بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1403/06/11 - 12:52
  • - تعداد بازدید: 26
  • - تعداد بازدیدکننده: 26
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
رئیس‌جمهوری:

باید اجازه دهیم نخبگان توانمندی خود را بروز دهند/ ایران برای همه ایران

مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان گفت: باید دست به دست هم دهیم و با وفاق، به نخبگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان اجازه دهیم که توانمندی خود را بروز دهند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان در بخشی از نخستین گفت‌وگوی خود با مردم که از طریق رسانه ملی پخش شد، گفت: بر آن‌چه که در مناظرات گفتیم پایبند هستیم و آمادگی داریم که هر ماه با صداوسیما، گفت‌وگو داشته باشیم.

وی با بیان روایتی از حضرت علی علیه السلام تصریح کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند: خدا رحمت کند انسانی که ابتدا خود را بشناسد، لذا باید بدانیم کجا هستیم و بدانیم کجا می‌خواهیم برویم.

رئیس جمهور با بیان آن‌که سعی نمی‌کنم گذشته را نقد کنم و هرچه بوده همین است که الان می‌بینیم، تاکید کرد: اعتقاد دارم در حال حاضر باید دست به دست هم دهیم و با وفاق و نگاه به چشم‌انداز به جلو برویم و لازم است که نخبگان، سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان را مشاهده کنیم و اجازه دهیم که آنان توانمندی خود را بروز دهند.

رئیس قوه اجرایی کشور بیان کرد: با وفاقی که به وجود می‌آید و با شاخص‌هایی که خواهیم گذاشت، کاری می‌کنیم که معاونان، وزرا و در ادامه در استان‌ها، مدیران بر اساس شایستگی قرار بگیرند، نه بر اساس وابستگی حزبی، گروهی و جناحی که ممکن است وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شاخص ما در دولت، رضایت مردم است. حضرت علی (ع) نشانه خوبی و بدی دولت را، تحلیل‌های مردم می‌دانند.

پزشکیان با بیان این مطلب که ما به شدت تحت تحریم هستیم، عنوان کرد: آمریکا، اروپا و کشورهایی که از سیاست‌های آمریکا تبعیت می‌کنند، ایران را تحریم کرده‌اند و با ما معامله نمی‌کنند، لذا ما به مشکل برخورد کردیم، اما این‌که با مهربانی با مردم برخورد و مشکل آن‌ها را حل کنیم، ربطی به تحریم‌ها ندارند. این شاخص ما از ارزیابی نیروهای انسانی خواهد بود.

وی با بیان آن‌که تلاش می‌کنیم با بهبود کیفیت و بهره‌وری و مدیریت درست بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را جبران کنیم، اظهار کرد: ارتباطات ما با خارج و ایرانیان خارج از کشور و چگونگی تعامل ما با همسایگان و کشورها می‌تواند ما را به رسیدن به اهدافمان کمک کند؛ لذا وزارت خارجه باید در این رابطه تلاش کند و نگاه ما نیز باید در خصوص مسائل مختلف اصلاح شود و وحدت و انسجام داخلی به وجود آید، به گونه‌ای که تولید کننده‌ها و سرمایه‌گذاران بتوانند به ما و ثبات قانونی ما اطمینان کنند.

وی‌ادامه داد: هم باید سرمایه‌گذاری داخلی افزایش یابد و هم با ایجاد جذابیت از سرمایه‌های زیادی که از کشور خارج شده است جلوگیری کنیم و هم بتوانیم سرمایه‌ها را وارد کشور کنیم؛ لذا باید اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهیم که این بسته را می‌توانیم فراهم کنیم و موانع را از سر راه آنها برداریم، این چیزی که به دنبال آن هستیم و من اطمینان را به سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان می‌دهم.

پزشکیان گفت: در حال حاضر انسجام و وفاق ملی در بالاترین سطح حاکمیت در میان قوا و نیز مقام معظم رهبری وجود دارد، لذا با اراده و عزمی که وجود داشته باشد و تولید کنندگان اطمینان پیدا کنند که ما پشت سر آن‌ها خواهیم ایستاد و موانع را سر آن‌ها بر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در چارچوب عدالت و عقب ماندگی استان‌ها، نیروهای انسانی، عدالت جنسیتی، قومیتی و منطقه‌ای بحث‌های وسیعی انجام شده است. از جمله برای کارهایی که مصمم هستیم در این وضعیت انجام دهیم بخش بهداشت و درمان و پزشک خانواده به عنوان یک ساختار عادلانه در کشور است، به گونه‌ای که هر کسی در این ساختار بداند مسئول چه جمعیتی است و چه خدمتی را باید بدهد و در مقابل آن خدمت چه چیزی را می‌تواند به دست آورد.

رئیس جمهور در خصوص موضوع آموزش و پرورش عنوان کرد: در آموزش و پرورش مشکلات زیادی داریم. قبلاً در شورای انقلاب فرهنگی که بحث می‌کردیم گفتم، قابل قبول نیست در کشور کسی که پول و آشنا و امکانات ندارد، به مدرسه‌ای برود که خوب آموزش نبیند و استاندارد قانونی برای این امر وجود نداشته باشد. به گونه‌ای که اکثراً عده‌ای در مدارس ویژه، استثنایی و خصوصی درس می‌خوانند وارد دانشگاه شوند. این به هیچ عنوان حتی در کشورهای غیر مسلمان هم پذیرفته نیست.

رئیس جمهور در ادامه افزود: در شورای انقلاب فرهنگی سابقه درسی خود را بیان کردم و گفتم چرا در کشوری که من بدون منت برای مردم کار کنم نتوانم فرزندانم را در جایی بگذارم که درست آموزش ببینند، لذا باید پشتیبانی لازم را انجام دهیم تا معلم‌ها به مناطق محروم بروند و در آن‌جا تدریس کنند.

پزشکان در خصوص کنکور گفت: در خصوص کنکور در شورای انقلاب فرهنگی و صحبت می‌کنیم به گونه‌ای که رقابت کنکور عادلانه باشد. آیا رقابت میان کسی که در روستایی و یا در شمال تهران درس می‌خواند عادلانه است؟ یعنی کسی که ندارد و دارد مسابقه بدهد، آیا این عادلانه است؟

رئیس جمهور با اشاره به سوابق تحصیلی خود تاکید کرد: بنده خود از شهری کوچک اجازه رشد پیدا کردم و هم‌اکنون رئیس جمهور هستم اما بر اساس قوانین موجود، نمی‌توانستم بعد از خدمت سربازی وارد رشته پزشکی شوم، لذا برای کنکور و ایجاد عدالت باید بازنگری اساسی داشته باشیم و باید معیاری بگذاریم که رقابت‌ها عادلانه باشد، زیرا رقابت زمانی معنا دارد که دو نفر امکانات برابر دارند این در حالیست که نشان می‌دهد افرادی که در کنکور موفق شدند عموماً از مدارس دولتی نبودند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص سفر به عراق و سازمان ملل متحد گفت: علاقمند بودم زودتر به عراق سفر کنم تا به نجف رفته و به زیارت حضرت علی علیه السلام بروم. بیان مطالب و توصیه‌ها از حضرت علی (ع) به معنای آن است که به توصیه‌های آن حضرت عشق ورزیده و عمل کنیم.

وی‌افزود: بیان این توصیه‌ها به معنای بی‌اطلاعی بنده از علم نیست، در حالی که خود جز رتبه‌های برتر دوران تحصیل بودم، لذا این برازنده ما شیعیان نیست که در جامعه ظلم و تبعیض و اختلافات آن‌چنانی باشد و ما بگوییم شیعه علی هستیم. به هر صورت در کنار گفتگوهای دیپلماتیک، اصل بعد سفر من به عراق زیارتی بود و این که از حضرت علی علیه السلام کمک بگیریم، تا ما شرمنده مردم نشویم و اینکه اگر مردم به ما نگاه می‌کنند ما را به عنوان انسان‌های عادل ببینند و نه انسان‌های مغرور، متکبر، زورگوی تمامیت‌خواه و از خدا می‌خواهم کمک کند، که این راه را گم نکنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: برای سفر نیویورک با مقام معظم رهبری و سایر برادران صحبت خواهیم کرد. باید تلاش کنیم ایرانیانی که داریم که به هر دلیلی از ایران رفتند و از ما ناراضی هستند ولی دلشان برای ایران می‌تپد، را راضی کنیم تا سرمایه‌های خود را به داخل کشور بیاورند.

وی ادامه داد: شعاری که ما دادیم که ایران برای همه ایران برای همین است و مربوط به یک جناح و دسته نیست، لذا هر کس برای بودنش در کشور باید افتخار کند و هر ایرانی باید دلش برای این آب و خاک بتپد. از سویی باید اطمینان لازم را به آنها بدهیم و بر آن‌ها پرونده نسازیم و برای حضور در ایران آن‌ها را محروم نکنیم. ما باید جذب کنیم و نه آن‌که حذف کنیم.

 



***
برای اطلاع از طرح‌های بنیاد ملی نخبگان اینجا کلیک کنید.

  • گروه خبری : newNews,SlideShow
  • کد خبر : 172920
نیما داورزنی
خبرنگار

نیما داورزنی

سامانه ی گفتگوی آنلاین