بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/05/13 - 14:46
  • - تعداد بازدید: 144
  • - تعداد بازدیدکننده: 127
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
رئیس بنیاد ملی نخبگان مطرح کرد:

افراد اثرگذار در فناوری حکمرانی در جایزه «روستاآزاد» معرفی می‌شوند

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه فناوری و حکمرانی «روستا آزاد» گفت: این جایزه برای ارتقای بیشتر کیفیت فناوری حکمرانی و معرفی افراد اثرگذار این حوزه است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ نشست اعضا شورای سیاست گذاری جایزه فناوری و حکمرانی تحت عنوان «روستاآزاد» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان که ریاست شورای سیاست گذاری جایزه فناوری و حکمرانی روستا آزاد را عهده دار است، برگزار شد.

دهقانی فیروزآبادی رئیس بنیاد ملی نخبگان در این نشست که با حضور اعضای این شورا برگزار شد، جایزه روستاآزاد را جایزه‌ای برای ارتقای هرچه بیشتر کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری برشمرد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی اظهارکرد: جایزه فناوری و حکمرانی مرحوم روستاآزاد، چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» را برای اعطای جایزه در کانون مورد توجه قرار داده است.

وی، ایجاد بستر لازم و مشارکت در ارتقای کیفیت حکمرانی بواسطه ریل‌گذاری و جهت‌دهی به فعالیت‌های دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات فرهنگی و رسانه‌ای، فعالان بین‌المللی، مراکز سیاست‌پژوهی و اندیشکده‌های کشور، تشویق و برجسته‌سازی آثار و فعالیت‌های فناورانه، نوآورانه، فرهنگی و رسانه‌ای، و دیپلماتیک مرتبط با حکمرانی و همچنین تقدیر و مرجعیت‌سازی از افراد و موسسات فعال در فناوری‌های حکمرانی، نوآوری‌های سیاستی، فرهنگ‌سازی حکمرانی، و دیپلماسی نخبگانی را از جمله اهداف جایزه روستاآزاد برشمرد.

معاون علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ادامه داد: جایزه روستا آزاد با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان پایه گذاری شده است. ما بدنبال این هستیم که حوزه ها و آثاری که ازتاثیرات بسیار قابل توجه در فناوری و حکمرانی کشور در عرصه های مختلف داشته اند را معرفی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری چند نشست و تعیین کارگروه های مختلف برای جایزه روستا آزاد، تصریح کرد: گزینه های دریافت این جایزه مشخص شده اند، این گزینه ها داوری و در یکماه آینده منتخبین نهایی می‌شوند و این جایزه می تواند با توجه به شخصیت ویژه و بزرگی که مرحوم روستا زاد در حوزه علم و فناوری داشته، یک جایگاه مناسب در آینده کشور پیدا کند.

دهقانی در خصوص تفاوت این جایزه با جایزه مصطفی (ص) نیز با بیان اینکه، هرجایزه ای از یک بنیاد و راهبردی برخوردار است افزود:حوزه جایزه مصطفی (ص) عموما علمی و فناوری است اما تاکید جایزه روستا آزاد بر حکمرانی مطلوب است و اینکه به چه شکلی از فناوری و نوآوری ها در حکمرانی استفاده کرد.

وی در خصوص هزینه های جایزه روستا آزاد نیز تصریح کرد: حدود ۲۰ درصد از مبلغ جایزه را معاونت علمی وفناوری عهده دار شده است و مابقی آنرا مجموعه های خصوصی و شرکت های دانش بنیان و اندیشکده های مختلف علاقمند به مرحوم روستا آزاد متقبل شده است.

شایان ذکر است، نشست کمیته علمی این جایزه نیز اواخر خرداماه امسال با هدف بررسی شاخصه‌های ارزیابی و انتخاب آثار، انتشار فراخوان و زمانبندی نخستین دوره اعطای این جایزه برگزار شد.

معاونت علمی‌، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف به همراه گروهی از اعضای هیات‌علمی و دانشمندان و نخبگان جایزه‌ای به نام مرحوم رضا روستا آزاد استاد و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف در حوزه فناوری و حکمرانی پایه گذاری کرده اند.

مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش‌آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش‌آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول و دکتری واترلو کانادا بود.

زنده یاد روستاآزاد در زمستان ۱۳۹۶ دچار سکته مغزی شد پس از چند هفته بستری شدن در بیمارستان بهبود یافت و در بهار ۱۳۹۷ به دانشگاه بازگشت. وی عضو هیات مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود همچنین در تیرماه ۱۴۰۱ به‌ عنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب شد. وی مهرماه ۱۴۰۱ پس از تحمل یک‌ دوره بیماری در سن ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) درگذشت.



***

برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.


  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172487
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین