شد تا یکی از زیرساخت‌های بدون استفاده، به زیرساختی برای توسعه نوآوری‌های زیستی و تولید داروهای نوترکیب ارتقا پیدا کند.

دهقانی در ادامه افزود: بر اساس این توافق‌نامه سه جانبه، ساختمانی در استان اصفهان که قریب به 40 هزار متر زیربنا دارد و سال‌ها نیمه کاره رها شده است، با همت و پیگیری جهاد دانشگاهی، همکاری بخش خصوصی و حمایت جدی معاونت علمی، به یکی از بزرگ‌ترین مراکز توسعه محصولات، خدمات و فناوری‌های زیستی تبدیل خواهد شد به طوری‌که بتواند در منطقه به عنوان یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری مطرح شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: قرار است این مرکز طی این همکاری سه جانبه، ظرف دو سال آینده به بهره برداری برسد. در این توافق‌نامه، جهاد دانشگاهی در اختصاص ساختمان و زمین مشارکت داشته است. همچنین مشارکت هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی که در حوزه دارو فعالیت می‌کند و 500 میلیارد تومان اعتبارات مالیاتی و سایر حمایت‌های معاونت علمی به تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز کمک خواهد کرد. علاوه بر این حمایت‌ها، یک اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه 200 میلیارد تومانی هم برای حمایت از شرکت دانش بنیان و مجموعه های تحقیقاتی که در این مرکز مستقر می‌شوند، اختصاص می‌یابد تا معنای واقعی مولد سازی، همکاری مردم و بخش عمومی در ایجاد ثروت و ارزش افزوده محقق شود.

مشارکت اثربخش جهاد دانشگاهی و بخش خصوصی

معاون علمی رییس‌جمهور با بیان این‌که جهاد دانشگاهی یکی از پیشرانهای اصلی تولید علم نافع و به خدمت گیری دانش و فناوری در کشور است، افزود: اگرچه متاسفانه در برهه‌هایی از زمان به عمد یا غیر عمد، بی توجهی هایی به جهاد دانشگاهی صورت گرفت و در حالی که جهاد دانشگاهی ظرفیت های لازم را داشت، نهادهای دیگری تشکیل شدند اما باز هم توسط جهاد دانشگاهی اتفاقات خوبی به معنای واقعی کلمه محقق شد و نقش خود را در مردمی‌سازی اقتصاد، مولد سازی و ایجاد ثروت به کمک بخش عمومی - نسبت به بسیاری از دستگاه ها و نسبت به ابعادش - به خوبی ایفا کرد. جهاد دانشگاهی به سراغ افراد توانمند رفت و افرادی را از بخش خصوصی پیدا کرده که توانمند و امین هستند.

دهقانی تأکید کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به ساختارهای کنونی کشور با تکیه به ساختارهای دولتی نمی تواند اتفاق ویژه ای را رقم بزند بلکه در پیوند با شرکت های دانش بنیان و‌ توسعه این اقتصاد است که می تواند کار اساسی را با مردمی ساختن اقتصاد محقق کند.

وی با بیان این‌که مرکز هم‌آفرینی که ایجاد خواهد شد می‌تواند یکی از قطب‌های توسعه زیست‌فناوری منطقه باشد، افزود: اصفهان در میان تمامی شهرهای دیگر شهری است که توانسته نخبگانش را به دلیل زیرساخت های فرهنگی اقتصادی و ... در خودش نگه دارد. این استفاده از نخبه بومی، هزینه های پایین‌تر و ظرفیت های بومی، یک فرصت ویژه ایجاد کرده است تا افق روشنی پیش روی اقتصاد دانش‌بنیان این استان و به ویژه توسعه فناوری‌های زیستی قرار بگیرد.



***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172526
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین