بستن
عبارت خود را درج و جهت جستجو "Enter" را بفشارید
EN
  • 1399/03/10 - 15:00
  • - تعداد بازدید: 879
  • - تعداد بازدیدکننده: 100
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی اسفراین:

برای کارآفرینی استعداد کافی نیست/ ایده‌پردازی و خلاقیت، مفاهیمی فراگرفتنی‌ هستند نه ذاتی

قاسمی‌فرد با اشاره به اینکه ابتکار و نوآوری تنها راه مقابله با چالش‌های آینده است، گفت: خلاقیت توانایی ایجاد ایده‌های جدید برای حل مشکلات است.

~/Asset/News/News/Image/خلاقیت.png

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامه برگزاری کارگاه‌های توان‌افزایی و مهارت‌آموزی با هدف افزایش توانمندی مستعدان‌برتر در عرصه‌های عملیاتی و جهت‌دهی استعدادهای‌ آنان به سمت حوزه‌های اشتغال‌زایی، کارگاه مجازی خلاقیت و کارآفرینی به همت بنیاد نخبگان استان خراسان‌شمالی و با همکاری دانشگاه‌های استان برگزار شد.


در این کارگاه، مهدی قاسمی‌فرد؛ عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی اسفراین در ابتدا مفاهیمی از خلاقیت و نوآوری را ارائه داد و آشنایی با مفهوم خلاقیت، موانع و منابع آن، تکنیک‌های خلاقیت و افزایش توان ایده‌پردازی در حوزه کارآفرینی را مهمترین اهداف برگزاری این کارگاه‌ها دانست و گفت: خلاقیت یک امر ذاتی نیست بلکه فراگرفتنی است.


وی خلاقیت را توانایی ایجاد ایده‌های جدید برای حل مشکلات دانست و این مهم را تضمین بقاء در مقابل هوش مصنوعی توصیف کرد و افزود: ابتکار و نوآوری تنها راه مقابله با چالش‌های آینده است.


قاسمی‌فرد ادامه داد: ابتکار ایده‌ای نو و تازه است که قبلاً وجود نداشته و نوآوری به معنای به مرحله عمل رساندن ایده خلاقانه و تولید انبوه آن است.


وی تفکر منطقی در کنار تفکر خلاق و آشنایی جامعه با مفاهیم کاربردی را از مهمترین ابزار رسیدن به خلاقیت و نوآوری دانست و اظهار داشت: خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی سه مفهوم کلیدی و تأثیرگذار برای هر نظام اقتصادی پایدار و در حال توسعه هستند؛ این در حالیست که بسیاری از افراد در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار هنوز تعریف دقیق و صحیحی از این سه واژه ندارند.


عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزش عالی اسفراین در ادامه به تعریف مفاهیم کارآفرینی پرداخت و تصریح کرد: خلاقیت، بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید و نوآوری، پیاده ساختن ایده ناشی از خلاقیت که به صورت یک محصول یا خدمت تازه است. در این بین، کارآفرینی، ایجاد ارزش‌افزوده اقتصادی از طریق بکارگیری نوآوری تعریف می‌شود.


وی اضافه کرد: کاربردهای تفکر خلاق در کارآفرینی می‌تواند موارد مانند بهبود، حل مسأله، ارزش و فرصت، آینده و انگیزش باشد. از سوی دیگر، نگاه خالص و بدون تعصب، تجربه، انگیزش، اتفاق، سبک و رهایی و موانع خلاقیت را قالب‌های ذهنی، تحصیلات و دانش، هوش و تله هوشمندی، از مهمترین منابع خلاقیت هستند.


قاسمی‌فرد خلاقیت و نوآوری را فرآیندسازی ساده و سریع، ایجاد و ازدیاد محصول و افزایش ثروت و امکانات عنوان کرد و اظهار داشت: برای اینکه نوآوری روی دهد، باید امکانات لازم برای خلاقیت و نوآوری وجود داشته باشد. اگر فرد در شرایط مطلوبی به سر نبرد، هر قدر هم دارای استعداد خلاق و دانش و مهارت بالایی باشد نمی‌تواند نوآوری‌های چندانی خلق کند؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد استعداد کافی نیست.


وی در پایان با بیان اینکه نوآوری راه برون‌رفت از هر مشکلی است، تأکید کرد: بارش فکرى معمولى با یک مسئله شروع مى‌شود و به دنبال یک راه‌حل مى‌گردد؛ اما بارش فکری معکوس با یک راه‌حل شروع مى‌‎شود و به جست‌وجوى مسائل بالقوه مى‌پردازد.


 

  • گروه خبری : newNews
  • کد خبر : 152398
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

سامانه ی گفتگوی آنلاین